نه به ازدواج ، محصول مزرعه‌ بی آب و علف دولت‌ها

حرف آنلاین: عدم تمایل و نه به ازدواج دختران و پسران به خصوص دهه شصتی‌ها را می توان به مزرعه‌ بی آب و علف تشبیه کرد که محصول کار دولت های مختلف است.

به گزارش حرف آنلاین،  نه به ازدواج معضل جامعه شده، هنگامی که در مزرعه ذهن دختران و پسران چیزی کار نشده باشد این ذهن مسموم می‌شود و در این ذهن مسموم دیدی برای آینده وجود ندارد در نتیجه اعتیاد، ناهنجاری اجتماعی، عدم اعتماد، دخالت خانواده، انتظارات بد ایجاد می‌شود که این عوامل آمار سن ازدواج را افزایش می‌دهد و خروجی مناسبی نخواهیم داشت.

با توجه به گرانی‎های فراوان و مشکلات این روزهای جامعه باید به دنبال راهکاری باشیم تا بتوانیم ازدواج را آسان کنیم اما در بسیاری از موارد پس از ازدواج بسیاری از ازدواج‌ها به دلیل انتخاب نادرست به طلاق ختم می‎شود که این نشان می‎هد که فرد مورد نظر در هنگام ازدواج به دلیل نبود آگاهی‌های لازم راه را اشتباه رفته که باید در این زمینه مسئولان امر توجه بیشتر در زمینه مشاوره پس از ازدواج را فراهم کنند.

هر چند اگر زمینه‌سازی فرهنگی برای ازدواج ایجاد شود اما هنگامی که جوانان از نظر مالی مشکل داشته باشند دچار مشکلات زیادی شده و خود در مرحله نهایی موجب جدایی می‌شود.

کشور و دولت برای دهه دهه شصتی‌ها  برنامه‌ریزی انجام نداده و از آنجایی که امنیت شغلی آنان محیا نیست تا به فکر سرپناهی برای خود و خانواده‌ خود باشند. در حال حاضر شرایط اقتصادی جامعه و تنوع طلبی طوری شده که از فضای سنتی به غرب گرایی روی آوردند و این عامل افزایش هزینه زندگی و ازدواج را ایجاد می‌کند.

از آنجایی که عدم اعتماد فراوان شده خود عاملی برای ناهنجاری اجتماعی و طلاق خواهد بود و نیز خیانت و همچنین استفاده از مواد مخدر برای خانم‌ها و آقایان و بد رفتاری‌ها شرایطی را فراهم کرده تا انتخاب سخت شود.

بسیاری از افراد ازدواج می‌کنند که در برخی موارد خانم مهریه خود را به اجرا می‌گذارد و مرد باید یا به زندان برود ویا ماهیانه سکه پرداخت کند بنابراین جوان این مشکلات را مشاهد می‌کند و تصور ایجاد چنین تجربه تلخی در آینده مانع ازدواج می‌شود. مسئولان در زمینه زیرساخت فرهنگی هیچ اقدامی انجام ندادند و حال نیز نباید انتظار خروجی مناسبی در این مسیر باشیم.

هنگامی که در مزرعه ذهن دختران و پسران چیزی کار نشده باشد این ذهن مسموم می‌شود و در این ذهن مسموم دیدی برای آینده وجود ندارد در نتیجه اعتیاد، ناهنجاری اجتماعی، عدم اعتماد، دخالت خانواده، انتظارات بد ایجاد می‌شود که این عوامل آمار سن ازدواج را افزایش می‌دهد و خروجی مناسبی نخواهیم داشت.

دولت وظیفه دارد نسل جوان و تحصیل کرده‎ها را حمایت کند و شرایط شغلی را محیا کند در نتیجه ازداج افزایش و آمار طلاق کاهش می‌یابد زیرا بخش مشکلات اقتصادی کانون بسیاری از خانواده‌ها را در حال از بین بردن است.

سد راه ازدواج

از عواملی که مانع ازدواج می‌شود مشکلات شغلی است و دولت باید با توجه به تدبیری که دارد برای شغل جوانان اقداماتی اساسی انجام دهد مخصوصا جوانان دهه 60 قربانی زد و بندهای دولت شدن در حالی که  برخی هنوز تحصیل کرده و بیکار هستند.

جوانان دهه 60 از آنجایی که شرایط خواسته‌هایشان این دوره محیا نمی‌شود به سمت ازدواج نمی‌روند و اکثر فرزندان دهه 60 و برخی از دهه 70 ازدواج نمی‌کنند.

در حال حاضر ازدواج‌ها از اواخر دهه 70 و دهه 80 است اما با توجه به اینکه سن ازدواج دهه 60 گذشت حال برای آنها انتخاب سخت شد.

اگر بر روی شغل جوانان برنامه ریزی درستی انجام شود هیچ کس از ازدواج فرار نمی‌کند بنابراین عامل بزرگ مانع ازدواج جوانان دهه 60 مشکلات مالی است هر چند برخی از افراد از نظر مالی برخوردارند و ازدواج نکردند که باید درباره این موارد و عوامل و مشکلات دیگر در جامعه را مورد بررسی قرار داد و در برخی موراد ارزش‌های موجود در جامعه کمرنگ شده و باید و نباید های اقدامات فرهنگی کاهش یافته است.

در بسیاری از موارد بایدها و نبایدهای فرهنگی به شکل سلبی و اجباری شده که جوانان با اجبار اقدامی را انجام دهند اما تا هنگامی که تغییر باطنی انجام نشود تغییر ظاهری صورت نمی‌گیرد. باید فعالیت‌های فرهنگی و ایده‌های مناسب در زمینه ازدواج برای جوانان اجرا شود تا در باطن آنان بخواهند به ازدواج روی آوردند.

اجرای طرح‌های فرهنگی برای ازدواج

کار فرهنگی مناسب و افراد اجرا کننده این طرح‌های فرهنگی می‌تواند زمینه ساز شرایط مناسب برای ازدواج باشد اما در کشورمان فشار وجود دارد در حالی که می‌توان از افراد دارای طرح‌های فرهنگی استفاده کرد و خودمان را از ضابطه کاری دور کنیم تا جامعه‌ای سالم و موفق را تشکیل دهیم.

اگر دولت برای جوانان شغل مناسب و شرایط مساعد اجتماعی فراهم کند همه انسان‌ها به شکل ذاتی دوست دارند ازدواج کنند و پدر و مادر باشند و برای خود خانواده داشته باشد بنابرلین اگر این مشکلات حل شود جوانان به سمت ازدواج می‌روند.