ناکامی شمشیربازی در دو اسلحه

مهر در گزارشی بررسی کرد عملکرد شمشیربازان ایران در مسابقات زون آسیا نشان داد که همچنان نقطه قوت این رشته روی اسلحه سابر است اگرچه رئیس فدراسیون تاکید دارد برای المپیک فرانسه خبرهای خوشی از دو اسلحه دیگر خواهد داشت. شمشیربازی ایران طی سال های گذشته به لطف عملکرد نمایندگانش در اسلحه سابر و درخشش […]

مهر در گزارشی بررسی کرد

عملکرد شمشیربازان ایران در مسابقات زون آسیا نشان داد که همچنان نقطه قوت این رشته روی اسلحه سابر است اگرچه رئیس فدراسیون تاکید دارد برای المپیک فرانسه خبرهای خوشی از دو اسلحه دیگر خواهد داشت.

شمشیربازی ایران طی سال های گذشته به لطف عملکرد نمایندگانش در اسلحه سابر و درخشش آنها در میادین آسیایی و جهانی مختلف و به خصوص کسب سهمیه های متوالی برای بازی های المپیک صاحب جایگاه قابل توجهی در جهان شد.

تکرار ناکامی در اسلحه فلوره و اپه 

این جایگاه محکمتر شد وقتی که شمشیربازان اسلحه سابر از حضور در مجموع رقابت های گزینشی المپیک توکیو، نه تنها برای نخستین بار کسب سهمیه تیمی کردند بلکه خود را به عنوان مدعی مدال آوری در این دوره بازی ها هم مطرح کردند. این در حالی است که شمشیربازی ایران در دو اسلحه دیگر یعنی اپه و فلوره جایگاه قابل استناد و توجهی در آسیا و جهان ندارد و همین مسئله گویای فاصله زیاد میان شمشیربازان این دو اسلحه با اسلحه سابر است. 

گواه این ادعا هم رقابت های زون آسیاست که با حضور ۵ شمشیرباز ایرانی برگزار شد اما بدون کسب حتی یک سهمیه توسط این شمشیربازان به پایان رسید. شمشیربازان ایران در این رقابت ها نه تنها در کسب سهمیه المپیک ناکام بودند بلکه در مجموع جایگاه قابل توجهی را هم به دست نیاورند. 

در جریان رقابت های زون آسیا که به میزبانی ازبکستان برگزار شد شمشیربازانی مانند علیرضا ادهمی و نگین کافی (فلوره) در همان مرحله گروهی حذف شدند. در پایان هم ادهمی در میان ۱۷ نفر پانزدهم شد و نگین کافی هم در میان ۱۴ نفر در رده آخر ایستاد. 

نجمه سازنچیان هم تا مرحله یک هشتم نهایی پیش رفت اما در نهایت در میان ۱۱ بازیکن اسلحه سابر پنجم شد. بهترین عملکرد ایرانی ها در رقابت های زون آسیا برای پریا ماهرخ و محمد رضایی ثبت شد که تا مرحله یک چهارم نهایی اسلحه اپه پیش رفتند اما نتیجه قابل قبولی ثبت نشد جز جایگاه هشتمی ماهرخ در میان ۱۴ بازیکن وعنوان پنجمی رضایی در جدول ۱۹ نفره.

یک بام و دو هوا بازی فدراسیون در حمایت از شمشیربازان؟

بدین ترتیب پرونده آخرین رقابت های گزینشی المپیک برای شمشیربازی ایران بدون سهمیه جدید و عملکرد قابل توجه بسته شد همین مسئله پرسش و ابهام همیشگی پیرامون فدراسیون شمشیربازی مبنی بر «یک بام و دو هوا» بازی این فدراسیون در عدم حمایت و توجه یکسان به ورزشکارانش در اسلحه های مختلف را یادآور شده است. 

البته که فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی تاکید دارد که عملکرد متفاوت شمشیربازان یک کشور در اسلحه های مختلف فقط ویژه ایران نیست و خیلی از کشورها دچار آن هستند. ضمن اینکه وی می گوید برنامه های حمایتی از شمشیربازان اسلحه های فلوره و اپه چندسال است که در فدراسیون آغاز شده اما به خاطر «زمان بَر» بودن کار هنوز به نتیجه نرسیده است. باقرزاده در عین حال ابراز امیدواری کرد که برای المپیک ۲۰۲۴ فرانسه خبرهای خوبی از ورزشکاران این دو اسلحه داشته باشد. 

موفقیت های امروز نتیجه اقدامات یک دهه پیش است 

وی با اشاره به موفقیت های شمشیربازان اسلحه سابر در سال های اخیر خاطرنشان کرد: شمشیربازی ایران در اسلحه سابر جزو بهترین های جهان است چون از ۱۰ – ۹ سال پیش برنامه ریزی ویژه‌ای بر روی این اسلحه آغاز شد. استعدادها شناسایی شدند و برنامه های حمایتی به صورت متوالی پیگیری شد. اینگونه نبود که به واسطه چند ماه حمایت و توجه، مجتبی عابدینی در مسابقات جهانی مدال بگیرد یا بعد از دو دوره کسب سهمیه انفرادی بتوانیم برای المپیک سهمیه تیمی بگیریم. اگر امروز امثال مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و… در شمشیر بازی جهان آقایی می کنند و بازیکنی مثل نیما زاهدی هم توانسته اخیرا به جمع ۳۲ نفر برتر مسابقات جهانی برسد به خاطر برنامه چندساله است. 

شمشیربازی «زود بازده» نیست

«چرا چنین برنامه ای همزمان برای شمشیربازان اسلحه اپه و فلوره آغاز نشد تا امروز فاصله میان آنها با شمشیربازان اسلحه سابر تا این حد زیاد نباشد؟» رئیس فدراسیون شمشیربازی در پاسخ به این پرسش گفت: همانطور که گفتم شمشیربازی هر کشور در یک اسلحه مستعدتر است. زمانی در اسلحه سابر استعدادها شناسایی شدند و کار مستمر روی آنها و توانمندی‌های‌شان به موفقیت های امروز منجر شد. حالا هم پیگیر همین برنامه در دو اسلحه دیگر هستیم اما نباید انتظار نتیجه زودهنگام داشت چون برنامه ریزی در شمشیربازی «زود بازده» نیست. نتیجه گیری از اینگونه اقدامات زمان می برد. 

شناسایی مستعدان در دو اسلحه فلوره و اپه

انجام استعدادیابی در میان شمشیربازان اسلحه های فلوره و اپه موضوع دیگری بود که فضل الله باقرزاده به آن اشاره داشت. وی در این زمینه گفت:  شمشیربازان ما در ازبکستان جوان بودند. محمد رضایی که در اسلحه اپه شرکت داشت، ،۱۸ ساله است و قهرمانی کشور را هم در کارنامه دارد. 

وی ادامه داد: مدتی است که استعدادیابی را شروع کرده ایم. بازیکنان جوانی هم که به ازبکستان اعزام شدند، نتیجه همین اقدام هستند. البته بخشی از نتیجه کار در ترکیب تیم های اعزامی به بازی های کشورهای اسلامی (شهریورماه- ترکیه) مشخص می شود. حالا برای نتیجه گیری زود است. 

انتظار برای کسب سهمیه در ازبکستان بالا بود

رئیس فدراسیون شمشیربازی با تاکید دوباره بر اینکه استعدادیابی در این رشته اقدامی نیست که انتظار نتیجه گیری زودهنگام از آن داشت، خاطرنشان کرد: در مورد مسابقات زون آسیا تلاش کردیم تا نمایندگان‌مان با بهترین آمادگی راهی ازبکستان شوند. با وجود شرایط کرونایی که منجر به لغو خیلی از برنامه ها از جمله اردوهای مشترک شد، بازیکنان‌مان را در شرایط تمرینی خوبی قرار دادیم و حتی به رغم مسائل مالی سنگین، اعزام به جام جهانی مصر را هم پیش از مسابقات ازبکستان را هم در برنامه قرار دادیم. 

وی افزود: در کل به گونه ای اقدام شد که حداقل نتیجه را در تاشکند بگیریم اما نشد. شاید هم انتظار ما برای کسب سهمیه با توجه به شرایط دیگر کشورها بالا بود اما با برنامه هایی که اجرا شده و ادامه آن را در برنامه داریم قطعاً برای المپیک ۲۰۲۴ فرانسه خبرهای خوبی از اسلحه فلوره و اپه ایران خواهیم داشت و تا قبل از آن و برای بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هم از حیث عملکرد و نتیجه شاهد درخشش ورزشکاران این دو اسلحه خواهیم بود.