نوسازی ناوگان تاکسیرانی در انتظار تولید خودروی داخلی

رئيس سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌های كشور با بيان اينكه نوسازی ناوگان حمل‌ و‌ نقل عمومی شهری در اولويت دولت قرار دارد، تصريح كرد: در راستای تحقق انسان‌محوری لازم است شهرداری‌ها به حمل و نقل سبز، پاك و مقوله‌های توسعه حمل و نقل عمومی، ايجاد پياده راه ها و استفاده از دوچرخه توجه کنند. به گزارش […]

1-1
رئيس سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌های كشور با بيان اينكه نوسازی ناوگان حمل‌ و‌ نقل عمومی شهری در اولويت دولت قرار دارد، تصريح كرد: در راستای تحقق انسان‌محوری لازم است شهرداری‌ها به حمل و نقل سبز، پاك و مقوله‌های توسعه حمل و نقل عمومی، ايجاد پياده راه ها و استفاده از دوچرخه توجه کنند.
به گزارش حرف به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد افزود: توسعه شهری ما نامتوازن است. سیل مهاجرت از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ و از شهرهای بزرگ به سمت کلان‌شهرها بیشتر شده و این نامتوازنی و جاذبه شهرها مشکلاتی را در حمل و نقل ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه اجرای برخی پروژه های شهری نظیر احداث زیرگذرها و روگذرها، میل به تردد با خودرو در شهرها را افزایش می دهد، افزود: راهکار اصلی در حل مشکل حمل و نقل شهری این است که مدیریت شهری باید فرهنگ سازی را اولویت خود قرار دهد و در خصوص کاهش استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از حمل و نقل عمومی و استفاده از برخی وسایل حمل و نقل سبز مثل درچرخه و موتوربرقی برنامه ریزی های اصولی انجام داد.
وی افزود: استفاده از دوچرخه برای تردد در سطح شهرها باید ایجاد شود و در کنار استفاده از وسایل نقلیه عمومی از وسایل نقلیه سبز مثل دوچرخه های برقی استفاده شود.
جمالی نژاد همچنین از برنامه ریزی ها برای ارتقای سطح ایمنی راه های شهری با هدف کاهش آمار تصادفات عابران پیاده و موتورسیکلت سواران واز امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص موتورسیکلت های برقی خبر داد.
وی همچنین گفت: در این حوزه نوسازی و جوان سازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز مهم است.جمالی‌نژاد افزود: تغییر گفتمان فرهنگ سازی را ارتقا می دهد که این کار در شهرهای بزرگ شروع شده است. ما در این طرح به سمت انسان محور رفته ایم و شاهدیم که در برخی شهرهای بزرگ پیاده راه ها بیشتر شده است. در این طرح پیگیری های لازم در حوزه ارتقای حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ انجام شده است و ترافیک در شهرهای بزرگ آرام و روان تر خواهد شد.
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور توجه به نوسازی ناوگان و ارتقا و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی و تاکسیرانی و پیگیری اجرای طرحهای نوسازی، اجرایی شدن قانون هوای پاک و توجه همه جانبه به معاینه فنی خودروها را از دیگر اولویتها برشمرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین با اشاره به ‌مصوبات هیات دولت در خصوص اسناد آسیب شناسی شهرداریها گفت: یکی از اولویتهای ما استفاده شهرداری ها از ظرفیتهای قانونی ایجادشده در مصوبه دولت در موضوع حمل و نقل شهری است که برای‌ رفع برخی مشکلات حوزه حمل و نقل شهری بسیار مهم می باشد.
وی همچنین از توزیع لاستیک به رانندگان تاکسی و اتوبوس و پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال یارانه بلیت اتوبوس خبر داد و گفت: منتظر تولید خودروهای ساخت داخل از سوی خودروسازان برای پیگیری طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری هستیم.
وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری گفت: در سال های اخیر در توسعه و جوان سازی ناوگان تاکسی کارهای اساسی انجام شده است. در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تجهیز اتوبوس های کهنه و قدیمی نیز در دستور کار است. یکی از سیاست های مهم دولت توسعه حمل ونقل عمومی است که اگر حمل و نقل کلانشهرها نوسازی و پویا شود بسیاری از مشکلات حمل و نقل مرتفع خواهد شد.