پرونده پر کش و قوس بیمارستان کتالم در چند قدمی تعیین تکلیف

حرف آنلاین: اعتراض چندین ساله مردم کتالم بابت بلاتکلیفی طولانی‌مدت بیمارستان قدیمی این شهر که این مرکز درمانی را در وضعیتی نیمه تعطیل قرار داده پای بازرسی نهاد ریاست جمهوری را برای شکستن طلسم این مجموعه مهم درمانی منطقه به رامسر باز کرد و پرونده این بیمارستان حالا در چند قدمی تعیین تکلیف نهایی قرار گرفت.

خاموشی و بلاتکلیفی بیمارستان کتالم حاج علی رضا احمدنژاد از توابع رامسر با سابقه نیم قرن خدمات درمانی برای مردم منطقه کتالم و ساداتشهر و روستاهای اطرافش به اندازه ای ناخوشایند و غیرقابل قبول بوده است که حداقل طی پنج سال اخیر که در اختیار دانشگاه آزاد تنکابن قرار گرفت و به دلیل مشکلات مالی این نهاد زنگ تعطیلی آن به صدا درآمد ، سبب شد که آنان یک صدا خواستار احیا و رهایی بیمارستان از این وضعیت و بازگشت خدماتش به حالت سابق باشند.

مطالبه ای که بارها از سوی مردم در فضای مجازی ‌و حقیقی مطرح شد و انتقادهایی فراوان از ضعف شدید خدمات درمانی بیمارستان، که زمانی به خوبی پاسخگوی نیازهای درمانی آنان بوده و حالا از نبود آمبولانس و تجهیزات درمانی ابتدایی، فرسودگی ساختمان و در یک کلام وضعیتی رو به تعطیلی مطلق رنج می برد.

صدای اعتراضی که امروز در دفتر شورای شهر کتالم و ساداتشهر و حتی در حضور معاون مدیرکل بازرسی نهاد ریاست جمهوری و معاون دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت نه تنها خاموش نشد، بلکه قدری هم به تنش کشیده شد و در نهایت با دعوت مسوولان ملی و محلی به صبر و آرامش و با وعده حل مشکل تا اندازه ای آرام گرفت.

درواقع مردم کتالم فارغ از پیچ و خم های قانونی و یا استانداردهای یک بیمارستان یکصدا معتقد هستند که بیمارستانی که نیم قرن پابرجا بوده به آنان خدمات درمانی مطلوب داده است میبایست بیمارستان باقی بماند و خدماتش در حد یک بیمارستان برقرار باشد و به کم تر از آن قانع نیستند.

بیمارستان احمدنژاد کتالم در سال ۱۳۳۸ در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع و ساختمانی به مساحت هزار و ۵۰۰ متر مربع و با ۳۵ تخت مصوب خدمات درمانی خود را برای جمعیت حدود ۲۱ هزار نفر که در فاصله هشت کیلومتری به مرکز شهر خدمات دهی به مردم را آغاز کرده است.

بررسی فعالیت های درمانی بیمارستان نشان می دهد که طی سال های گذشته و در زمان اوج به دلیل برخورداری از بخش های اورژانس، بخش های بستری زنان و زایمان ، بخش داخلی، جراحی کودکان، اتاق عمل، لیبر،آزمایشگاه، رادیولوژی، و داروخانه خدمات مطلوبی به مردم منطقه ارایه داده است، خدماتی که در ذهن آنها ماندگار است و به واسطه آن خواهان احیای آن به وضعیت مطلوب گذشته هستند.

 

نقطه اوج و افول بیمارستان کتالم

اما درست در آذرماه سال ۱۳۸۷ این بیمارستان طی قراردادی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به دانشگاه ازاد اسلامی واحد تنکابن واگذار می شود تا به عنوان بیمارستان آموزشی در اختیار دانشجویان پزشکی،مامایی، قرار گیرد، اما در ادامه به تایید مسوولان رامسر از سال ۹۵ زنگ افول خدمات درمانی بیمارستان به صدا درامد، زمانیکه دانشگاه آزاد به دلیل مشکلات مالی به تعهداتی که در قرار داشت عمل نمی کند، بطوریکه به تدریج بخش های بستری، اتاق عمل، لیبر، داروخانه و رادیولوژی را تعطیل می کند، ضمن اینکه آرمایشگاه این بیمارستان که بنا بر اظهار نظرهای مردمی بخش پرمتقاضی برای مردم منطقه بود و آنان را از رفتن به منطقه شهری رامسر بی نیاز می کرد هم به بخش خصوصی واگذار شد بطوریکه تنها در شیفت صبح فعال بود و در حال حاضر نیز تنها بخش اورژانس بیمارستان فعالیت دارد و در کنار همه اینها فرسودگی بیمارستان که بنابر اظهار نظر مسوولان علوم پزشکی از شرایط استاندارد یک بیمارستان برخوردار نیست هم مزید بر علت شده است.

 

سپاه آمادگی دراختیار گرفتن بیمارستان را دارد

در نهایت گره کور بیمارستان کتالم و وضعیت بلاتکلیف آن در کنار مطالبات مردمی سبب شد که روز چهارشنبه مسوولان ملی و محلی برای حل و فصل ماجرا پس از بازدید از بیمارستان کتالم و سپس در دفتر شورای اسلامی این شهر گرد هم جمع شوند.

در همین ارتباط رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن به عنوان مستاجر بیمارستان که حالا انتقادهایی به نحوه عملکرد این نهاد نسبت به اداره این مرکز درمانی بالا گرفته است در جمع مردم و مسوولان محلی گفت: در سال ۹۵ طی جلسه ای در شورای تامین شهرستان رامسر مصوبه شد که انفکاک بیمارستان از دانشگاه ازاد اسلامی انجام شود و بعد از آن هیچ مسوولیتی متوجه دانشگاه آزاد نخواهد بود.

به گفته او از سوی دیگر در مصوبه ای هم مقرر شد که تعداد ۴۵ نیروی درمانی این بیمارستان مابین مراکز درمانی شهرستان توزیع شوند که با این حال در سال ۹۶ بخش اورژانش فعال شد و مصوبه ای با دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شورای اسلامی کتالم و ساداتشهر داشتیم که این مصوبات شامل بهسازی ساختمان، درمانگاه تخصصی مانند اطفال، زنان و پوست است.

حسینعلی مشایخی در ادامه توضیح داد: با این وجود دانشگاه آزاد متولی درمان نیست و بلکه میبایست نیروی متخصص تربیت کند، اما از آنجایی که دانشگاه آزاد توانایی ارایه خدمات بیش از این را ندارد و از سوی دیگر ساختمان بیمارستان نیز فرسوده و غیر استاندارد است به همین خاطر برای برون رفت از این مشکل طی جلساتی که با سپاه شهرستان رامسر برگزار شد، این نهاد آمادگی دارد که صفر تا صد هزینه های احیای بیمارستان را انجام دهد و چنانچه وارثان و هیات امنای بیمارستان کتالم موافق باشند این بیمارستان به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سپاه منتقل می شود و آنان توانایی این را دارند که تا ۵۰ میلیارد تومان هم برای این مجموعه هزینه کنند.

 

بیمارستان کتالم شرایط استاندارد مرکز درمانی را ندارد

از سوی دیگر برخی در این نشست معتقد بودند که بیمارستان باید در چنین شرایطی بار دیگر برای تسهیل خدمات درمانی مردم کتالم و ساداتشهر و پاسخ مثبت به مطالبات آنان به دانشگاه علوم پزشکی مازندران بازگردد، موضوعی که تا به امروز مورد موافقت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و مسوولان وزارت بهداشت قرار نگرفته است، درواقع وزارت بهداشت می گوید بنابر قانون در شهرهای زیر ۵۰ نفر که در فاصله پنج کیلومتری بیمارستان مجهزی قرار دارد موظف به تاسیس و نگهداری بیمارستان نیست.

در همین ارتباط جانشین معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مطالبات عمومی مردم منطقه برای وزارت بهداشت قابل احترام است اما در عین حال اقدامات تخصصی وزارت بهداشت بر مبنای قانونی و سطح بندی تعریف می شود، چنانچه سپاه، خیرین و یا دانشگاه آزاد برای نظام سلامت قدمی بردارد ما پشتیبانی می کنیم و مجوزها صادر می شود.

مجتبی اورعه افزود: بیمارستان متناسب بل استانداردهای روز دنیا باید تمامی خدمات درمانی را به طور کامل در اختیار داشته باشد، و در عین حال ساعت طلایی رسیدگی به یک بیمار قلبی پنج و ۶۰ دقیقه است و این درحالیست که فاصله این شهر با بیمارستان رامسر پنج دقیقه است و این بیمارستان ۳۵ تخت جراح قلب و یا جراح مغز در اختیار ندارد و این روش درستی برای اداره بیمارستان نیست، چراکه امکان تجهیز سی تی اسکن، ام ار ای و … در این بیمارستان وجود ندارد.

 

تصمیم نهایی هفته آینده در وزارت بهداشت

در ادامه و پس از پایان نشست مسوولان ملی و شهرستانی با مردم، در جلسه جداگانه پیرامون آخرین تصمیم گیری ها پیرامون تعیین و تکلیف بیمارستان کتالم فرماندر شهرستان رامسر به خبرنگار ایرنا گفت: به اعتقاد مسولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و وزارت بهداشت ساختمان بیمارستان کتالم از لحاظ فنی و فیزیکی شرایط یک بیمارستان را ندارد.

 

ابراهیم شیرود عشوریان گفت: با این وجود معتقدم که فعالیت های درمانی و خدمات دهی به مردم قابل تعطیلی نیست و باید به شیوه مطلوب ادامه یابد، به همین خاطر هفته آینده جلسه ای در وزارت بهداشت برگزار می شود تا با حضور معاون وزیر و نهاد ریاست جمهوری و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تصمیم نهایی گرفته شود، ضمن اینکه گزینه هایی بخش خصوصی هم مطرح شده است که در این جلسه دعوت شوند تا به سمت و سوی احیای این مرکز به عنوان بیمارستان حرکت کنیم.

 

تخلف نهادهای متولی در خدمات درمانی به مردم کتالم

معاون مدیرکل بازرسی نهاد ریاست جمهوری نیز در پایان نشست جمع بندی پیرامون تعیین تکلیف این بیمارستان به خبرنگار ایرنا گفت: در حوزه خدمات درمانی بیمارستان کتالم و ساداتشهر تخلفاتی رخ داده که برای ما محرز شده است،

حسن عباسی توضیح داد: این تخلفات در حین واگذاری و همچنین بعد از واگذاری به دلیل عدم نظارت وزارت بهداشت رخ داده است، ضمن اینکه دانشگاه آزاد نیز برخلاف قرارداد نسبت به خدمات درمانی کوتاهی کرده است.

به گفته او خدماتی که در گذشته و در آن زمان به صورت علمی و کارشناسی برای مردم برقرار بوده به جای آن که احیا شود به سمت تعطیلی پیش رفته است و این نشست با این عنوان برگزار شد تا کوتاهی هایی که از نظر مادی و معنوی و اجتماعی به مردم وارد شده جبران شود.

وی ادامه داد: ما نیز در بازرسی نهاد ریاست جمهوری پیگیری های خود را در راستای فرمان رییس جمهور مبنی بر نظارت بر تخلفات را انجام می دهیم تا حقی از مردم ضایع نشود.

او گفت: تعیین و تکلیف بیمارستان هم در نشست های تخصصی ادامه دارد و به زودی مشخص می شود.