واكنش ها به سخنان تند روحاني !

حرف آنلاين: صحبت‌های رئیس جمهور و نوع ادبیات به کار گرفته شده توسط ایشان، انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالین سیاسی را به دنبال داشت که در این بین بسیاری از حامیان اعتدال نیز لب به انتقاد گشوده و معترض نوع ادبیات به کار گرفته شده توسط رئیس جمهور شدند. رئیس‌جمهور در همایش سالانه سفرا […]

حرف آنلاين: صحبت‌های رئیس جمهور و نوع ادبیات به کار گرفته شده توسط ایشان، انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالین سیاسی را به دنبال داشت که در این بین بسیاری از حامیان اعتدال نیز لب به انتقاد گشوده و معترض نوع ادبیات به کار گرفته شده توسط رئیس جمهور شدند.

رئیس‌جمهور در همایش سالانه سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه برگزار شد، با انتقاد از کسانی که نگران سیاست خارجی دولت هستند اظهار داشت: سیاست‌ خارجی دکترین مستقل ندارد بلکه جزئی از سیاست‌ ملی است؛ عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی‌ هستند، هر وقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم؛ به جهنم، بروید جای گرم که نلرزید، خدا شما را ترسو و لرزان آفریده است.

در همین راستا ابراهیم نکو یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس به اعتماد گفت: متاسفانه گاهي نوع كلام را به گونه‌يي تغيير مي‌دهيم كه خود مي‌تواند آسيب‌زننده باشد. ضمن اينكه از كليات سخنان رييس‌جمهور حمايت مي‌كنم و معتقدم كه دولت موفقيت‌هايي داشته و انتقادات از وي خيلي منصفانه نيست اما نوع كلام و استفاده از برخي ادبيات آن چيزي نيست كه مردم انتظار دارند.

روزنامه اعتماد نيز در يادداشتي نوشت: جناب آقای روحانی رییس‌جمهور عزیز و محبوب؛ اجازه دهید از این سخنان شما تعجب کنیم. «ترسو» و «بزدل» خواندن منتقدان‌تان در شأن شما نیست، اینکه بگویید «یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم، خب به جهنم» ادبیات فاخر یک رییس‌جمهور نیست آن هم شخصیتی چون شما که خوشبختانه از سلاله روحانیت نیزهستید.وی در ادامه خاطر نشان کرد: هنوز یادمان نرفته که روزی که در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شدید، یکی از دغدغه‌های شخص شما آن بود که «دولت ادبیات درستی برای سخن گفتن با مردم به کار می‌برد»، حال به کار بردن این ادبیات از جنابعالی حداقل برای نگارنده جای تردید و شگفتی دارد!آقای رییس‌جمهور، صادقانه، دوستانه و به عنوان هوادار شما این سخن دیروز را نه «انسانی» می‌دانیم نه «دینی»؛ «انسانی» نمی‌دانیم به آن خاطر که جامعه انسانی از وضع طبیعی رو به سوی وضع مدنی می‌نهد و در این مسیر حجم و دامنه نزاع کاستی می‌یابد و «دینی» نیست از آن رو که نزاع و تخاصم و توهین وصف جهنمیان است و بهشتیان اهل سلم و صلح‌اند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نيز گفت: مسئولان ارشد نظام بدانند اگر این دغدغه ها نبود قطعاً شما از آرامش برخوردار نبودید، با ادبیاتی که شایسته مسئولان نظام نیست و واژه های تکفیر که انتظار نمی‌رود در ادبیات سیاسی یک نظام اسلامی و دولت اخلاق مشاهده شود منتقدان را از سخن باز نداریم. توکلی نماينده مردم تهران نيز در بخشي از نطق خود خطاب به رئيس جمهور اظهار داشت: این روزها زیاد عصبانی می‌شوید، در برابر منتقدان مذاکرات هسته‌ای صحبت از بزدلی به جهنم می‌شود و هرکس که منتقد روند مذاکرات باشد، بزدل سیاسی است و هرکس که شیفته آن بود، شیردل انقلابی است.وی افزود: سیاست خارجی میدان توفیق نسبی دولت است، اینگونه سخن گفتن در شأن رئیس‌جمهور نیست، در شهرکرد رسانه‌ها را ملامت کردید که چرا وقتی فردی از گوشه‌ای به هر دلیلی حرفی می‌زند آن را همه نقل می‌کنند، جناب آقای روحانی اگر رسانه‌ها گزارش نماینده ملت و ناظر منتخب مجلس در شورای پول و اعتبار و نیز حکم مرجع قانونی در مورد امر مهمی که با امنیت قضایی مردم گره خورده است را منعکس نکنند شما باز می‌توانید از گردش آزاد اطلاعات در دولت خود سخن بگویید. آیا دانستن حق مردم نیست؟