جزییاتی درباره برگزاری نمایش بزرگ “سفینه نور” در بابل

حرف آنلاین: کارگردان نمایش سفینه نور از برگزاری نمایش بزرگ سفینه نور بهمناسبت ایام سوگواری سید سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برای چهارمین سال متوالی از ۲۳ تا ۳۰ مرداد ماه جاری ساعت ۲۰ در میدان آستانه بابل خبر داد.

یگانه در گفت‌وگو با حرف آنلاین، با بیان اینکه نمایش‌های آئینی میدانی سفینه نور تقریبا به مدت چهار سال است که هر سال به روی صحنه می‌رود، عنوان کرد: بنده با افتخار تعداد دو نمایش از این نمایش‌ها را به عنوان کارگردان مدیریت و از تجربیات گرانبهایی بهره‌مند شدم.

وی افزود: همیشه سعی بر این بوده که نمایش از چهارچوب مختصر و تئاتری خود خارج نشود و در این نمایش هم مانند نمایش‌های قبلی پنج تا هفت بازیگر اصلی حضور دارند و بسته به نیاز و نوع محتوای نمایش از تعدادی بازیگر برای نقش‌های فرعی یا صحنه‌های مبارزه استفاده می‌شود.

یگانه خاطرنشان کرد: موضوع این سبک از نمایش شرح مصور اتفاقاتی‌ است که در واقعه کربلا و فاطمیه بر اهل بیت (ع) و یارانشان گذشت، که با استفاده‌ای موشکافانه و ویژه از هنر تئاتر و همچنین بهره‌گیری از جلوه‌های سمعی بصری، این وقایع را به ملموس‌ترین شکل ممکن برای علاقه‌مندان به تصویر می‌کشد.

کارگردان این نمایش عنوان کرد: بخاطر نوین بودن این سبک از نمایش در قالب تئاتر و همچنین همگانی و رایگان بودن اجراها، خوشبختانه همیشه شاهد استقبال و بازخورد های بی‌نظیری در سطح شهر، شبکه های اجتماعی و حتی رسانه‌ها از نمایش سفینه نور بودیم و در تمامی سال‌های اجرا شاهد حضور مسئولین محترم و به ویژه حضور همه مردم هنر دوست و علاقه‌مند با تمامی سلایق بودیم.

برگزاری تئاتر میدانی مشکلات خودش را دارد

وی درباره سختی کار و مشکلات عنوان کرد: هر فعالیت فرهنگی نیازمند زحمات و تکاپوی خاص خود است و در این بین مسلما یک تئاتر میدانی با این بار فرهنگی و این حجم از تعدد بازیگران، شرایط و سختی های خاص خود را دارد.

یگانه اعلام کرد: از جمله مشکلات میتوان به مواردی همچون مشکل در تهیه جایگاه مناسب اسکان تماشاچیان در شب‌های آخر نمایش به علت افزایش تعداد بیشمار حضار در واپسین شب‌ها، شرایط جوی مانند باد، باران و گرما که هر یک از موارد خود به تنهایی میتواند باعث کنسل شدن یک مراسم شود، برخورد احساسی و بعضا تند تعداد اندکی از تماشاچیان عزیز در مواجهه با صحنه های تأثر برانگیز نمایش که علت آن واقع گرایی هرچه تمام تر در اجرای صحنه هاست، عدم رعایت قوانین تعیین شده توسط تعداد از مردم برای حفظ نظم و آرامش نمایش، هزینه های بسیار بالای تجزیهات صوتی و تصویری و همچنین طراحی دکور سنگین بخاطر حجم بالا و وسعت این سبک نمایش و غیره اشاره کرد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: تمام هم و غم گروه شمیم در اجرای نمایش های آئینی سفینه نور، تنها انتقال مفاهیم آئینی به علاقه مندان با سبکی جذاب، جدید و گیرا می‌باشد که در این راه طبیعا توقع هایی هرچند اندک نیز به وجود می‌آید که عمده‌ی آنها از مردم عزیزیست که بر سر ما منت نهاده و برای تماشای نمایش تشریف می‌آورند و آن هم اینکه لطفا بر احساسات خود مسلط باشند که در صحنه این نمایش هیچ چیز واقعی نیست جز ارادت ما و شما به اهل بیت (ع).

سفینه نور؛ تلفیقی از تاتر نمایش اسطوره‌ای وحماسی و تعذیه

در ادامه پیمان چمنی دستیار کارگردان نمایش بزرگ سفینه نور گفت: بنده فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۹۸ در موسسه فرهنگی هنری شهید بهشتی زیر نظر استاد محمد رضا کامیاب شروع کردم و در تاتر مریم و نمایش ریحانه به عنوان بازیگر و در

نمایش سفینه نور سال ۹۹ به‌عنوان بازیگر و کارگردان در نمایش سوگواره نگین شکسته به‌عنوان بازیگر و دستیار کارگردان، در نمایش فاطمیه به عنوان کارگردان که در بابل و بابلسر اجرا شد، در فیلم کوتاه دعوت به عنوان بازیگر که از شبکه استانی مازندران پخش شد ایفاب نقش داشتم.

وی با بیان اینکه بنده در نمایش سفینه نور به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان سال ۱۴۰۱ حضور دارم، عنوان کرد: فیلم تورهای خالی به کارگردانی بهروز کرمی زاده که بازیگری کوتاه داشتم، در سریال ابر می‌بارد به کارگردانی رضا معینی هم نقش کوتاه داشتم.

چمنی اظهار کرد: نمایش سفینه نوریک نمایش صحنه‌ای میدانی است که تلفیقی از تاتر نمایش اسطوره‌ای وحماسی و تعزیه است که یک کار بسیار سنگین وقوی چه از نظر انجام وچه از نظر دید مخاطب است، زیرا به روایت و داستان شهادت ائمه و نحوه برخورد مردم و دشمنان آن زمان اشاره دارد که همراه با بازی قوی از طرف بازیگران وبه طبع درک و گیرایی تماشاچی برمی‌گردد و به تنهایی یک تعذیه نیست و در این سال ها با مدیریت استاد محمد رضا کامیاب با استقبال بی‌نظیری در سطح شهر واستان روبرو شدیم.

این دستیار کارگردان اضافه کرد: سطح بازیگران بسیار عالی و بالا بود به طوری که به غیر از استقبال عموم مردم استقبال و رضایت بیشتر مسئولین ارگان‌ها را نیز به همراه داشت که این نشان دهنده مدیریت قوی ویک تیم حرفه‌ای پشت کار است.

وی با بیان اینکه کلا کار هنری و مخصوصا بازیگری برای من لذت‌بخش است، گفت: هر کاری سختی‌های خودش را دارد اما کاری که با عشق و لذت انجام شود دیگر سختی معنی ندارد، مخصوصا کار هایی با مزمون مذهبی که کلی دعا خیر از طرف مردم برای ما به ارمغان دارد.