میزان سزارین در مازندران بالاست

حرف آنلاین؛ قائم مقام معاون درمان علوم پزشکی مازندران با بیان میزان سزارین در استان 68.5 درصد است گفت: میزان سزارین در استان بالا بوده که باید برای کاهش آن برنامه ریزی کرد. افشین امیرخانلو  در سمینار روشهای غیردارویی کاهش درد زایمان در ساری با بیان اینکه سالانه میلیونها مادر و فرزند حین حاملگی و […]

حرف آنلاین؛ قائم مقام معاون درمان علوم پزشکی مازندران با بیان میزان سزارین در استان 68.5 درصد است گفت: میزان سزارین در استان بالا بوده که باید برای کاهش آن برنامه ریزی کرد.

افشین امیرخانلو  در سمینار روشهای غیردارویی کاهش درد زایمان در ساری با بیان اینکه سالانه میلیونها مادر و فرزند حین حاملگی و زایمان و در نوزادی می میرند گفت: در کشورهای در حال توسعه در هر دقیقه یک زن از عوامل مربوط به بارداری و زایمان جان می سپارد، یعنی روزانه هزار و 600 زن باردار در حین زایمان یا پس از آن در اثر زایمان جان خود را از دست می دهد، بدین معنی حداقل هرسال 500 هزار زن در این رابطه فوت می کنند.

وی اظهار داشت: هرساله 3.4 میلیون نوزاد در طول ماههای اول زندگی می میرند، این در حالیست که چهار میلیون نوزاد نیز مرده به دنیا می آیند و بسیاری از این مرگها مربوط به عوارضیست که مادران در طول بارداری و زایمان تجربه کرده اند.

وی یادآور شد: 60 درصد مرگ مادران به علت خطاهای پزشکی ‚ مامایی و پرستار، 30 درصد به علت خونریزی، 14 درصد به علت فشار خون بالا، 14درصد به علت بیماریهای قلب و عروق و 12 درصد به علت عفونت است.

به گفته امیرخانلو، میزان کلی سزارین در ایران 60 درصد و در شهرها نزدیک به 100 درصد در بعضی از بیمارستانهای خصوصی رسیده است و 75 درصد سزارین ها در کشور ما به صورت انتخابی و غیر ضروری هستند.

وی افزود:  برای ترویج برنامه های زایمان طبیعی، برگزاری کلاسهای آمادگی برای زایمان‚ زایمان فیزیولوژیک و روشهای کاهش درد دارویی زایمان به ما امکان می دهد که فرهنگ سازی کنیم و این آمار بالای سزارین را کاهش دهیم.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره مقایسه زایمانهای مراکز درمانی استان قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت گفت: در سال 92 میزان زایمان طبیعی 527  یعنی 33درصد و سزارین هزار و 72 مورد یعنی 67درصد بوده است، این درحالیست که سال جاری میزان زایمان طبیعی 635 مورد یعنی 41درصد و سزارین  898 مورد یعنی 59درصد و کل زایمان هزار و 533 مورد بوده است./مهر