ناگفته های غواصی در رامسر

تارا هاشمی :گاهی از آنچه باعث پیشرفت‌های اعجاب‌انگیز در ورزش می شود بدان غافل هستیم و شاید کمتر کسی در ورزش مان به فکرش میرسد که حرف هایی از جفت باله‌های غواصان شهر داشته باشد. بر آن شدم تا با ” محمد جواد اسمعیل لمتری ” ورزشکار کمتر دیده شده شهرستان رامسر در حوزه رشته […]

ستون
تارا هاشمی :گاهی از آنچه باعث پیشرفت‌های اعجاب‌انگیز در ورزش می شود بدان غافل هستیم و شاید کمتر کسی در ورزش مان به فکرش میرسد که حرف هایی از جفت باله‌های غواصان شهر داشته باشد. بر آن شدم تا با ” محمد جواد اسمعیل لمتری ” ورزشکار کمتر دیده شده شهرستان رامسر در حوزه رشته فعالیتی مفید، مفرح و لذت‌ بخش بنام غواصی گفتگو نمایم. محمد جواد اسمعیل لمتری(اسماعیلی) ، متولد سوم آذر ماه ۶۸ با تحصیلات کارشناسی مهندسی معماری است. فعالیت ورزشی خود را در رشته ژیمناستیک در۷ سالگی شروع کرده و بعدها والیبال را تجربه کرده و سپس به کشتی رفته و پس از مدت کوتاهی بعلت آسیب دیدگی کمی از ورزش فاصله گرفته است. پس از یک دوره زمانی دوری از ورزش در سن ۱۴ سالگی به رشته های رزمی علاقمند شده و از سال ۸۸ پی به توانمندی های خود در ورزشی آبی برده است.

* از چه زمانی دریافتید که با ورزش های آبی سازگاری دارید ؟
از سال ۸۸ توانمندیهای خودم را در آب کشف نمودم و به رشته نجات غریق علاقمند شدم، دو سال بصورت افتخاری در سواحل بعنوان ناجی غریق فعالیت داشتم و در سال ۹۰ کارت نجات غریق درجه دو را اخذ کرده و در سال ۹۶ در تمرینات و آزمون نجات غریق درجه یک موفق به کسب این درجه شدم.

* کمی از ورزش غواصی برایمان بگوئید:
در سال 1391 توسط یکی از دوستانم با دنیای جدید زیر آب آشنا شدم و یک دوره یک ستاره CMAS که کنفدراسیونی در راستای آموزش مهارتهای غواصی در سطوح تفریحی، ورزشی و پژوهشی را در جزیره قشم سپری کردم. غواصی یک تجربه فوق العاده بود، هنگامی که غواصی میکنید به علت شرایط فیزیولوژی و همچنین فشار متفاوت اتمسفریک در قعر دریا و برخورد با حیاتی متفاوت ،گویی دنیایی دیگر را تجربه میکنید و این تجربه شیرین زندگی ام را دوست دارم.

* آیا تا کنون در مسابقات ورزشهای آبی شرکت داشته اید؟
مهارتهای خود را در رشته های نجات غریق ، شنا ، غواصی و امداد و نجات بالا بردم و دو بار در مسابقات غواصی استان مازندران شرکت نمودم که اولین بار در سال 1394 در ماده dynamic 25m و حمل مشترک مقام سوم و در سال 1396 در همین ماده مقام دوم و در ماده50m snorkeling مقام سوم را کسب نمودم و با این امتیاز شهرستان رامسر را به مقام سوم استان رساندم.همچنین در مسابقات جستجو و نجات در سیلاب و آبهای خروشان که توسط سازمان امداد و نجات برگزار میشود دو بار شرکت کرده و مقامهای دوم و سوم را کسب کردم.

* با توجه به عضویت شما در تیم واکنش سریع امداد و نجات کشور کمی در این خصوص توضیح دهید:
فعالیت در محیطهای آبی در یک سو و امداد و نجات در سوی دیگر دومسئله متفاوت بودند که اکنون طی فرایند علمی و تخصصی و فنی کاملا بهم مرتبط شدند. سازمان امداد و نجات برای بهبود پاسخگویی به حوادث اقدام به معرفی و برنامه ریزی برای آموزش تعداد محدودی از افراد در کل کشور برای گذراندن دوره های جستجو و نجات و به سطح آوری تحت استاندارد انجمن مربیان غواصی حرفه ای ایالات متحده آمریکا PADI نمود و پس از طی این دوره که در جزیره کیش برگزار شد و فعالیت‌های زیر سطحی ام را از ورزشی و پژوهشی به جستجو و نجات تغییر جهت دادم.

* تا چه عمقی از آب دریا و کجاها غواصی کردید ؟
غواصی اشکال مختلفی دارد از غواصی آزاد گرفته تا غواصی با گازهای غنی شده استانداردهای بخصوصی را داراست، غواصی با سیلندر هوا غواصان را مجاز به غواصی زیر 40 متر می‌نماید و من هم در غواصی یک کشتی مغروق در خلیج فارس این عمق را ثبت کردم. جزیره قشم، کیش، لارک در خلیج فارس، خزر و چند آبگیر آب شیرین و رودهای خروشان از تجربیاتم در غواصی ست که هر کدام جاذبه و خصوصیت خاص خودش را دارد.

* برای افرادی که علاقمند چه توصیه ای دارید؟
مدارس و شرکتهای آموزشی زیادی در سطح کشور در راستای آموزش غواصی فعالیت میکنند اما بدلیل فاصله، همشهریان عزیز متحمل وقت زیاد و هزینه رفت و آمد و اقامت می شوند. هدف داریم فعالیتها را در شهرمان گسترش دهیم و رامسر را بعنوان یکی از مراکز غواصی کشور معرفی نماییم.
* آیا امکانات و تسهیلات این رشته مهیج در رامسر برایتان مهیا می باشد؟
پایگاه امداد و نجات هلال احمر شهرستان رامسر با مجوز فعالیتهای دریایی تجهیزات محدودی در اختیار دارد اما برای این موقعیت جغرافیایی و گردشگری کافی نیست و نیازمند تجهیز بهتر می باشد.برای توان افزایی و تمرین این تجهیزات در اختیارمان قرار میگیرد ولی برای تکمیل کمبودها از تجهیزات شخصی خریداری شده استفاده می کنیم.شهرستان رامسر با داشتن پتانسیلهای فراوان در فعالیتهای آبی نیازمند پشتیبانی و ایمنی بسیار مجهز می باشد که متاسفانه در حال حاضر وجود ندارد و برای این مهم فقط هلال احمر کافی نیست برای مثالی که دور از تصور هم نیست،در صورت سقوط هواپیمای مسافربری درون دریا ما چند نفر را میتوانیم به آغوش خانواده خودشان برگردانیم؟؟در این راستا از دو شهردار سابق مدد خواهی کردم که متاسفانه بازتابی نداشت حتی در دوره نجات که برای آتش نشانهای عزیز برگزار کردم سعی داشتم تا فعالیتهای زیر سطحی را به اشتراک بگذارم که استقبالی توسط مسئولین نشد. توقع دارم مسئولین شهر با نگاه واقع بینانه و پیشگیرانه به توسعه شهری به این مسائل توجه داشته باشند.

* سخن پایانی..
در فصل شنا که از خرداد تا پایان شهریور می باشد هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و مسافرین از دریا استفاده می کنند که متاسفانه به دلایل متنوعی هر سال شاهد غرق شدن افراد در دریای زیبای شهرستان رامسر هستیم،یکی از آموزه هایی که طول سالیان کسب کردیم روشهای جستجوی غریق است که بسته به نوع محیط آبی شرایط خاص خودش را دارد. کمیته کاهش تلفات انسانی هر سال با بهبود خدمات و رفع معضلات تلاش برای کاهش چشمگیر این مورد ناپسند برای شهرستان را دارد و یکی از معضلات که از دیرباز شاهد هستیم عدم توجه به ناجیان سواحل اعم از توجه مالی پرداخت بموقع حقوق و تکریم آنها می باشد.امید دارم در سالهای آتی هیچ انسانی در دریای زیبای شهرمان جانش را از دست ندهد.