والیبال متخصص می‌خواهد

مربی ایرانی تیم ملی والیبال آمریکا در واکنش به اهداف و آرمان هایی که فدراسیون در چهار ساله دوم در نظر گرفته است، گفت: والیبال ایران برای رسیدن به قله‌هایی که فتح نشده افراد متخصص می‌خواهد. فدراسیون والیبال روز شنبه با انتشار کلیپی از آرمان‌های جدید والیبال ایران تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس رونمایی کرد. تابلوی […]

مربی ایرانی تیم ملی والیبال آمریکا در واکنش به اهداف و آرمان هایی که فدراسیون در چهار ساله دوم در نظر گرفته است، گفت: والیبال ایران برای رسیدن به قله‌هایی که فتح نشده افراد متخصص می‌خواهد.

فدراسیون والیبال روز شنبه با انتشار کلیپی از آرمان‌های جدید والیبال ایران تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس رونمایی کرد. تابلوی جدید اهداف و آرمان‌های فدراسیون والیبال برای دومین دوره چهار ساله در شرایطی روی دیوار اتاق محمدرضا داورزنی نصب شده است که بخش عمده‌ای از اهداف و آرمان‌های این فدراسیون در دور چهار ساله اول محقق نشد.

بزرگنمایی در تحقق اهداف
مرتضی شیاری مربی ایرانی تیم والیبال آمریکا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره رونمایی دوباره فدراسیون والیبال از تابلوی آرمان‌های خود برای چهار سال آینده گفت: به گفته داورزنی و فدراسیون‌نشین‌ها، فدراسیون والیبال در چند سال گذشته آرمان‌هایی برای خود تعریف می‌کنند و روی تابلو می‌نویسند. یا این اهداف محقق می‌شود یا نمی‌شود. زمانی که اتفاق می‌افتد از هر طریق که می‌توانند، آن را بزرگنمایی می‌کنند که این یکی از اشتباه‌ترین کارهاست و باعث افزایش انتظارات می‌شود.

تبلیغ غیر حرفه‌ای در فدراسیون والیبال
وی تأکید کرد: زمانی که آرمان‌ها به نتیجه نمی‌رسد، با ایجاد دلایل بحرانی و خاص که به خوبی بلد هستند از آنها استفاده می‌کنند و از آرمان‌هایی که محقق نشده، چشم‌پوشی می‌شود؛ غافل از اینکه خود شما چنین آرمان‌هایی را روی تابلو نوشته‌اید. واقعاً متوجه نمی‌شوم چه نیازی است چنین تبلیغ غیرحرفه‌ای فدراسیون انجام می‌دهد البته آنها استفاده‌هایی از این اقدام می‌برند.

هدف تابلو آرمان، گول زدن مردم است
شیاری ادامه داد: هدف از این تابلو جز اینکه جامعه را گول بزنند و توقعات را افزایش دهند چیزی نیست. همه ما به عنوان کسانی که ذره‌ای از والیبال شناخت داریم، می‌دانیم که والیبال ایران حداقل در حال حاضر با توجه به برنامه‌هایی که سایر کشورها دارند، این توانایی را ندارد که جزو چهار تیم برتر المپیک باشد. می‌دانم که والیبال ایران پتانسیل بسیار خوبی دارد و می‌توان به این آرمان‌ها رسید اما متأسفانه با روش و شگردی که در سال‌های گذشته در والیبال ایران وجود داشته، هرگز نمی‌توانیم به این آرمان‌ها برسیم.

فتح قله نیاز به متخصص دارد
دستیار جان اسپرو در تیم ملی والیبال آمریکا تأکید کرد: این عنوان که فدراسیون می‌خواهد قله‌های فتح نشده را فتح کند، شدنی است اما به شرط آنکه برای فتح یک قله باید از افرادی استفاده شود که نسبت به کوه‌پیمایی و قله‌پیمایی دانش داشته باشند و این مسیر را طی کرده باشند یا حداقل اطلاعات جامع از این موضوع کسب کرده باشند تا بتوان قله را فتح کرد؛ برای این کار نیاز به ابزار است. باید بدانند از چه ابزار و مسیری باید استفاده کنند و اگر در مسیر دچار بحران شدند، چه کاری باید انجام دهند و نکات بسیاری که حرفه‌ای است و این کار توسط افراد خبره انجام می‌شود.

فدراسیون از افراد خبره استفاده نمی‌کند
شیاری افزود: فدراسیون والیبال در سال‌های گذشته به دنبال فتح قله‌هایی است که در آن راستا نه تنها از هیچ فرد خبره‌ای استفاده نکرده، بلکه افرادی را به کار گرفته است که آنها به جای تخصص در قله‌پیمایی، در جنگل‌پیمایی تخصص دارند! در واقع شاهد هستیم که هیچ موقع نمی‌توانند از هیچ قله‌ای به درستی بالا بروند. واقعیت آن است که اگر فدراسیون والیبال و داورزنی از افراد توانمند والیبالی، کسانی که هم تخصص والیبالی دارند و هم تحصیلکرده هستند، بتواند در به‌کارگیری از آنها مدیریت خوبی انجام دهد و غیروالیبالی‌ها را که در والیبال ایران اشباع شده‌اند (چه در فدراسیون و چه در هیئت‌های استانی) کنار بگذارد، مطمئن باشید پتانسیل والیبال ایران این شرایط را دارد که در یک برنامه‌ریزی پنج ساله یا هشت ساله روی سکوهای جهانی و المپیک قرار گیرد ولی با شگردی که در این چند سال گذشته وجود داشته و روشی که از آن استفاده شده که غیروالیبالی‌ها والیبال را اداره کرده‌اند، هیچ‌گاه به آرمان‌ها نخواهیم رسید.

به دلیل ضعف مدیریت هیچ‌گاه شاهد تحقق آرمان‌ها نخواهیم بود
وی اظهار داشت: زمانی می‌توان به موفقیت و آرمان مد نظر رسید که از متخصصان استفاده کنیم؛ افرادی که دانش و تخصص دارند و مسیر را طی کرده یا حداقل اطلاعات خوبی داشته باشند. فدراسیون والیبال نمی‌تواند به این آرمان‌های ترسیم کرده در حال حاضر دست پیدا کند. پتانسیل والیبال ایران زیاد است. در بالاترین سطح والیبال آمریکا فعالیت می‌کنم و به خوبی می‌دانم توانایی والیبالیست‌های ایرانی فراتر از اینها است اما به دلیل ضعف مدیریت هیچ‌گاه شاهد رسیدن به این آرمان‌ها نخواهیم بود.

والیبال ایران به دلیل مشکلات نمی‌تواند به جایگاه واقعی‌اش برسد
شیاری درباره آرمان‌های ترسیم شده برای والیبال زنان نیز گفت: متأسفانه حتی جرأت نداریم در لیستی که والیبال ایران ارائه می‌دهد، نام مربی مرد را جزو لیست قرار دهند پس چگونه انتظار دارید در سکوی آسیا قرار گیریم؟ مسائلی وجود دارد که مربوط می‌شود به سیستم ایران البته این قوانین قابل احترام است و باید به آن احترام گذاشت اما اینکه به این قوانین احترام بگذاریم و سپس چنین آرمانی را متصور شویم، کمی رؤیایی است و قابل انجام نیست. تیم زنان ایران هم می‌تواند رشد کند به شرط آنکه یکسری مسائل حل شود. پیشرفت والیبال ایران، پیشرفت همه والیبالیست‌های ایرانی است و من آرزو دارم والیبال ایران با توجه به پتانسیلی که دارد، به آرمان‌هایش برسد اما ناراحتم که والیبال ایران به دلیل مشکلات نمی‌تواند به جایگاه واقعی‌اش برسد.

تیم ملی والیبال ایران در جهانی افت خواهد داشت
کارشناس والیبال درباره تداخل بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان نیز گفت: با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی از رنکینگ بالایی برخوردار است و شانس بالاتری برای ایران دارد که به مدال برسد، باید در اولویت قرار گیرد، پس از آن مسابقات جهانی در اولویت دوم قرار گیرد چون می‌دانیم تیم ایران در مسابقات جهانی با توجه به اینکه چند ملی‌پوش کلیدی در اختیار ندارد، قطعاً افت کوچکی خواهد داشت. بنابراین باید از الان ذهن جامعه را آماده کنیم که نباید از تیم در قهرمانی جهان انتظار بالایی داشته باشیم که بخواهد شگفتی‌ساز شود؛ اگر این اتفاق رخ دهد که عالی اما اگر نشد، نباید حاشیه و مشکل جدید برای والیبال پیش بیاید و این موضوع کاملاً طبیعی است؛ باید ذهن‌ها را از امروز آماده کنیم و تمرکز را روی بازی‌های آسیایی بگذاریم.