پایان بازی در بازارهای موازی بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به عواملی همچون تورم، افت قیمت سهام و ورود نقدینگی به بورس، ارزندگی بر بازار سرمایه حاکم است. اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر وضعیت بازار رمز ارز‌ها به چه گونه است؟، اظهار کرد: بازار رمز ارز‌ها اولین بازار موازی بازار سرمایه […]

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به عواملی همچون تورم، افت قیمت سهام و ورود نقدینگی به بورس، ارزندگی بر بازار سرمایه حاکم است.

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر وضعیت بازار رمز ارز‌ها به چه گونه است؟، اظهار کرد: بازار رمز ارز‌ها اولین بازار موازی بازار سرمایه است که مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته و در چند ماه اخیر نوسانات غیرعادی داشته است. بسیاری از افراد نیز به سمت این بازار سوق داده شدند ولی در حال حاضر سیر نزولی به خود گرفته است.

او بیان کرد: بازار رمز ارز‌ها را باید از لحاظ تهدید داخلی و تهدید جهانی بررسی کرد. تهدید‌های داخلی یعنی امکان دارد سرمایه، سرمایه گذاران بلوکه شود و حتی ممکن است هیچ گاه سرمایه آن‌ها قابل بازگشت نباشد.

ادهم افزود: تا اطلاع ثانوی هنوز برای افراد حقیقی مصوبه قانون تصویب نشده و افراد حقوقی که مصوبه قانونی از سازمان‌های مرتبط دارند، می‌توانند استقراض کنند. منبع پولی که در بازار رمز ارز‌ها به دست آمده، از لحاظ آیین‌نامه‌های پولشویی مورد توجه و قابل بررسی هست.

او گفت: با توجه به عدم آشنایی و پیچیدگی‌هایی که در بنیه رمز ارز‌ها وجود دارد، ممکن است سرمایه‌گذاران متضرر شوند. پیشنهاد می‌کنم حتما در کنار نوسانات غیرعادی که در بازار رمز ارز‌ها مشاهده می‌کنند، حتماً تهدیدات این بازار را نیز هم مورد توجه و بررسی قرار دهند، زیرا در صورتی که افراد سرمایه خود را در این بازار از دست بدهند با توجه به اینکه بازار جهانی است، امکان بازگشت سرمایه وجود ندارد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص نرخ سود بانکی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سایت بانک مرکزی مشاهده می‌کنیم که نرخ بهره‌های بین بانکی  به ۱۹.۵۶ درصد کاهش یافته و یک کاهش تدریجی را مشاهده می‌کنیم.

ادهم در خصوص وضعیت دلار گفت: در رابطه با دلار، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی آن، ابهامات برجام، مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده است؛ که بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده داریم و اگر پول‌های بلوکه شده، آزاد شوند، شوک قیمتی برای دلار خواهیم داشت، اما برخی از کارشناسان، در برآیند تحلیل خود، قیمت دلار را ۱۴ – ۱۵ هزار تومان پیش‌بینی می‌کنند، از نظر من این تحلیل درستی نیست و پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال ۱۴۰۰، قیمت دلار در محدوده قیمتی ۲۱ – ۲۶ هزار تومان خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار سکه، تشریح کرد: بازار سکه همبستگی نزدیکی با نرخ دلار دارد و اتفاقات تاثیرگذار روی نرخ دلار بر روی سکه نیز اثرگذار است و برای قیمت سکه تا پایان سال ۱۴۰۰، محدوده قیمتی ۱۰  تا ۱۴ میلیون تومان پیش بینی می‌شود.

ادهم در خصوص وضعیت بازار خودرو بیان کرد: متاسفانه برخی افراد به بازار خودرو به عنوان یک کالای سرمایه گذاری نگاه می‌کنند در صورتی که باید به عنوان یک کالای مصرفی بر اساس نیاز‌هایی که دارند، نگاه کنند.

او گفت: در اوایل سال ۱۴۰۰ افزایش ۹ درصدی قیمت محصولات دو خودروساز را دیدیم که در واقع به رغم اینکه افزایش قیمت محصولات خودرویی داشتند، اما کاهش تقاضا را نسبت به این محصولات مشاهده کردیم و مدیران خودروسازی، هر سال که اقدام به تولید محصول پر تیراژ می‌کنند با تغییر روند می‌دهند مثلا در تولید پژو ۲۰۷ که قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد نزدیک بود، اقدام به تولید بیشتر این نوع از محصولات کم تقاضا کردند. در کل باید اشاره کنم که در بازار خودرو یک رکود سنگین حاکم شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ هم همین روند ادامه خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر کدام بازار برای سرمایه گذاری ارزنده است؟، اظهار کرد: به نظر من در بررسی بازار‌های موازی، ارزنده‌ترین بازار برای سرمایه گذاری، بازار سرمایه است. در روز‌های گذشته رفتار بازیگران سهام و سهامداران خرد باعث افزایش صف‌های فروش شده است.

او بیان کرد: امیدواریم در روز‌های آینده طبق برآوردها، شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه باشیم که ورود نقدینگی می‌تواند روند بازار سرمایه را تغییر دهد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به لحاظ کاهش قیمت سهام، که در برخی از سهم‌ها بیش از ۸۰ درصد است، ارزندگی حاکم بر بازار سرمایه، تورمی ۵۰ درصدی قالب بر کشور، سیاست گذاری‌ها از جمله، ورود نقدینگی ۲۰۰ میلیون دلار از سمت بانک مرکزی و رایزنی‌هایی که بر حقوقی‌های بزرگ انجام شده، خوشبین هستم که، در ماه‌های آینده رتبه اول را از لحاظ سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه کسب می‌کند و جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاران دارد.

ادهم به سرمایه گذاران توصیه کرد: سرمایه گذاران بر اساس هیجان سرمایه‌گذاری نکنند، بلکه بر اساس تحلیل، سودآوری شرکت‌ها، افزایش سرمایه شرکت‌ها و تزریق نقدینگی به داخل شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

او بیان کرد: قرار است، ۲۰۰ میلیون دلار از سمت بانک مرکزی که معادل  ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است به بازار سرمایه تزریق شود. در حال حاضر ۵۰ میلیون دلار از طریق بانک مرکزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شده، که با توجه به تغییر روند معاملات و حجم معاملات که در روز‌های اخیر کاملا مشهود است و در آینده در کنار این تزریق نقدینگی، شاهد ورود نقدینگی از سمت حقیقی‌ها و حقوقی‌هایی که به سمت بازار‌های موازی از جمله بازار رمز ارزها، رفته بودند، خواهیم بود.