پارادوکس رفتار با حیوانات

گروه اجتماعی: یک دامپزشک متخصص فیزیولوژی با تاکید بر لزوم اصلاح و مدیریت رفتار اجتماعی در برخورد با حیواناتی همچون سگ و گربه، گفت: رفتارهای ناآگاهانه با حیوانات معایب خطرناکی دارد. دکتر بهرام شهره در گفت‌وگو با خبرنگار حرف مازندران، اظهار کرد: بحث چگونگی رفتار با حیوانات خانگی امروز به یک پارادوکسی بدل شده که […]

گروه اجتماعی: یک دامپزشک متخصص فیزیولوژی با تاکید بر لزوم اصلاح و مدیریت رفتار اجتماعی در برخورد با حیواناتی همچون سگ و گربه، گفت: رفتارهای ناآگاهانه با حیوانات معایب خطرناکی دارد.
دکتر بهرام شهره در گفت‌وگو با خبرنگار حرف مازندران، اظهار کرد: بحث چگونگی رفتار با حیوانات خانگی امروز به یک پارادوکسی بدل شده که در حال تبدیل به یک موضوع بحران‌زا است.
وی افزود: اگر بخواهیم قدری تخصصی‌تر به این موضوع بپردازیم باید معایب و محاسن رفتارهایی که امروزه شاهد هستیم همچون غذا دادن به حیوانات غیرخانگی را بررسی کنیم.
بهرام شهره همچنین تصریح کرد: حیوانات غیرخانگی و غیروحشی موجود در محیط اطراف زندگی انسان‌ها عمدتا شامل سگ و گربه هستند که دارای حق و حقوقی هستند و این حق را ارگان‌های دولتی همچون سازمان محیط زیست، دامپزشکی کشور، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها باید ادا کنند.
این دکترای دامپروری، احداث کمپ‌هایی برای نگهداری از این حیوانات در شرایط بهداشتی که همراه با عقیم‌سازی آن‌ها است را راهکاری برای ادای حق و حقوق این حیوانات دانست و یادآور شد: دانشجویان رشته دامپزشکی که ۱۰ واحد درس جراحی دارند میتوانند نیروی اجرایی مناسبی برای عقیم‌سازی حیوانات باشند.
وی اضافه کرد: با توجه به طول عمر نسبتا کوتاه این حیوانات میتوان با یک برنامه مدون پنج الی ۶ ساله این جمعیت عظیم حیوانی را سروسامان داد، ولی متاسفانه از آنجایی که این سازمان‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام نمیدهند مردم از سر احساس بدون مطالعه و آگاهی لازم اقدام به نگهداری از این حیوانات و اطعام این گروه از حیوانات میکنند که این کار معایب خطرناکی را به همراه دارد.
شهره با اشاره به مهمترین معایب این کار اعلام کرد: چون مردم چگونگی رفتار با این حیوانات را بلد نیستند معمولا به هنگام غذا دادن توسط همین حیوانات مورد حمله، گازگرفتگی و مصدومیت قرار می‌گیرند، کافی است سری به مراکز درمانی بین راهی بزنیم تا این آمارها را به تعداد زیاد مشاهده کنیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه غذا دادن به این گروه از حیوانات باعث می‌شود توانایی آن‌ها برای تهیه غذا در طبیعت کم شده یا از بین برود، تا‌کید کرد: ضمنا بسیاری از غذاهایی که مردم در اختیار این حیوانات قرار می‌دهند مناسب سلامتی آن‌ها نیست. دادن غذاهایی همچون نان و برنج به سگ‌ها باعث ابتدای آن‌ها به دیابت می‌شود، همچنین چون اغلب غذا برای حیوانات در محیط زیست رها می‌شود باعث تجمع بسیاری از حشرات همچون سوسک در آن مناطق می‌شود که این هم برای حفظ سلامت انسان‌ها بسیار خطرآفرین است‌.
وی تصریح کرد: قرار دادن غذا در محلی نزدیک مناطق مسکونی باعث می‌شود آن مناطق به محل تجمع این حیوانات تبدیل شود که قطعا با مزاحمت‌های زیاد برای ساکنین همراه است و میتواند سلامتی افراد را به خطر بیاندازد.
شهره اظهار کرد: با توجه به معایب یاد شده برای اینکه بتوانیم این رفتار انسان‌ها را به درستی اصلاح و مدیریت کنیم لازم است برنامه‌هایی جهت ارتقای سطح آگاهی مردم از نظر رفتارشناسی حیوانات و فیزیولوژی آن‌ها تهیه کنیم و از طریق رسانه‌ها این اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهیم. ضمنا از طریق رسانه به سازمان‌های مربوط نسبت به انجام وظایفشان هشدار لازم داده شود، کما اینکه فراخوان و ایجاد سمن‌های آگاه و مطلع می‌تواند بهترین راهکار جهت اصلاح وضعیت نه چندان مناسب موجود باشد..