از ورشکستگی تا ردپای یک اصفهانی در صنعت دام مازندران

گروه اقتصادی-حسین زحمتکش: دامداری و دامپروری به صورت سنتی و صنعتی یکی از ظرفیت های تولیدی استان است اما حال و روز  خوبی ندارد و رو به اضمحلال رفته است، حتی صنایع وابسته به دام نیز وضعیت نامناسبی دارند. بیش از 50 درصد کارخانجات خوراک دام استان تعطیل شده اند  و مابقی نیز با ظرفیت […]

گروه اقتصادی-حسین زحمتکش: دامداری و دامپروری به صورت سنتی و صنعتی یکی از ظرفیت های تولیدی استان است اما حال و روز  خوبی ندارد و رو به اضمحلال رفته است، حتی صنایع وابسته به دام نیز وضعیت نامناسبی دارند. بیش از 50 درصد کارخانجات خوراک دام استان تعطیل شده اند  و مابقی نیز با ظرفیت 30 درصدی کار می کنند.

مدیرعامل شرکت تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران از وضعیت وخیم و بحرانی این صنعت خبر داد و گفت: صنعت خوراک دام و طیور استان با مشکلات فراوانی روبه رو است و آینده روشنی ندارد، تاکنون بیش از 50 درصد واحدهای تولیدی خوراک دام تعطیل شده اند. حسین کیهانی اظهار کرد:  دولت دغدغه ای در بخش دام و طیور ندارد، نبود ثبات اقتصادی موجب افول بسیاری از صنایع می شود که صنعت خراک دام نیز این مقوله مستثنی نیست.

وی، نبود قیمت پایه، عدم نقدینگی، فشارهای دولتی و مالیات را ضربات مهلک به صنعت خوراک دام و طیور استان دانست و تصریح کرد: توجهی به تولیدکننده دام نمی‌شود و برای آنان ارزشی قائل نمی‌شود کیهانی خاطرنشان کرد: صنعت خوراک دام به صورت مداوم در حال ضرر است و در آینده نزدیک شاهد تعطیلی و ورشکستگی تمامی واحدهای تولیدی هستیم.وضعیت در دیگر صنایع نیز مناسب نیست، به دلیل کاهش مقدار دام های سبک و سنگین مازندران شاهد کاهش تولید شیر در استان هستیم به گونه ای که کارخانجات لبنی استان، شیر مورد نیاز را از دیگر استان های کشور تهیه می کنند!!وضعیت در حوزه دام سبک نیز مطلوب نیست و دامداران از عدم حمایت های دولت و سنگ هایی که جلوی پای آن ها گذاشته می شود گله مند هستند.

* دولت دامداران را فراموش کرده است!

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه دولت دامداران را فراموش کرده است و تولیدکنندگان دامی استان در وضعیت خوبی به سر نمی برند، اظهار کرد: عمده مردم مازندران در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند به گونه ای که بخش قابل توجهی از غذای کشور توسط مازندران تامین می شود.

الله یار ولیزاده با بیان اینکه دولت برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در بخش دام هیچ برنامه ای ندارد، اظهار کرد: کشاورزی و دامپروری در مازندران بافت سنتی دارد اما دولت به این موضوع توجهی ندارد.

*تغییر کاربری دامداری ها در مازندران امکان پذیر نیست

ولیزاده با بیان اینکه دامداری های صنعتی نیز حمایتی از دولتمردان ندیده اند، تاکید کرد: شرایط زندگی دامداران سنتی به گونه ای است که نمی توانند تغییر کاربری صنعتی داشته باشند و دولت باید نگاه خود را نسبت به دامپروی مازندران تغییر دهد.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه بافت سنتی دامپروری های مازندران با سیاست های دولت همخوانی ندارد، اظهار کرد: در روستایی که مردم، هر کدام یک دامداری خرد دارند نمی توان یک مجتمع دامی ایجاد کرد که مثلا تجمیع شوند این موضوع حداقل در مازندران امکان پذیر نیست.

* چوب حراج بانک به سهام دامداران!

چندی پیش اتحادیه دامداران مازندران تسهیلاتی میلیاردی از بانک توسعه تعاون دریافت کرد و نسبت به پرداخت آن اقدامی نکرد. اینکه این مبلغ هنگفت چگونه و به چه صورت خرج شده است بماند اما تبعات آن از محدوده این تشکل خارج شده و تاثیرات مخربی برای وجهه استان مازندران در صندوق ملی دام داشته است. بانک توسعه تعاون مازندران برای دریافت معوقه خود، سهام اتحادیه دامداران مازندران در صندوق ملی دام را توقیف و به مزایده فروش گذاشت. با توجه به اینکه اصفهانی ها علاقه زیادی به صنعت دام و طیور مازندران دارند در صف اول خریداری سهام قرار گرفتند و با خرید سهام مازندران، جایگاه خود را در صندوق ملی دام ارتقا دادند. مسئولان مازندرانی نیز فروش سهام اتحادیه دامداران به اصفهانی ها را تایید کرده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تایید فروش سهام اتحادیه دامداران مازندران در صندوق ملی دام به یک شرکت تعاونی اصفهانی، اظهار کرد: متاسفانه مدیریت اتحادیه دامداران در آن مقطع زمانی تسهیلات دریافت شده را به صورت نامعلومی خرج کرده و نسبت به پرداخت معوقات نیز اقدامی نکرد. دلاور حیدر پور افزود: بانک توسعه تعاون نیز برای دریافت معوقات خود سهام اتحادیه دامداران مازندران در صندوق ملی دام را توقیف و به مزایده فروش گذاشت که یک شرکت تعاونی اصفهانی آن را خریداری کرد.