نمایشگاه صنایع دستی شب یلدایی در چالوس برپا شد

نمایشگاهی به مناسبت شب یلدا به منظور پیوند هنرهای هنرمندان گذشته و انتقال آن به نسل‌های آینده در چالوس برگزار شد.

به گزارش حرف آنلاین، نمایشگاهی با هنر دستان مادران و بانوان چالوس به مناسبت شب یلدا در محوطه پژوهشسرای ابن‌سینای چالوس برگزار شد.

شب یلدا شبی برای‌ دورهمی با بزرگترها و با توجه به اینکه این شب بلندترین شب سال است بنابراین می‌تواند فرصت خوبی باشد تا دختران در کنار مادران و مادربزگ‌های خود هنرهایی که مربوط به روزگاران گذشته است را آموزش ببیند و در کنارش اقدام به ایجاد رونق اقتصادی برای خود کنند که در این حالت علاوه بر اینکه هنر، هنرمندان گذشته حفظ می‌شود در کنارش می‌توانیم فرهنگ گذشتگان را به نسل آینده انتقال دهیم.

فائزه خزائی هنرمند صنایع دستی چالوس در خصوص هنرهای خود در نمایشگاهی که به مناسبت شب یلدا در حیاط پژوهشسرای ابن سینای چالوس برگزار شده بود در گفت و گو با حرف آنلاین، گفت: از سال ۱۳۹۸ اقدام به تولید لوازم مربوط به صنایع دستی و هنرهای که مادرم انجام می‌داد کرده که در بسیاری از موارد این صنایع دستی را با ابزارهای مدرن تلفیق کردم تا همراه با نیاز روز مردم‌ جامعه پیش برویم.

خزایی ساخت‌ دست‌بندها را هنر دست مادر خود دانست و افزود: من خود در کنار مادرم و با گره‌های او این هنر را آموختم و بافتنی‌هایی که شبیه اشکال مختلف میوه است را نیز مادرم خود با انگشتانش این هنر را به نمایش گذاشت.

به گفته این هنرمند چالوسی البته مادرم این هنر را از مادربزرگم آموخت که نشان می‌دهد ارتباط و پیوند ناگسستنی بین نسل‌های گذشته و حال حاضر ایجاد شده است.

وی در خصوص بازار فروش صنایع دستی یادآدر شد: فروش به شکل اینترنتی در فضای مجازی بهتر انجام می‌شود و بیشتر فروش‌هایم از این طریق صورت می‌گیرد اما در نمایشگاه‌های کوچک نیز شرکت می‌کنیم تا شاید فردش در این نمایشگاه‌های کوچک نیز پلی برای فروش صنایع دستیمان باشد.

خزائی درباره رونق و ایجاد اقتصاد پویاتر در زمینه صنایع دستی، گفت: برای رونق اقتصادی در حوزه صنایع دستی باید تبلیغات بیشتر برای گسترش جذب مشتری و در پی آن فروش بیشتر حاصل گردد.

زهرا شاه‌مردای مدیر برگزارکننده جشنواره صنایع دستی یلدایی در گفت و گو با حرف آنلاین با بیان اینکه این جشنواره به مناسبت شب یلدا در حیاط پژوهشسرای ابن‌سینای چالوس برگزار شد گفت: به مناسبت شب یلدا این نمایشگاه را که شامل هنرهای صنایع دستی و صنایع تبدیلی که تماما توسط بانوان از محصولات بومی منطقه چالوس است تولید و به نمایش درآمد.

شاه‌مردادی در خصوص هدف از برگزاری این جشنواره یادآور شد: در این نمایشگاه که هنرمندان بانوی نوشهر و چالوس حضور دارند به منظور حمایت از بانوان و نیز حتی با تولید ساک‌های پارچه‌ای حمایت از طبیعت را نیز به مردم جامعه آموزش دهیم.

به گفته وی بازار فروشمان از طریق اینستا است و بیشتر آنلاین‌شاپ اقدام به فروش می‌کنیم.

مدیر برگزاری نمایشگاه شب یلدایی در چالوس عنوان کرد: به منظور افزایش فروش صنایع دستی لازم است تا نمایشگاه‌هایی دائمی به صورت دو ماه یک بار ویا هفتگی در مکانی مشخص برگزار شود.

وی تصریح کرد: صنایع دستی که در این نمایشگاه یلدایی به نمایش درآمد بیشتر در حوزه قلاب‌بافی، نقاشی، دوخت ساخت، دست‌بند و بافتنی‌های زمستانی و نیز تریکوبفی و نقاشی روی شیشه و جاسوئیچی‌های عروسکی و همچنین غذاهای محلی لواشک، آبقوره، سبزی‌ها و میوه‌های خشک به نمایش در آمد.