ورود ۵۱ خودروی لوکس بدون ثبت سفارش

در حالی که در پایان تیرماه به طور کامل امکان واردات خودرو مسدود می شود که بر اساس اسناد موجود ۳۸ خودروی لوکس با ترک تشریفات به کشور رسیده اند و ۱۳ خودروی لوکس هم بدون ثبت سفارش وارد شد.درست در بحبوحه ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای خارجی برای تمامی شرکتهای واردکننده شاهدیم که با تخلف […]

در حالی که در پایان تیرماه به طور کامل امکان واردات خودرو مسدود می شود که بر اساس اسناد موجود ۳۸ خودروی لوکس با ترک تشریفات به کشور رسیده اند و ۱۳ خودروی لوکس هم بدون ثبت سفارش وارد شد.درست در بحبوحه ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای خارجی برای تمامی شرکتهای واردکننده شاهدیم که با تخلف برخی سازمانهای مرتبط با این حوزه، برخی افراد حقیقی و چند شرکت گمنام اقدام به واردات 38 دستگاه خودروی خارجی در مرداد ماه به کشور کرده‌اند.بعد از ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور در دهم دی ماه سال 95  عملا واردات خودرو توسط واردات کننده غیر نمایندگی ممنوع شد و واردکنندگان تنها از یک فرصت 6ماهه برای  استفاده از ثبت سفارشهای قبلی و ترخیص خودرو از گمرکات برخوردار بودند. بر همین اساس واردات خودرو در 4 ماهه سال جاری رشد چشم گیری داشت و نزدیک به 25 هزار خودرو وارد کشور شد. اما جدای از این محدودیت بیش از یک ماه پیش، بخش ثبت سفارش برای واردات خودرو در سایت وزارت صنعت بسته شد و اولین دلیلی که وزارت خانه اعلام کرد، توقف ثبت سفارش به دلیل آمارگیری بود.البته در ادامه این‌طور عنوان کردند که سایت به‌زودی باز می‌شود. اما در هفته‌های بعدی دوباره اعلام شد که فعالیت سایت به دلیل به‌روزرسانی متوقف‌شده  و مشکل در حال برطرف شدن است. به‌تازگی این‌طور مطرح شد که سایت به صلاحدید وزارت صنعت،  بسته‌شده است. این آخرین موضع رسمی نسبت عدم ثبت سفارش برای واردات خودروست و هنوز از جزییات واقعیت واردات خودرو منتشر نشده است.

*ورود 13 خودرو لوکس بدون ثبت سفارش

از سوی دیگر بر اساس اسناد افشا شده ، 13 خودروی لوکس اساسا بدون مجوز ثبت سفارش ترخیص شده است. اینکه چگونه امکان ترخیص خودروهای لوکس بدون رویت ثبت سفارش به وجود آمده و آیا به غیر از این مورد خاص نمونه های دیگری نیز برای این نوع واردات وجود داشته بحث چالش بر انگیزی است که باید از سوی مسئولان زیر ربط پاسخ داده شود. بر این مبنا در یک جمع بندی میتوان گفت، موضوع ابلاغیه معاون اول دولت درباره محدودیت واردات خودرو، بسته شدن سایت ثبت سفارش با دلایل نامشخص، واردات خودرو بدون ثبت سفارش و فعالیت غیر مجاز بعضی برندها در سایت ثبت سفارش از از جمله چالشهای بی پاسخی است که هنوز مقامات دولتی نسبت به آن پاسخی نداده‌اند.