رییس فراکسیون محیط زیست مجلس؛

چرا یک استان پهناور فقط یک تفنگ بیهوشی برای حیات وحش دارد؟

حرف آنلاین: رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از نحوه مواجهه مسوولان محیط زیست مازندران با پلنگ سرگردان در قائمشهر گفت: چه توجیهی دارد که یک استان پهناور فقط یک تفنگ بیهوشی برای حیات وحش داشته باشد! چرا نباید این تفنگ‌ها در همه پاسگاه‌های محیط بانی باشد و دامپزشکان معتمد نیز در شهرستان‌ها آموزش ببینند تا در مواجهه با این گونه وقایع بتوان از کمک آنها استفاده کرد؟

سمیه رفیعی در گفت‌وگویی در انتقاد از مدیریت ماجرای پلنگ قائمشهر گفت: متاسفانه وظیفه بخش‌های مختلف در مواجهه با این واقعه درست نبوده و همین امر موجب شده تا مردم زیادی در محل جمع شده و پلنگ با استرس زیاد مواجه و سرانجام به دو مامور ناجا حمله کند.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به تصاویر منتشر شده از این واقعه اشاره کرد و گفت: باید پروتکل مشخصی برای مواجهه با این گونه حوادث در سازمان محیط زیست تدوین می‌شد تا وظایف دستگاه‌های مختلف در این گونه وقایع کاملا مشخص شود.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از کمبود تجهیزات در استان‌ها گفت: چه توجیهی دارد که یک استان پهناور فقط یک تفنگ بیهوشی برای حیات وحش داشته باشد! چرا نباید این تفنگ‌ها در همه پاسگاه‌های محیط بانی باشد و دامپزشکان معتمد نیز در شهرستان‌ها آموزش ببینند تا در مواجهه با این گونه وقایع بتوان از کمک آنها استفاده کرد؟

وی با اشاره به تعرضات انسانی به حیات وحش کشور تصریح کرد: با توجه به کاهش یافتن شکارها پیش‌بینی می‌شود مشاهده حیوانات گوشتخوار در اطراف شهرها برای یافتن غذا بیشتر شده که انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست برنامه مشخصی برای این امر هرچه سریعتر آماده کند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس آموزش جوامع محلی اطراف زیستگاه‌های حیات وحش را ضروری دانست و گفت: سازمان محیط زیست به جای صرف بودجه برای برنامه‌های نمایشی، آموزش جوامع محلی و اتفای آگاهی آنها را در اولویت خود قرار دهد. در حادثه تلف شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در استان اردبیل اگر آموزش صحیحی به جوامع و مردم محلی داده می‌شد، قطعا الان با مرگ این حیوان رو به رو نبودیم.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اختصاص ردیف بودجه مجزا به یگان حفاظت محیط زیست برای نخستین بار در بودجه سال گذشته گفت: تجهیز یگان محیط زیست هرچه سریعتر با تجهیزات بروز باید انجام می‌شد. یگان حفاظت محیط زیست باید به جای اقداماتی مانند نوشتن دستورالعمل نحوه تردد در پارک پردیسان یا اعمال محدودیت برای بیان مشکلات محیط بانان به امور حفاظتی مناطق چهارگانه، تجهیز هرچه سریعتر محیط بانان و برخورد با شکار حیات وحش بپردازد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: قطعا ارتقای سطح حفاظتی مناطق و افزایش شمار حیات وحش و کاهش تعرضات انسانی به زیستگاه‌ها موجب کاهش ورود حیات وحش به شهرها و روستاها می‌شود. باید در مقوله حفاظت از حیات وحش اقدامات پیشگیرانه انجام شود تا شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم./ایسنا