چاره‌ای که مشکل آفرید!

چاره‌ای که از سوی شورای ترافیک شهر برای کاهش حجم ترافیکی اندیشیده شد، مشکلات جدیدی برای شهروندان تنکابنی ایجاد کرد.در پی انتقال ایستگاه خطی تنکابن به رامسر از داخل شهر به کانون شهید صالحی، جمع کثیری از شهروندان خواهان پیگیری این موضوع شدند و ما نیز بر آن شدیم تا نظر اقشار مختلف مردم را […]

چاره‌ای که از سوی شورای ترافیک شهر برای کاهش حجم ترافیکی اندیشیده شد، مشکلات جدیدی برای شهروندان تنکابنی ایجاد کرد.در پی انتقال ایستگاه خطی تنکابن به رامسر از داخل شهر به کانون شهید صالحی، جمع کثیری از شهروندان خواهان پیگیری این موضوع شدند و ما نیز بر آن شدیم تا نظر اقشار مختلف مردم را در این راستا جویا شویم.عده‌ای از مردم به خاطر برداشته شدن حجم ترافیک، این تصمیم را منطقی دانسته و در صورت همکاری و همراهی مردم آن را موفق می‌دانند اما تعداد بیشتری مخالف این نظر هستند و دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه کردند.یکی از دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بنده مسافر دائم این مسیر هستم و همه‌روزه برای رفتن به دانشگاه باید از حومه شیرود به داخل شهر بروم و قبلاً این مسیر را با سه کورس ماشین طی می‌کردم و جدیداً باید چهار تا ماشین عوض کنم تا به مقصد برسم.وی اضافه کرد: جدا از خرج اضافه‌ای که باید پرداخت کنیم، زمان بیشتری از دست می‌دهیم و این دو موضوع برای ما دانشجویان اهمیت زیادی دارد.در روزهای اول با حضور نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی در ایستگاه قبلی، تلاش شد تا از سوار شدن مسافران به ماشین‌های شخصی جلوگیری شود اما قطعاً این جبر نمی‌تواند دائمی باشد، چراکه خیلی از افراد توان پرداخت دو برابر کرایه برای همان میزان مسیر را ندارند.

*مشکلاتی که تنکابن را پیر کرد

در ادامه به سراغ رانندگان این ایستگاه رفتیم، همگی به‌اتفاق به‌شدت از اجرای این طرح ناراضی بودند و مسؤول آنان به خبرنگار ما گفت: راننده‌ای که 6 صبح در نوبت ثبت کرده‌ام، هنوز که ساعت 11 ظهر است نوبت آن نشده است چراکه مسافر تا حد امکان حاضر نیست داخل شهر را رها کرده و به 4 کیلومتر آن‌طرف‌تر بیاید و دوباره تاکسی کرایه کند.راننده دیگری که از میزان بالای خرج و مخارج زندگی گلایه داشت، اظهار کرد: ما امتیاز این خط را خریدیم تا ناموس مردم را به‌سلامت به مقصد برسانیم اما با این تصمیم مسؤولان، دیگر مسافری نداریم و فقط وقت خود را اینجا تلف می‌کنیم.یکی از مسافران که به ایستگاه جدید آمده بود، به ما عنوان کرد: در ایستگاه قبلی برای سوار تاکسی یا ماشین شخصی شدن دعوا است و اگر راهنمایی و رانندگی مسافربر شخصی ببیند، مسافر را پیاده می‌کند. مگر با اجبار می‌شود؟!یکی از رانندگان که در موضوع مشابهی مورد حمله مسافربر شخص قرار گرفته بود، یادآور شد: یکی از مسافربرهای شخصی برای اینکه مسافرش را پیاده نکنیم، به من زد و عبور کرد.یکی دیگر از مسافران با انتقاد از مشکلات به وجود آمده، در مورد تغییر مکان ایستگاه تنکابن به رامسر گفت: پیش از عملی کردن هر طرح باید ابتدا در مورد آن مطالعه کرد و همه‌ جوانب آن را سنجید. آیا جابجایی مکان ایستگاه با توجه به زیرساخت‌های موجود، انجام‌ شده است؟!وی تصریح کرد: باید ون‌هایی از سوی شهرداری مسافران را با کرایه‌ای پایین‌تر به ایستگاه جدید منتقل می‌کرد تا هم مسافربران شخصی از وضعیت سوءاستفاده نکنند و هم مسافران کرایه بیشتری متحمل نشوند.

*اوج تدبیر آقایان مسؤول!

مسؤول کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهر تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد جابجایی ایستگاه تنکابن-رامسر به مکان جدید، اظهار کرد: به دلیلی شکایات مردمی از حجم بالای ترافیک تاکسی‌ها در اطراف میدان امام(ره)، در جلسه کمیسیون ترافیک شهرستان به این نتیجه رسیدیم که ایستگاه‌های برون‌شهری را از شهر خارج کنیم.به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،کامبیز گلیجانی‌مقدم درباره‌ی گله‌مندی رانندگان ایستگاه تنکابن به رامسر، گفت: ما نمی‌توانیم جز را فدای کل کنیم و در نشست با پلیس راهور و مشاورین، تصمیم بر این شد تا ابتدا از ایستگاه رامسر شروع کنیم و در ادامه سایر ایستگاه‌ها ازجمله چالوس، خرم‌آباد و… به خارج از شهر منتقل شوند.وی افزود: در این صورت استفاده مردم از تاکسی‌ها بیشتر شده و از حجم آنها در داخل شهر کاسته می‌شود.این عضو شورای شهر در پایان این قول را به رانندگان خطی داد که با کمک پلیس راهور از مسافر دزدی توسط رانندگان شخصی جلوگیری شود و یا در صورت موفق نبودن این طرح، دوباره ایستگاه به مکان سابق خود بازگردد.

*سواره، کجا ز حال پیاده خبر دارد؟!

حال چند سؤال در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود :چرا به‌جای چاره اندیشیدن جایگاهی مناسب برای تاکسی‌ها، باید ایستگاه دیگری جابه‌جا شود؟!چرا از جیب مردم باید هزینه شود؟!آیا اوج تدبیر آقایان مسؤول همین است؟کاش آقایان فقط برای چند روز ماشین‌های شخصی و اداری را کنار گذاشته و از ماشین‌های عمومی استفاده کنند تا درک بهتری نسبت به شرایط عموم مردم داشته باشند.چه خوش گفت…” سواره، کجا ز حال پیاده خبر دارد؟!”

*مشکل اصلی تنکابن

مشکل اصلی تنکابن طراحی و بافت قدیمی شهر و ازدیاد بیش‌ از حد تاکسی‌هاست که حتی در برخی موارد باعث بسته شدن برخی از شریان‌های اصلی شهر و حتی خیابان‌های فرعی شده است و امدادرسانی را برای ماشین‌های اورژانس و آتش‌نشانی با مشکل مواجه می‌کند.با این تصمیم انتظار می‌رفت که مشکل ترافیک شهر حل شود اما شاهد بودیم که مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد شد، از سردرگمی مسافران تا نزاع و درگیری رانندگان و…این طرح درگذشته هم اجرا شده بود، اما به دلیل عدم استقبال مردم با شکست مواجه شد و به مکان سابق بازگشت، بنابراین بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، همچنان همان نتیجه مورد انتظار است.