کاهش صید ماهیان خزری

حرف آنلاین: صید ماهیان خزری مازندران ، بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت. مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به کاهش صید ماهیان استخوانی در آب‌های خزری استان گفت : صید ماهیا‌ن استخوانی از ابتدای فصل صید (نیمه دوم مهر) تا پایان بهمن امسال ، ۱۰ هزار و ۲۱ تن بود که در مقایسه با مدت […]

حرف آنلاین: صید ماهیان خزری مازندران ، بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به کاهش صید ماهیان استخوانی در آب‌های خزری استان گفت : صید ماهیا‌ن استخوانی از ابتدای فصل صید (نیمه دوم مهر) تا پایان بهمن امسال ، ۱۰ هزار و ۲۱ تن بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۱ درصد کاهش داشت.

حسن اسحاقی افزود : از ماهیان صید شده ۳۷ درصد گونه کفال ، ۴۱ درصد سفید و ۲۲ درصد گونه کپور بود که به لحاظ ارزش اقتصادی ۸۶ میلیارد تومانی این میزان ماهی صید شده ، ۳ درصد کاهش داشته است.

اسحاقی گفت : سرانه صید هر تعاونی پره ۲۰ تن بود که ۲۹ درصد با کاهش همراه است.
وی خاطرنشان کرد : ۴۹ شرکت فعال پره در زمینه صید ماهیان استخوانی شیلاتی امسال در استان فعال بودند.

*صید بیش از ۱۲ هزارتن کیلکا ماهیان خزری درمازندران

مدیرکل شیلات مازندران همچنین به صید ۱۲ هزار و ۱۸۶ تن ماهی کیلکا در آب‌های خزری تا پایان بهمن اشاره و خاطر نشان کرد : نسبت به مدت مشابه پارسال در میزان صید ۴ درصد کاهش داشتیم و ارزش اقتصادی این گونه ماهی ۹۱ میلیارد تومان بود که ۱۹ درصد افزایش داشت.

اسحاقی، سرانه صید هر شناور را ۲۷۷ تن کیلکا و ترکیب گونه‌ای کیلکا ماهیان خزری را ۹۷ درصد معمولی، ۲ درصد آنچویی و یک درصد چشم درشت اعلام کردو گفت : ۴۰ شناور صیادی در دو بندر بابلسر و امیر آباد برای صید کیلکا ماهیان خزری در استان فعال است.

مدیرکل شیلات مازندران ، درباره دلایل کاهش صید در دریای خزر گفت : رودخانه‌ها مأمن اصلی ماهی‌های استخوانی خزری، شرایط ایده‌آلی برای تکثیر ندارند که در این زمینه مسائلی از جمله آلودگی‌های زیست‌محیطی، فاضلاب‌ها و رهاسازی رسوبات معادن درآن موثر است و همچنین شرایط نامساعد جوی در توقف تلاش پره‌کشی صیادان و تجزیه و تولید مثل غیر اصولی را که باعث مهاجرت گونه‌های موجود به بالادست می شود ،در کاهش صید اثر گذارعنوان کرد.

فصل صید ماهیان استخوانی در آبهای ساحلی مازندران ، هر ساله از نیمه دوم مهر آغاز می‌شود و در شرایط معمول تا پایان نیمه فروردین سال آینده ادامه دارد./صداوسیما