کاهش ۳۰ درصدی آلودگی رودخانه حفاظت‌شده چالوس

حرف آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط‌زیست چالوس گفت که گل آلودگی رودخانه حفاظت شده چالوس که ناشی از رسوب فعالیت واحدهای تولیدی شن و ماسه در منطقه بود با تجهیز و بهبود سیستم کنترلی تعدادی از این واحدها ۳۰ درصد کاهش یافته است. رودخانه‌ حفاظت شده چالوس به عنوان یکی از شریان‌های اصلی بقای محیط […]

حرف آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط‌زیست چالوس گفت که گل آلودگی رودخانه حفاظت شده چالوس که ناشی از رسوب فعالیت واحدهای تولیدی شن و ماسه در منطقه بود با تجهیز و بهبود سیستم کنترلی تعدادی از این واحدها ۳۰ درصد کاهش یافته است.

رودخانه‌ حفاظت شده چالوس به عنوان یکی از شریان‌های اصلی بقای محیط زیست در منطقه طی یکی دو دهه اخیر بشدت مورد تخریب قرار گرفت و آلودگی‌های زیست محیطی این رودخانه علاوه بر به نابودی کشاندن حیات طبیعی آن ، اکوتوریسم را که یکی از مهم ترین منابع اقتصادی و درآمد زا برای توسعه پایدار منطقه است ، به چالش کشاند.

سیداصغر مطهری افزود: در راستای اجرای طرح کنترل آلودگی رودخانه حفاظت شده چالوس و پی گیری های صورت گرفته دو واحد بزرگ از ۶ واحد فعال شن و ماسه این منطقه مجهز به دستگاه تصفیه پساب و فیلتر به همراه توسعه و به روز شدن حوضچه های ترسیب شدند و یکی از بزرگ‌ترین گام‌های زیست محیطی برای نجات رودخانه حفاظت شده چالوس بعد از حدود ۱۵ سال آلودگی ناشی از گل و لای واحدهای شن و ماسه برداشته شد.

وی با اشاره به این که رهاسازی رسوب معادن شن و ماسه منطقه به داخل رودخانه چالوس در چند سال گذشته به عادتی دائمی تبدیل شده بود ، اظهار داشت : چهار واحد دیگر شن و ماسه منطقه مرزن آباد نیز در حال نصب تجهیزات لازم تصفیه و رسوب گیر هستند که با توجه روند عملیات اجرایی توسعه و به روز شدن حوضچه های ترسیب و نصب دستگاه تصفیه پساب معادن شن و ماسه که تا ۶ ماه آینده تکمیل می شود و با روزآمد شدن سیستم ها شاهد رفع گل و لای از آب رودخانه چالوس خواهیم بود.

مطهری گفت : با تجهیز و توسعه استخرها و سیستم کنترل واحدهای تولید شن و ماسه در مرزن آباد، گل و لای به میزان مطلوب برای آبزیان رودخانه و مردم خواهد رسید ولی موضوع رفع آلودگی رودخانه حفاظت شده چالوس از فاضلاب رستوران ها و واحدهای خانگی و روستاهای در مسیر با جدیت دنبال می شود تا همانند آلودگی گل ولای سر و سامان بگیرد.

وی به فعالیت ۱۵ ساله معادن شن و ماسه در مرزن آباد اشاره کرد و افزود : مهم ترین علت آلودگی رودخانه چالوس نبود سیستم تصفیه و محدود بودن گنجایش استخرهای ترسیب بود که با پی گیری های و بررسی های صورت گرفته در سال جاری برای گسترش و به روز رسانی سیستم های نوین تصفیه به تمامی معادن شن و ماسه هشدار داده شد تا هرچه زودتر در جهت رفع مشکلات زیست محیطی اقدام کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چالوس بخشی از گل و لای رودخانه چالوس در فصل بارندگی را طبیعی برشمرد و ادامه داد: از سوی دیگر کم شدن نزولات آسمانی نیز موجب کاهش دبی آب رودخانه چالوس از ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال گذشته ، به هشت میلیارد متر مکعب در سال جاری شد که به تبع آن افزایش غلظت آلودگی بیشتر به چشم می آید.

مطهری همچنین با اشاره به نقش کارخانه های تولید آجر سفال در کاهش گل و لای در محیط زیست اظهار داشت: امسال یک واحد تولید آجر سفال در مرزن آباد برای جمع آوری گل و لای حاصل از معادن شن و ماسه از رودخانه به بهره برداری رسید و در این راستا نیز یک کارخانه تولید آجر سفال از سوی سرمایه گذاران که خود تولید کننده شن و ماسه در منطقه است ، در دستور کار قرار دارد تا در سال آینده در منطقه ” له لجار”  مرزن آباد افتتاح شود.

بر اساس آمارهای رسمی ، هشت کارگاه شن و ماسه و استخراج سنگ پیرامون رودخانه حفاظت شده چالوس در حال حاضر فعالیت دارند که از این تعداد ۲ واحد به صورت خشک کار می کنند و مشکلی را برای آلوده کردن رودخانه چالوس به همراه ندارند.
رودخانه حفاظت شده چالوس که از دامنهٔ شمالی ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی حدود ۷۲ کیلومتر در کنار چالوس به دریای خزر می‌ریزد ، به خاطر تکثیر و پرورش ماهیان نادر دریای خزر در آن مانند قزل آلای خال قرمز، سفید، آزاد و گونه های دیگر ذخیرگاه ارزشمند آبی مازندران به شمار می رود. ماهی خاص و بومی هم به نام زردک در این رودخانه زیست می کند. این رودخانه یکی از اصلی ترین منابع آبی کشاورزی منطقه می باشد و در تولید محصولات ‏کشاورزی همچون انواع مرکبات، کیوی، برنج و سایر محصولات کشاورزی نقشی اساسی ایفا می کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران نیز به خبرنگار ایرنا در نوشهر گفت: با متخلفان گل آلود کردن رودخانه های منطقه به ویژه رودخانه حفاظت شده چالوس برخورد قاطع می شود و همکاران به صورت شبانه روزی در حال پالایش هستند و با تخلفات در حد توان برخورد می شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: در حال حاضر با تراکم فعالیت معادن در پل ذغال مرزن آباد رو به رو هستیم ، معادنی که خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست بوده و برای فعالیت این معادن از محیط زیست استعلام گرفته نشده است.

وی با اظهار این که متولیان توسعه به بهانه کمبود مصالح در منطقه خواستار ادامه فعالیت این معادن هستند ، گفت : باید نخست مقررات زیست محیطی در معادن حاشیه رودخانه چالوس با دقت رعایت شود تا آلودگی این رودخانه و تهدید سلامت مردم منطقه رخ ندهد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران تصریح کرد : راه اندازی کارخانه های تولید آجر سفال کمک شایانی در حفظ محیط زیست منطقه دارد و همت بخش خصوصی و انجمن های کارفرمایی را می طلبد.

وی خاطرنشان کرد: با پی گیری همکاران در محیط زیست تاکنون یک واحدی تولید آجر سفال در مرزن آباد احداث شد که از پسماندهای حاصل از شست و شو دانه بندی شن و ماسه استفاده می کند که علاوه بر مدیریت پسماندها موجب حفظ منابع طبیعی با جلوگیری از استخراج بخشی از معادن برای تولید آجر می شود./ایرنا