پیگیری 6200 میلیارد تومان طرح و پروژه خارج از بودجه

حرف آنلاین: نشست خبری استاندار مازندران مناسبت دهه فجر برگزار شد و مسائل مختلف استان از سوی نماینده عالی دولت بررسی و با خبرنگاران بازگو شد. پس از قرائت قرآن، سرود جمهوری اسلامی ایران و پخش نیمه کاره کلیپی از آهنگ های “حامد زمانی”، ربیع فلاح جلودار در ابتدای نشست به طرح مسائل بودجه ای […]

حرف آنلاین:

نشست خبری استاندار مازندران مناسبت دهه فجر برگزار شد و مسائل مختلف استان از سوی نماینده عالی دولت بررسی و با خبرنگاران بازگو شد. پس از قرائت قرآن، سرود جمهوری اسلامی ایران و پخش نیمه کاره کلیپی از آهنگ های “حامد زمانی”، ربیع فلاح جلودار در ابتدای نشست به طرح مسائل بودجه ای استان و دیدگاه های دولت در حوزه اقتصادی پرداخت و سپس پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد. بحث مشکلات و معضلات حوزه اطلاع رسانی استانداری و استان نیز از سوی برخی از خبرنگاران مطرح شد که استاندار مازندران ابراز امیدواری کرد تا طی جلساتی در معاونت سیاسی بررسی و برطرف شود. معاونان ایشان نیز در مواقعی به برخی سئوالات تخصصی خبرنگاران پاسخ دادند و تنها خبری که می توانست در خصوص برنامه های دهه فجر باشد را نیز معاون عمرانی استان داد که افتتاح 10 هزار مسکن مهر است در دهه فجر امسال است. استاندار مازندران نیز از افتتاح بیش از 1300 طرح در این ایام خبر داد.

نماینده عالی دولت در استان به مشکلات اقتصادی کشور در ابتدای دولت تدبیر و امید اشاره کرد و کاهش تورم و اجرای طرح تحول سلامت را از اقدامات موثر و موفق دولت برشمرد. وی با اشاره به اینکه برنامه ها و تلاش های دولت براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و اقتصادی مقاومتی است، گفت: همه فعالیت ها براساس تفکر اقتصاد مقاومتی است. استاندار مازندران گریزی نیز به مقایسه فعالیت های انجام شده از ابتدای انقلاب تا کنون زد و پیشرفت نرخ باسوادی از سال 57 تا سال 92 را از 47 درصد به 85 درصد در استان اعلام کرد. وی همچنین افزایش تعداد دانشجویان در این مدت از 2599 نفر به 250 هزار دانشجو را یکی از نشانه های توسعه و شکوفایی دانست.

* ادامه روند افزایش بودجه

فلاح جلودار افزایش بودجه سال 93 و تخصیص حدود 80 درصدی اعتبارات را موضوع مهمی دانست و از ادامه این روند برای بودجه سال 94 خبر داد. وی با بیان اینکه افزایش بودجه به همین راحتی اتفاق نمی افتد، افزود: تلاش پیگیری و استفاده از افراد و رابطه های مختلف تاثیر بسزایی در افزایش بودجه می تواند داشته باشد که در خصوص بودجه سال 93 و سال 94 این اتفاق افتاد. به گفته وی، افزایش بودجه سال 94 نسبت به سال 93 حدود 4.4 درصد است.

استاندار مازندران در ادامه به طرح ها و برنامه هایی اشاره کرد که اعتبار آنها خارج از بودجه عادی سالانه است و با پیگیری های ویژه عائد استان می شود. وی تامین اعتبار 150 میلیون یورویی برای پروژه های فاضلاب استان از بانک جهانی توسعه اسلامی را یکی از این موارد اعلام کرد و گفت: طرح احیای زغال سنگ البرز مرکزی با 600 میلیارد تومان اعتبار، جذب 20 میلیون یورو از اعتبارات بانک اکو جهت سرمایه گذاری در بخش برق و آزاد راه هفت تن قائم شهر به سمسکنده ساری را برخی دیگر از پروژه ها است که مبلغ کل پروژه های خارج از بودجه عادی 6200 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تا کنون 1300 میلیارد تومان مجوز سرمایه گذاری برای بخش خصوصی صادر شده است، تصریح کرد: یکی از این موارد سرمایه گذاری بخش خصوصی برای 9 طرح پرورش ماهی در دریای خزر است که ظرفیت استحصال از دریای خزر را از 22 هزار تن به 200 هزار تن افزایش خواهد داد.

* اشتغال گذشته عدد سازی بود

موضوع اشتغال در دولت گذشته و فعلی که یکی از بحث های جنجال برانگیز است این بار توسط یکی از خبرنگاران با اشاره به یکی از سخنان جنجالی استاندار مطرح شد که ربیع فلاح جلودار فرصت را غنیمت شمرد و به نوعی سخنان قبلی خود را تکذیب کرد. استاندار مازندران در یکی از کارگروه های استانی گفته بود که دولت قبلی به حوزه اشتغال زایی فعالیت و توجه بیشتری داشته است که با پوشش رسانه ای گسترده همراه شد و وی شدیدا از سوی حامیان دولت تحت فشار قرار گرفته بود. وی با مطرح شدن مجدد این موضوع در این نشست خبری، کلیات آن سخن را زیر سئوال برد و گفت: در آن جلسه موضوع عملکرد یک بانک در خصوص اشتغال بود و واقعیت با آن چه که در رسانه ها منعکس شد تفاوت داشت، اتفاقا اشتغال زایی در دولت گذشته در حد عدد سازی بود و عملکرد آنان مشکلات فعلی را در حوزه اشتغال برای این دولت بوجود آورده است بطوریکه که 80 درصد تخصیص های صورت گرفته برای تعهدات دولت گذشته هزینه شده است.

* صدور دو مجوز گردشگری دریایی

عدم اجرایی شدن گردشگری دریایی یکی از موضوعات مهمی بود که استاندار مازندران امید به اجرایی شدن واقعی آن را در سال 94 داد و اظهار داشت: پیگیری های زیادی در این خصوص صورت گرفت و تا کنون فقط موفق به صدور دو مجوز شدیم.

وی در خصوص ایجاد منطقه ویژه تجاری در مازندران نیز گفت: تاکنون هیچ شهرستانی را برای این موضوع معرفی نکردیم ولی تلاش می کنیم تا در سفر رئیس جمهور به مازندران براساس تصمیمات کارشناسی مصوبه ای در این خصوص در دولت به تصویب برسد.