چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی

گروه اقتصادی/ ایران در رتبه اول تا هفتم جهانی تولید برخی از محصولات مهم کشاورزی قرار دارد و بر اساس اعلام فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می­‌شود اما، کشور ما در تجارت جهانی این محصولات سهم اندکی دارد. و به گفته کارشناسان بیش از […]

گروه اقتصادی/

ایران در رتبه اول تا هفتم جهانی تولید برخی از محصولات مهم کشاورزی قرار دارد و بر اساس اعلام فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می­‌شود اما، کشور ما در تجارت جهانی این محصولات سهم اندکی دارد. و به گفته کارشناسان بیش از هر چیز مربوط به گره‌های کوری می‌شود که در روند تولید و صادرات محصولات کشاورزی در داخل کشور وجود دارد.

عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، کمبود کانتینرهای یخچالی، نبود هواپیماهای کارگو(باری)، عدم وجود مراجع تصمیم‌گیرنده صادرات زیر یک سقف، بهره بانکی بالا، عدم تجهیزات سورتینگ و بسته‌بندی ماشینی در بین صادرکنندگان، فعال نبودن رایزن‌های بازرگانی در کشورهای هدف، عدم مساعدت در برگزاری نمایشگاه‌ها، عدم نظارت و کنترل بر کرایه حمل جاده‌ای و دریایی و … از موانع صادراتی محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

در مازندران نیز، بخش کشاورزی با تولید بیش از ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی نقش ویژه در امنیت غذایی و اشتغال‌زایی دارد. همچنین استان مازندران در ۱۴ محصول حائز رتبه‌های اول و دوم است،

برندسازی راهکار توسعه صادرات کشاورزی

استاندار مازندران بابیان اینکه مازندرانی‌ها تولیدکنندگان خوبی هستند، گفت: برای آنکه دسترنج کشاورزان به دست خودشان برسد برندسازی محصولات کشاورزی در استان از ضروریات است.

احمد حسین زادگان در مراسم افتتاح یک شالی‌کوبی مدرن در شهرستان جویبار  افزود: مهم‌ترین مشکل ما در استان مازندران فروش و برندسازی محصولات کشاورزی است، زمانی محصولات کشاورزی ما می‌تواند سودآور باشد که ما در بحث برندسازی محصولات کشاورزی مشکلی نداشته باشیم.

وی با اعلام اینکه ایجاد پایانه صادراتی به حل مشکل برندسازی محصولات کشاورزی ما در استان مازندران کمک می‌کند، گفت که خوشبختانه پایانه صادراتی روماک در شهرستان جویبار مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

استاندار مازندران بیان کرد: راه‌اندازی پایانه صادراتی در استان مازندران باعث می‌شود تا مرکبات و محصولات کشاورزی ما برندسازی شود و این برندسازی باعث ارزش صادراتی محصولات کشاورزی ما هم می‌شود .

حسین زادگان بابیان اینکه خوشبختانه دولت در زمینه کشاورزی، صنایع تبدلی تسهیلات روستایی و کم‌بهره به متقاضیان ارائه می‌دهد، افزود: در استان مازندران تاکنون تسهیلات به افراد زیادی پرداخت‌شده است که این پرداخت ها از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری کرده است.

تبادلات کشاورزی، درخواست نخست خارجی‌ها از مازندران

آلکسی ولادیمیر ویچ استرلنیکوف، معاون استاندار ساراتف روسیه همراه با هیئت اقتصادی – تجاری مانند همه هیئت‌های تجاری وارد مازندران شدند که بازهم تبادلات کشاورزی درخواست نخست هیئت‌های خارجی در مازندران بود.

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران در این دیدار با اشاره به‌ضرورت توسعه همکاری‌های بین دو استان مازندران و ساراتف در حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری، کشاورزی و گردشگری، یادآور شد: متأسفانه حجم تبادل توریست بین دو استان قابل‌قبول نیست و باید توسعه پیدا کند لذا در این راستا ایجاد خط پروازی بین دو استان یکی از الزامات است.

حسین زادگان با اشاره به وسعت زمین‌های زراعی استان ساراتف به اجرای طرح کشت فرا سرزمینی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این آمادگی در کشاورزان مازندرانی هست تا با بهره‌گیری از این ظرفیت به کشت فرا سرزمینی در ساراتف اقدام نمایند.

استاندار مازندران افزود: در صورت توسعه تبادلات اقتصادی، تجاری و … فی‌مابین دو استان، ساراتف می‌تواند دروازه اتصال مازندران به بازار اروپا باشد.

آلکسی ولادیمیر ویچ استرلنیکوف، معاون استاندار ساراتف روسیه نیز در این دیدار بابیان ظرفیت‌های مختلف استان متبوع، گفت: کشاورزی یکی از پایه‌های اصلی توانمندی ساراتف است و مازندران نیز استان پیشرفته‌ای در زمینه‌های مختلف می‌باشد و این آمادگی در ما برای همکاری در زمینه‌های مختلف با مازندران وجود دارد.

امیدواری به پایانه‌های صادراتی

به گفته مسئولان سازمان صنعت و معدن مازندران، پایانه گل و گیاه غرب مازندران در عباس‌آباد، پایانه تخصصی کشاورزی و گل و گیاه در جویبار و پایانه برنج در آمل سه پایانه صادراتی است كه مراحل ساخت آن‌ها درحال اجراست.

فاز نخست پایانه صادراتی گل و گیاه غرب مازندران در عباس‌آباد امسال بهره‌برداری شد و پایانه تخصصی صادراتی گل و گیاه جویبار با 25 درصد پیشرفت فیزیكی درحال اجراست كه برای تكمیل فاز نخست آن به حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مركز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل هم با حمایت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان پیشرفت فیزیكی خوبی تاكنون داشته است.

نبود حوزه تمركز صادراتی در مازندران و تعداد زیاد صادركنندگان كالا به‌صورت انفرادی به بازارهای هدف در کوتاه‌مدت باعث از دست دادن بازارهای صادراتی در درازمدت شده است. دولت به‌طورجدی ایجاد پایانه‌های تخصصی صادراتی كالا را در استان‌ها پیگیر است و خوشبختانه مازندران در این بخش توانسته سه مجوز مهم و تأثیرگذار در مناطق شرق، غرب و مرکز این استان را اخذ كند.