هشدار نسبت به وضعیت غیربهداشتی کشتارگاه دام نوشهر

حرف آنلاین: فرماندار نوشهر نسبت به رعایت نشدن اصول و ضوابط بهداشتی در کشتارگاه سنتی دام این شهرستان از جمله نبود آب سالم بهداشتی هشدار داد. سعید یزدانی روز یکشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان گفت که طی یک سال گذشته ده ها بار از کشتارگاه دام بازدید و مشاهده شده که […]

حرف آنلاین: فرماندار نوشهر نسبت به رعایت نشدن اصول و ضوابط بهداشتی در کشتارگاه سنتی دام این شهرستان از جمله نبود آب سالم بهداشتی هشدار داد.

سعید یزدانی روز یکشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان گفت که طی یک سال گذشته ده ها بار از کشتارگاه دام بازدید و مشاهده شده که این مکان فاقد شبکه آب سالم بهداشتی برای شست شوی لاشه ها است و کارکنان در این مجموعه هیچ یک از ضوابط بهداشتی را رعایت نمی کنند. 
   
وی از شهرداری به خاطر عدم مدیریت کشتارگاه انتقاد کرد و گفت : تعطیلی کشتارگاه با توجه به وضعیت موجود چاره کار نیست و شهرداری به عنوان ناظر باید بر کار کشتارگاه نظارت و نسبت به رفع مشکلات بهداشتی از جمله تامین آب سالم بهداشتی ، تعویض چنکگ های زنگ زده ، جلوگیری از ورود افراد متفرقه ،رفع نواقص دستگاه پیش سردکن و دستگاه شوک و خط خونگیری مکان ذبح دام اقدام کند.

فرماندار نوشهر با استناد به گزارش های دریافتی از این که سلاخان کشتارگاه فاقد کارت سلامت هستند انتقاد کرد و افزود : چشم پوشی مسئول ناظر از جمله شبکه بهداشت ودرمان و دامپزشکی از این موضوع زیر سووال بردن اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان است چرا که سلاخ ارتباط مستقیم با لاشه دارد و اگر دچار هر نوع بیماری و عارضه ای باشد سلامت مردم را به خطر می اندازد.

وی افزود : طبق قانون سلاخان و کارگران کشتارگاه نه تنها باید کارت سلامت داشته باشند بلکه باید آن را روی دیوار کشتارگاه نصب کنند تا تاریخ انقضای آن برای مشتری ها قابل رویت باشد.

 یزدانی با تعیین ضرب الاجل برای سلاخان جهت دریافت کارت سلامت ، هشدار داد : مسئولان بهداشتی شهرستان باید حل این مشکل را با فوریت در دستور کار قرار دهند و اگر سلاخان از دریافت کارت سلامت امتناع می کنند ، نباید به آنان اجازه فعالیت در کشتارگاه داده شود.

مدیر دامپزشکی نوشهر نیز در این نشست از وضعیت غیربهداشتی کشتارگاه ابراز نگرانی کرد و گفت : متاسفانه فاضلاب و خونابه کشتارگاه علاوه بر این که در داخل محوطه پخش می شود ، به رودخانه ماشلک می ریزد و می تواند تبعات سوء زیست محیطی و بهداشتی برای دریای خزر و ساکنان اطراف رودخانه ایجاد کند.

حمزه اسحاقی افزود : چاه فاضلاب کشتارگاه تصفیه خانه ندارد و بارها این موضوع گزارش شده که مورد توجه قرار نگرفت ولی امیدوارم با تغییر مدیریت شهری مشکلات بهداشتی کشتارگاه یک برای همیشه رفع شود.  

کشتارگاه سنتی دام نوشهر با قدمتی حدود ۵۰ سال در  شرق رودخانه ماشلک و در حاشیه کمربندی این شهر قرار دارد. طبق آمار رسمی روزانه به طور میانگین حدود ۲۰ راس گاو و ۸۰ راس گوسفند در این کشتارگاه ذبح می شود. این آمار در فصول گردشگری تا دو برابر افزایش می یابد./ایرنا