هفت فاز بازار ارز تا رسیدن به آرامش

روزهای کنونی اگرچه با رونمایی از بسته سیاست‌های ارزی جدید دولت، بازار ارز با آرامش نسبی مواجه شده است، اما هنوز هم اما و اگرهای بسیاری در فضای تیره و تار وجود دارد. اکنون به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، دولت در فاز اعتمادسازی ارزی گام گذاشته است که با مجموعه تدابیری و مراقبت‌هایی […]

1

روزهای کنونی اگرچه با رونمایی از بسته سیاست‌های ارزی جدید دولت، بازار ارز با آرامش نسبی مواجه شده است، اما هنوز هم اما و اگرهای بسیاری در فضای تیره و تار وجود دارد.

اکنون به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، دولت در فاز اعتمادسازی ارزی گام گذاشته است که با مجموعه تدابیری و مراقبت‌هایی که صورت می‌دهد، می‌تواند شرایط را برای جانشینی ثبات و آرامش بر بازار ارز، مساعد کند. مهدی غضنفری، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت، در گفتگوی مشروح با خبرنگار مهر، با تشریح هفت فاز برای مجموعه اتفاقات ارزی که بر بازار ایران گذشته است، راهکارهایی را برای ادامه مسیر کنونی اقتصاد ایران با مجموعه تدابیر اعتمادساز دولت در بازار ارز عنوان می‌کند.

غضنفری، با برشمردن فازهای شکل‌گیری چالش و مدیریت بازار ارز در سال جاری گفت: با توجه انتقادات مطرح شده نسبت به سیاست‌های ارزی دولت در ابتدای سال جاری و نظر به وجود نسخه‌های مشابه در دولت‌های گذشته برای مواجهه با بحران‌های ارزی، دولت بالاخره تصمیم گرفت با بازار ثانویه را شکل دهد که به نظر می‌رسد مشابهت زیادی با مرکز مبادلات ارزی دارد؛ پس می‌توان امیدوار بود که دولت صدای کارشناسان را شنیده باشد و به همین دلیل کارشناسان و فعالان اقتصادی باید بیش از هر زمان دیگری، دیدگاههای خود را در رابطه با چالش‌های اقتصادی، به گوش دولت برسانند؛ به خصوص اینکه نامه اساتید حوزه اقتصاد نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد پیگیری واقع شد و پس از آن ظاهرا دولت تصمیم گرفت تا جلساتی را با آنها برگزار کند.

مدل هفت فازی برای بازار ارز

طراح مرکز مبادلات ارزی افزود: اقتضای برخورد با مشکل ارزی در هر زمانی کمی متفاوت است. در واقع این پدیده در فازهای گوناگونی ظاهر می شود. لذا اکنون با این سوال مواجه هستیم که الان در چه فاز یا مرحله‌ای هستیم و چه کاری باید انجام دهیم. براساس آنچه در دو بحران ارزی اخیر در کشور تجربه کردیم می‌توان گفت که چالش ارزی ما از شروع تا پایانش، عموما هفت فاز را در برمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: در فاز اول که پیش‌آگهی است، علایم اولیه خروج بازار ارز از ثبات را به ما هشدار می دهد. متاسفانه دولتها در این مرحله معمولا انکار و تکذیب را پیش می‌گیرند یا ممکن است مداخله کوچک ارزی و سکه‌ای داشته باشند. یعنی دولت، نوسان موجود در این مرحله را یک نوسان کوچک می‌داند؛ در حالی که اگر از روش‌های هوشمند پیش‌بینی استفاده کنیم قاعدتا متوجه می‌شویم این پیش آگهی، جدی است. شاید آغاز یک سونامی بوده و ممکن است خبر از طوفان در راه باشد.

غضنفری، فاز دوم را جهش آشکار قیمت ارز عنوان و خاطرنشان کرد: در این فاز، قیمت ارز به تدریج بالا و بالاتر رفته، و بعضا موجب می‌شود برخی شایعه کنند که انگار کار از دست دولت خارج شده و دولت ارز کافی در اختیار ندارد که بازار را با آن کنترل کند؛ اما نکته بدتر این بود که دولت نیز در مقابل این شایعات سکوت کرد؛ پس این رفتار متناسبی نبود؛ البته گاهی هم دولت تصمیم به فروش بیشتر دلار و سکه در بازار گرفت که خیلی موثر نبود و موجب خروج منابع از دست بانک مرکزی شد.

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت، در ادامه به تشریح فاز سوم خبر داد و گفت: در این فاز شاهد هرج و مرج در بازار ارز بودیم، به نحوی که دولت رو به انجام اقدامات امنیتی آورد و کار صرافی‌ها را ممنوع اعلام کرد و معاملات کنار خیابان رونق گرفت؛ ضمن اینکه دستگاههای امنیتی و قضایی نیز مجبور شدند برای کمک به حل مشکل وارد صحنه شوند. طبیعتا در این فضا تهدید و تحدید شدت گرفت که استفاده از این دو ابزار شاید برای کنترل بازار بطورموقت خوب باشد اما برای درازمدت مناسب نیست.

غضنفری فاز چهار را قیمت‌گذاری تصادفی یا محاسباتی دانست و تاکید کرد: دولت نرخ ۴۲۰۰ تومانی را برای هر دلار در ماههای نخستین سال جاری اعلام کرد، در حالیکه شاید هوشمندانه این بود تدبیر بیشتری بخرج می داد زیرا طبیعتا ارز کافی در اختیار دولت نبود که بتوان به همه کالاها و خدماتی که به دلیل رانت ارزی مشتری شده بودند ارز داد. حتی اگر چنین ارزی هم موجود بود شایسته نبود به حراج گذاشته شود.. تقریبا ۴ ماه به طول انجامید تا دولت این مشکل را دریافت و بالاخره بازار ثانویه و گروه‌بندی کالاها را به رسمیت شناخت. شاید از همان ابتدا می شد با شنیدن حرف کارشناسان و الگوبرداری از مرکز مبادلات ارزی این تصمیمات را زودتر اخذ کرد.

وی اظهار داشت: فاز پنجم در این مسیر، اعتمادسازی است که هم اکنون در آن فاز قرار داریم، یعنی از یک طوفان به آرامش نسبی رسیده‌ایم، ولی هنوز هم نگرانی از بابت این وجود دارد که آیا طوفان تمام شده یا هنوز هم ممکن است به شکل دیگری ظاهر شود، چرا که هنوز هم برخی ابرهای ابهام وجود دارد. اقتصاد ما وارد فاز چندنرخی ارز شده‌ که البته هنوز به طور کامل تثبیت نشده است. برای دستیابی به اعتماد کامل در بازار ارزی باید بسته های مکمل اقتصادی سریعا اعمال شود. بسته هایی که برای هماهنگ کردن سایر بازهای کالایی، مالی و پولی با بازار ارز طراحی شود.

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت فاز هفتم را رسیدن به ارز تک نرخی دانست و آن را کاری بسیار مشکل و نیازمند فرماندهی اقتصادی قوی و نیز از بین بردن اتلافها و ناکارآمدی‌هایی دانست که سالها است در جای جای اقتصاد ما وجود دارند.