مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران تشریح کرد:

آنچه باید درباره “سند ملی خواندن ” در مازندران بدانید

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: سند ملی خواندن در سال ۱۴۰۳ تصویب و در مرحله ابلاغ رسمی قرار دارد که در ۱۴ ماده تنظیم و ۶ تبصره دارد و خواندن را زمینه‌ساز تحولات مختلف فرهنگی می‌داند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: سند ملی خواندن در سال ۱۴۰۳ تصویب و در مرحله ابلاغ رسمی قرار دارد که در ۱۴ ماده تنظیم و ۶ تبصره دارد و خواندن را زمینه‌ساز تحولات مختلف فرهنگی می‌داند.

سکینه خاتون مهدیان پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران، در پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در سال جاری
اظهار کرد: سند ملی خواندن در سال ۱۴۰۳ ابلاغ شده و پیش از آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهمن ۱۴۰۲ توسط رییس جمهور شهید تصویب شده بود و به امضا رسید.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: این سند به مفاهیمی مثل خواندن، خواندن مفید، مواد خواندنی، ترویج خواندن، سبک خواندن و … توجه می‌کند و خواندن را زمینه‌ساز تحولات مختلف می‌داند و بر ترویج خواندن اگاهانه و مفید مبنی بر تفکر اسلامی تاکید دارد.
مهدیان پور با اعلام اینکه سند ملی خواندن ۶ هدف را در دستور کار دارد که دسترسی آسان و کم هزینه به مواد خواندنی و هم افزایی همه ی ظرفیت‌های کشور از جمله اهداف مهم این سند است.
این مسئول عنوان کرد: در کارگروه ملی سند خواندن ۲۴ عضو برای اجرای این آن تعریف شد که سه عضو مربوط به انجمن علمی کتابداری و فعالان در حوزه نشر و ترویج کتابخوانی است و ریاست این کارگروه با وزیر فرهنگ و ارشاد در کشور است و جانشینی آن دبیرکل کتابخانه‌های عمومی می باشد.
وی ادامه داد: همزمان با تشکیل کارگروه در سطح ملی، کارگروه استانی با ریاست استاندار مازندران تشکیل می‌شود، دبیرخانه آن اداره کل کتابخانه‌های عمومی است که هر سه ماه یکبار باید جلسات کارگروه را برگزار کند، در سطح ملی این سند سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای مصوبات صورت می گیرد و اجرایی وظایف دستگاه‌ها مشخص شده را بررسی می کند.
مهدیان پور تصریح کرد: برای هر کدام از اعضای کارگروه پنج محور؛ تولید، بومی‌سازی، دسترسی آموزش، مشاوره و پژوهش تعریف شده است، که براساس آن وظایفی برای اعضای کارگروه‌ها مشخص شده از جمله برای وزارت ارشاد تولید محتویات هنری سالانه تامین یک میلیون نسخه کتاب کاغذی برای کتابخانه‌های عمومی است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران افزود: نهاد کتابخانه‌ها باید براساس آمایش سرزمینی ۵۰ کتابخانه در شهرهای بدون کتابخانه، آمادسازی و تجهیز کند که ما در استان قبل از فاز اجرایی سند در شهر هچیرود شهرستان چالوس  کتابخانه عمومی به بهره برداری رسانده ایم.
وی گفت: برای نمونه وظیفه آموزش و پرورش تقویت کتابخانه‌های مدرسه ای، زنگ خواندن در برنامه درسی مدارس قرار بگیرد، برنامه‌های مدون برای خواندن کتب غیردرسی در مدارس است.
مهدیان پور اعلام کرد: اختصاص حداقل سه درصد از تبلیغات شهری به ترویج خواندن، ایجاد راهنماهای شهری برای دسترسی شهروندان به کتابخانه و کتاب‌فروشی‌ها برای شهرداری‌ها و داشتن حداقل یک ساعت در هفته برنامه‌های ترویج خواندن برای صداوسیما، ایجاد ایستگاه خواندن در کتابخانه‌ها و فرودگاه‌ها و غیره ازجمله وظایفی است که برای دیگر دستگاه ها تعریف شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران تاکید کرد: اقدامات اجرایی تعریف شده این سند در مرحله ابلاغ به وزارتخانه‌های رسمی می باشد و قوه قضاییه هم در بحث اجرایی شدن وارد شده برای نظارت بر سند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تا گزارش‌گیری و نظارت نهایی دریافت شود.