چالش نیروی انسانی در هنرستان های مازندران

    گروه فرهنگی: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال یک هزار استاد کار از طریق آزمون استخدامی جذب می شوند.علی زرافشان درباره کمبود نیروی در هنرستان ها گفت: سال آینده باتوجه به اینکه هنرستان های ما سه ساله می شوند نیاز به تجهیزات, امکانات و هنر آموز داریم.وی افزود: وزیر آموزش […]

 

 

گروه فرهنگی: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال یک هزار استاد کار از طریق آزمون استخدامی جذب می شوند.علی زرافشان درباره کمبود نیروی در هنرستان ها گفت: سال آینده باتوجه به اینکه هنرستان های ما سه ساله می شوند نیاز به تجهیزات, امکانات و هنر آموز داریم.وی افزود: وزیر آموزش و پرورش با رایزنی هایی که با دولت انجام خواهد داد تدابیری را برای رفع این نیازها می اندیشند.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال از ۸ هزار سهمیه استخدامی وزارت آموزش و پرورش یک هزار استخدامی سهمیه معاونت آموزش متوسطه است.زرافشان بیان کرد: سال قبل نیز ۱۸۰۰ استاد کار جذب کردیم که سهیمه خوبی بود. جذب هزار استاد کار در امسال نیز جدا از سهیمه ای سالانه دانشگاه شهید رجایی است. سالانه ۵۰۰ جذب از این دانشگاه داریم.وی خاطر نشان کرد:ترکیب سنی هنر آموزهای ما جوان است و در سال های آینده با بحران بازنشستگی رو به رو نخواهیم شد.معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران گفت: هنرستان‌ها با کمبود امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات روبه‌رو هستند. اسفندیار نظری اظهار کرد: آنچه امروز جهان و ایران باید به آن به یک اصل توجه کند بهره‌وری نیروی انسانی است.وی با بیان اینکه بهره‌وری نیروی انسانی یک فرهنگ است، گفت: استفاده بهینه از نیروی انسانی باید در جهت پیشبرد نیروی انسانی، کارایی اثربخشی و تغییرات باشد.معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه نخستین عامل مهم در پیشرفت و توسعه آموزشی، تغییر پذیرش چالش‌ها است، بیان داشت: هنرستان‌ها با کمبود امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات روبه‌رو هستند.نظری با بیان اینکه آنچه امروز نیاز است که هنرستان‌ها و کار و دانش‌ها را با اشتغال و کارآفرینی برساند، بحث مطلوبیت مدیران و هنرستان‌ها است، افزود: فرهنگ اطلاع‌رسانی اولیا و دانش‌آموزان را در دستور کار قرار دهیم.وی با بیان اینکه سرمایه انسانی اساس سرمایه فکری است، بیان کرد: یکی از آسیب‌های جدی که هنرستان‌ها و کار و دانش‌های ما با آن مواجه هستند، ورود نیروهای غیرمرتبط است که این امر به نوبه خود آسیب جدی در این بحث محسوب می‌شود.این مسئول با بیان اینکه در بحث هدایت تحصیلی توانستیم با همت همه مدیران 44 درصد دانش‌آموزان را به سمت هنرستان‌ها جذب کنیم، تصریح کرد: مدیران باید از صرف مدیر آموزشی خارج و به سمت رهبر آموزشی هدایت شوند. نظری با بیان اینکه کیفیت‌بخشی آموزشی مهم‌ترین برنامه ما است، گفت: ساماندهی توسعه و تنوع‌بخشی در رشته‌ها از دیگر برنامه‌ها در هدایت تحصیلی است.وی با بیان اینکه به توسعه و توانمند بخشی رشته‌ها توجه شود، ادامه داد: در سطح استان از تکراری بودن رشته‌ها جلوگیری و با توجه به نیاز بازار، به تقویت رشته‌های هنرستان‌ها دقت کنیم.معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه کارگاه‌های ما باید تجهیز شوند و از نیروی ماهر و متخصص استفاده شود، بیان کرد: در سال 97 با چالش جدی کمبود نیروی انسانی روبرو خواهیم بود که از اکنون باید به شناسایی نیروی متخصص بپردازیم. وی با بیان اینکه در سال گذشته رتبه نخست کشور را در بحث بهبود کیفیت همراه با تولید کسب کردیم، خاطرنشان کرد: آموزش همراه با تولید از مهم‌ترین برنامه‌ها است.مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: 700 هزار دانش‌آموز کشور در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.سیدمصطفی آذرکیش با بیان اینکه هنرستان‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کار و دانش به‌دنبال توانمند کردن دانش‌آموزان هستند، اظهار کرد: کاهش سطح بیکاری و معضلات اجتماعی، توانمندسازی افراد برای زندگی بهتر، افزایش سلامت و بهداشت روانی و افزایش امید به زندگی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی هنرستان‌ها و کار و دانش‌ها است.وی با بیان اینکه با توجه به تغییرات شرایط جامعه نیاز است آموزش‌های ما از حالت سنتی خارج و متناسب با نیاز جدید بر اساس توسعه دانایی‌محور تغییر کند، افزود: بخش زیادی از آموزش امروز ما مانند 30 سال قبل انجام می‌شود.مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، تعداد هنرستان‌های سطح کشور را 7 هزار و 100 هنرستان در قالب 700 هزار دانش‌آموز اعلام کرد و گفت: 8 هزار و 800 دانش‌آموز در قالب 15 شاخه کار‌ و‌ دانش نیز در هنرستان‌های استثنایی تحصیل می‌کنند و نیاز است نیروی انسانی کارآمد برای هنرستان‌ها در نظر گرفته شود.وی با بیان اینکه 264 رشته مهارتی در شاخه کار‌ و‌ دانش در سطح کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: تعداد رشته تحصیلی فنی‌ و‌ حرفه‌ای در سطح کشور نیز 43 رشته است.مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه برای جبران کمبود نیروی انسانی، تعداد 3 هزار نفر هنرجو و هنرآموز در قالب استادکار و هنرآموز به هنرستان‌ها اضافه می‌شوند، گفت: برای جبران تامین بقیه نیروی انسانی از مدرسان حق‌التدریس استفاده می‌شود.