مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر:

کشاورزان مازندران محصولات پاییزه خود را تحت پوشش بیمه قرار دهید

حرف آنلاین: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر درباره بیمه محصولات کشاورزی گفت: کشاورزان در مزارع کلزا و جو آبی می‌توانند، محصول خود را در برابر خسارات و بلا‌های طبیعی تحت پوشش شرکت بیمه خدمات کشاورزی قرار دهند.

به گزارش حرف آنلاین، علی درویش‌نیا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر در دومین جلسه ستاد کشت پاییزه این شهرستان، با تاکید بر بیمه محصولات توسط کشاورزان مازندران ، اظهار داشت: از آنجایی که کشت کلزا در این شهرستان شروع شده، تاکنون با ۵۲ نفر از کشاورزان این شهرستان در سطح ۴۸ هکتار زمین‌های زراعی قرارداد کشت کلزا منعقد شد.

درویش‌نیا، افزود: حدود ۲۵۸ کیلوگرم بذر کلزا رقم “تراپر” توسط مراکز جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر در میان کشاورزان توزیع شد و تاکنون ۷ هکتار از مزارع بذرکاری شده است.

‌وی تصریح کرد: برای تقویت و رشد فرآیند دانه روغنی کلزا از زمان کشت تاکنون ۳۵۰ کیلوگرم کود اوره، ۳۵۰ کیلوگرم فسفات، ۳۵۰ کیلوگرم پتاس و ۱۰۰ کیلوگرم گوگرد بین کشاورزان این شهرستان بر اساس سطح کشت توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر درباره بیمه محصولات کشاورزی، گفت: کشاورزان در مزارع کلزا و جو آبی می‌توانند، محصول خود را در برابر خسارات و بلا‌های طبیعی شامل باران‌های سیل آسا، تکرگ، حمله پرندگان، خشکسالی، زلزله، سرما، یخبندان، سیل و طوفان تحت پوشش شرکت بیمه خدمات کشاورزی قرار دهند و از مزایای خسارت احتمالی استفاده کنند.

مهدی باباجانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه نیز با بیان اينکه قرارداد کشت کلزا در هزار و ۶۱۳ هکتار از زمین‌های زراعی این شهرستان و با ۸۷۸ کشاورز  منعقد شد، اظهار داشت: با توجه به آنکه کشت کلزا از اواخر شهریور آغاز شده بود در حال حاضر ۱۰۰ هکتار از سطح زیر کشت کلزا در شهرستان گلوگاه سبز شده است.

باباجانی، افزود: تاکنون ۶ تُن و ۴۵۰ کیلو گرم بذر از نوع ارقام “هایولا ۵۰ و تراپر” میان کلزاکاران شهرستان گلوگاه توزیع و در ۲۳۰ هکتار شالیزاری کشت شده است و با توجه به حساس بودن گیاهچه کلزا در برابر آفت‌ها و بیماری‌هایی مانند کک کلزا و هجوم پرندگان، کشاورزان قبل از کاشت نسبت به ضدعفونی بذرهای خود اقدام کرده و پس از کاشت، به طور مستمر مزارع خود را پایش و با کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی در ارتباط باشند و توصیه‌های‌ لازم را اجرا کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه، گفت: قیمت خرید تضمینی بذر کلزا در سال زراعی جدید، برای هر کیلوگرم ۲۲ هزار ۵۰۰ تومان اعلام گردید و دولت بخشی از این محصول را از کشاورزان خریداری می‌کند.

براساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران، سال گذشته تنها هشت هزار و ۲۶۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مازندران به کشت کلزا اختصاص داده شد که حدود یکهزار هکتار کمتر از سال ۱۳۹۹ و یک سوم هدفگذاری دولت برای کشت این محصول در استان بود.

کاهش محسوس بارندگی در مهر ماه امسال ممکن است اندکی بر رشد و عملکرد این محصول تاثیرگذار باشد.

کشت کلزا در مازندران معمولا از نیمه دوم شهریور در مناطق میان بند و ارتفاعات آغاز می‌گردد و در مهر ماه پیک کشت این محصول در جلگه و دشت  را خواهیم داشت. اگرچه کلزا را می‌توان در زمین‌های شالیزاری تا پایان آبان ماه هم کاشت اما استقبال کشاورزان برای کشت این محصول در شالیزارها به دلایل مختلف طی سال‌های اخیر کاهش یافت و این هم دلیل دیگری است که سبب شده است تا بارندگی آبان ماه کمکی برای کشت کلزا محسوب نشود.