استاندار مازندران؛

نمی‌توانیم محیط‌زیست را فدای توسعه اقتصادی کنیم

حرف آنلاین: استاندار مازندران در خصوص پتروشیمی میانکاله با بیان اینکه نمی‌توانیم محیط زیست را فدای توسعه اقتصادی کنیم یا برعکس، گفت: به بهانه حفاظت از محیط‌زیست نمی‌شود از ورود توسعه به استان جلوگیری کنیم. سید محمود حسینی پور، در جلسه با اساتید دانشگاهی پیرامون مسائل زیست محیطی پتروشیمی امیرآباد ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی […]

حرف آنلاین: استاندار مازندران در خصوص پتروشیمی میانکاله با بیان اینکه نمی‌توانیم محیط زیست را فدای توسعه اقتصادی کنیم یا برعکس، گفت: به بهانه حفاظت از محیط‌زیست نمی‌شود از ورود توسعه به استان جلوگیری کنیم.

سید محمود حسینی پور، در جلسه با اساتید دانشگاهی پیرامون مسائل زیست محیطی پتروشیمی امیرآباد ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی و تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال در استان مازندران، گفت: در آستانه تحول بزرگی در منطقه هستیم. با توجه به اینکه اتفاقات مهمی در همسایگی کشور ما در حال رخ دادن است و از آنجایی که استان مازندران با چند کشور مهم مرز آبی دارد و در کریدور شمال جنوب قرار دارد ، نیازمند این هستیم که در ابعاد مختلف ژئوپلیتیکی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فعال‌تر شویم.

وی خطاب به مهمانان جلسه افزود: دانشگاهیان ما باید با شناخت جدید مسائل منطقه، مباحث را به صورت علمی برای مردم توضیح دهند تا در کنار توسعه همه جانبه که در استان به دنبال آن هستیم، فرهنگ عمومی مردم نیز رشد کند و متناسب با تحولات روز باشد.

حسینی پور با بیان اینکه مرجعیت اطلاعاتی تخصص محیط‌های دانشگاهی است، گفت: جای بحث‌های تخصصی درمحیط های تخصصی است، مخاطب بحث های تخصصی محیط های علمی هستند و به نظر‌ می‌رسد باید این صدا از محیط های علمی و دانشگاه‌ها شنیده شود و نباید مراجع اصلی انتقال اطلاعات صحیح را تغییر بدهیم و هر فردی باید نسبت به جایگاه خودش وارد بحث شود.

استاندار مازندران افزود: با احساسی کردن این موضوع در فضای مجازی به نظر می‌رسد ممکن است واقعیت‌ها در پس ابرهای آلوده‌ای که شکل می‌گیرد پنهان بماند و مردم نتوانند واقعیت را ببینند. بنابراین توصیه من این است که پژوهشگران، توسعه استان را در اولویت‌های پژوهشی خود قرار دهند و هم درمدیریت حوزه اجرایی و هم شناخت افکار عمومی کمک کنند.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست باید مورد توجه همه قرار گیرد، تصریح کرد: در این زمینه بر خود لازم می‌دانیم که در یک مسیر صحیح و به‌دور از جنجال حرکت کنیم.

حسینی پور اظهار کرد: توسعه همه جانبه برای استان ضروری است و در این خصوص تردیدی نداریم، اما معتقدیم این توسعه یافتگی باید با یک پیوست محیط زیستی در استان انجام شود و همه شاخص‌های محیط زیستی رعایت شود.

استاندار مازندران ادامه داد: البته تصمیمات محیط زیستی در استان مازندران هم باید پیوست اقتصادی داشته باشد. یعنی ما نمی‌توانیم محیط زیست را فدای توسعه اقتصادی کنیم یا برعکس. بلکه هر دو لازم هستند و باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرند.

حسینی پور، نقش سازمان‌های مردم نهاد در حفظ و حراست از محیط زیست را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: این سازمان‌ها‌ می‌توانند به عنوان نهادهای بی‌طرف و نهاد مردمی بر ارتقای کیفیت محیط زیست کمک کنند، منوط براینکه تحت تاثیر جریان‌های سیاسی قرار نگیرند.

وی ادامه داد: جریانات معیوب بدنبال این هستند که از سازمان های مردم نهاد برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند.

استاندار مازندران تاکید کرد که ما از سازمان های مردم نهادی که وارد جریانات سیاسی نشوند حمایت می کنیم کما اینکه در استان مازندران سازمان های مردم نهاد محیط زیستی زیادی به ثبت رسیده اند و درحال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد در پاکسازی جنگل های استان و محیط زیست به صورت خودجوش در کنار ما و پیشرو بودند، گفت: ما در مدتی که در استان هستیم فراخوانی را برای جمع آوری زباله در سطح استان اعلام کردیم و ازهمه ی دستگاه های متولی خواستیم در این امر ورود کنند و تنها از نهادهایی که نخواستیم ورود کنند همین سازمان های مردم نهاد بودند.اما خود سازمان های مردم نهاد صدای فراخوان ما را شنیدند و پیشرو دستگاه های مسئول عمل کردند.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اهمیت جهانی جنگل‌های مازندران تاکید کرد: حفظ این جنگل‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین نمودهای محیط زیست مازندران ضروری است و ما در این حوزه حرکت‌ می‌کنیم و اطمینان‌ می‌دهیم تمام صنایع مادر و اصلی که در استان در حال راه‌اندازی است استانداردهای محیط زیستی را رعایت کنند. بنابراین حفظ محیط زیست را مسئله حیاتی و مسئله حاکمیتی خود‌ می‌دانیم.

استاندار مازندران عنوان کرد: طبیعت مازندران ثروت ملی ایران است و ما موظف هستیم از این ثروت ملی به خوبی صیانت کنیم و با هیچ فرد و گروهی در هیچ جایگاهی تعارف نداریم.

وی با بیان اینکه هرفردی بخواهد صدمه‌ای به این طبیعت بزند با او به شدت مقابله خواهیم کرد، اضافه کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری معتقد هستیم هر پروژه‌ای باید پیوست‌های زیست محیطی داشته باشد.

حسینی پور با اشاره به پروژه پتروشیمی مازندران گفت: در این خصوص هم از دو سال پیش مطالعات زیست محیطی آغاز شد و این ماموریت در تراز ملی از سوی سازمان محیط زیست کشور انجام شد و مجوزهای اولیه نیز در این رابطه صادر شد. هرچند برای تکمیل ارزیابی‌های نهایی بنا براین شد تا شرکت پتروشیمی نقشه ای را تهیه کند و بنابر الزاماتی که سازمان محیط زیست مشخص کرده است پیش بینی‌های لازم محیط زیستی را انجام دهد.

وی افزود: این آخرین مصوبه ای بود که از سوی دو تن از معاونین محیط زیست کشور و مسئولین استان انجام شد و قرار بر این شد که زمین مربوطه هم تحویل شود و کار اجرایی پروژه شروع شود و در طول اجرای پروژه سازمان محیط زیست به صورت پیوسته نظارت حداکثری خود را بر این پروژه داشته باشد.

استاندار مازندران افزود: با افتتاحیه این پروژه مباحثی در فضای مجازی مطرح شد و واکنش‌هایی توسط گروه‌هایی دیدیم، البته این طبیعی هم هست. زمانی که یک پروژه سنگین اقتصادی بعد از سال‌ها در یک منطقه ای انجام‌ می‌شود موافقان و مخالفانی پیدا‌ می‌کند. کسانی هستند که منافعی دارند و به اشکال مختلفی ورود کرده و مخالفت‌ می‌کنند. در این پروژه نیز این اتفاق رخ داد و بیش از همه بخش محیط زیستی فعال شد.

حسینی پور ادامه داد: با ورود برخی چهره‌های اجتماعی به این مسئله رئیس جمهور محترم دستور داد فعلا پروژه متوقف شود تا مطالعات محیط زیستی بیشتری انجام شود و برای این کار نیز سازمان محیط زیست و وزارت کشور مامور شدند و پس از مطالعه گزارش‌های خود را نیز دادند.

وی اضافه کرد: نگاه ما این است که باید به محیط زیست و مسئله بیکاری به صورت همزمان نگاه کرد و گروه‌هایی که در استان در حوزه محیط زیست فعال هستند باید بدانند که کنترل آلودگی‌های محیط زیست نسبت به گذشته بیشتر است و به بهانه حفاظت از محیط زیست نمی شود از ورود توسعه به استان جلوگیری کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه بیش از 90 درصد در آمد استان از مالیات است، تصریح کرد: ما تا کی‌ می‌توانیم به حوزه مالیات فشار بیاوریم؟ بنابراین اعتقاد داریم باید به صورت همزمان نگاه همه جانبه داشته باشیم و در عین حفاظت از محیط زیست باید به فکر اقتصاد استان نیز باشیم.

حسینی پور اظهار کرد: رئیس جمهور زمانی که به استان مازندران سفر کردند واقعیت‌ها را از نزدیک دیدند و بسیار ناراحت شدند که از ظرفیت‌های بی شمار استان استفاده نمی شود.

وی بیان داشت: این وظیفه ما مسئولین است که با توجه به افزایش جمعیت استان سازوکارهای توسعه صنعتی استان را فراهم کنیم.

حسینی پور افزود: استان مازندران در حال حاضر به دلیل برخورداری از آب و محیط زیست مناسب مهاجر پذیر شده است وحجم زیادی از مهاجران از استان های دیگر به این استان‌ می‌آیند و این جمعیت در حوزه‌های مختلف نیازهایی دارد و ما باید برای تمام این نیازها برنامه داشته باشیم.
*برای احداث پتروشیمی منتظر تصمیم نهایی سازمان حفاظت محیط زیست هستیم
استاندار مازندران ادامه داد: با این تفاسیر پتروشیمی مازندران باید بر اساس مقررات و اصول قانونی نهادهای مسئول از جمله سازمان محیط زیست ایجاد شود و در این زمینه مجوزهای لازم دریافت شود.

وی بابیان اینکه ما منتظر بررسی اظهار نظر نهایی سازمان محیط زیست کشور هستیم، گفت: آمادگی هرگونه همکاری با دوستان سازمان محیط زیست را داریم تا این عزیزان زودتر به نتیجه برسند.

حسینی پور بیان داشت: برخلاف برخی از اخبار نادرستی که بعضی جریانات و گروه‌های داخل کشور و برخی از معاندین در خارج از کشور منتشر‌ می‌کنند تا مسئله را سیاسی جلوه دهند؛ اتفاقا یک مسئله طبیعی و عادی است و در حوزه تخصصی خود در حال بررسی است.

استاندار مازندران از مردم مازندران به ویژه مردم منطقه ای که قرار است این پتروشیمی در آنجا ایجاد شود خواست تا با درایت و خویشتنداری طوری رفتار کنند که بررسی‌های کارشناسی از ریل اصلی خود خارج نشود.

وی در پایان اطمینان داد که در حوزه تضییع حقوق مردم در تمام حوزه‌ها با قدرت ایستادگی خواهد کرد و هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند مسیر را برای این امر مهم هموار خواهد کرد.