ممنوعیت واردات؛ چشم امید کشاورزان

گروه اقتصادی/کشاورزان برنج‌کار مازندرانی در فصل برداشت همواره با مشکل واردات مواجه هستند. کاهش قیمت برنج در فصل برداشت مهم‌ترین مشکلی است که صرفه اقتصادی برنج‌کاری در استان‌های شمالی را تهدید می‌کند. کاهش صرفه اقتصادی نیز تهدیدی برای امنیت غذایی و نیز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است. ازاین‌رو در ماه‌های منتهی به برداشت برنج، تکاپوی […]

گروه اقتصادی/کشاورزان برنج‌کار مازندرانی در فصل برداشت همواره با مشکل واردات مواجه هستند. کاهش قیمت برنج در فصل برداشت مهم‌ترین مشکلی است که صرفه اقتصادی برنج‌کاری در استان‌های شمالی را تهدید می‌کند. کاهش صرفه اقتصادی نیز تهدیدی برای امنیت غذایی و نیز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است. ازاین‌رو در ماه‌های منتهی به برداشت برنج، تکاپوی ممنوعیت واردات برنج رونق می‌گیرد.

در همین راستا نماینده مردم بابل در مجلس خواستار ممنوعیت واردات برنجی خارجی در فصل کشت برنج ایرانی شد.

علی نجفی خوشرودی در جلسه علنی مجلس در تذکر به وزرای صنعت و جهادکشاورزی، گفت: کشاورزان استان‌های شمالی به‌ویژه برنج‌کاران استان مازندران به‌زودی حاصل دست رنج خود را برداشت می‌کنند اما سایه سنگین برخی بی‌تصمیمی‌ها، رنج سخت‌کوشی آنان را مضاعف کرده است. وی افزود: در سالی که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده و اساساً سیاست‌های حمایتی از تولیدات داخلی به‌ویژه محصولات کشاورزی باید موردتوجه قرار گیرد متأسفانه شاهد واردات بی‌رویه برنج خارجی هستیم که موجبات یاس و ناامیدی کشاورزان را به وجود آورده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس متذکر شد: به نمایندگی از جمعیت قابل‌توجه برنج‌کاران که باوجود شرایط تحریم و افزایش نهاده‌های کشاورزی بیش از 2 میلیون تن برنج تولید می‌کنند  درخواست می‌کنم واردات برنج حداقل در فصل برداشت برنج ممنوع شود.

* ممنوعیت واردات به مدت 4ماه

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار ممنوعیت واردات برنج به مدت 4 ماه در فصل برداشت این محصول شد. علی‌محمد شاعری هم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزارت صمت گفت: به مدت ۴ ماه در فصل برداشت، واردات برنج را ممنوع کنید. کشاورزان مازندرانی، گیلانی و گلستانی گناه دارند.

*ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت

نبی هزارجریبی نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز بابیان اینکه هرگونه واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است، گفت: کشت برنج یکی از درآمد پایدار کشاورزان و بخشی زیادی از کارگران است و باید موردحمایت دولت واقع شود. وی با اشاره به سیاست ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت تأکید کرد: بر اساس مصوبه دولت، هرگونه واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است و مسئولین باید مراقب باشند تا واردات برنج در فصل برداشت صورت نگیرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بابیان اینکه مافیای واردات برنج بدون توجه به میزان تولید برنج در داخل و نیاز کشور به واردات، فقط به فکر واردات و سود خود هستند، تصریح کرد: در بحث واردات برنج آنچه مهم است این است که چه کسانی برنج وارد می‌کنند و واردکنندگان برنج چه افرادی و به کجاها وصل هستند.

هزارجریبی با تأکید بر اینکه سود واردات برنج باید به کشاورزان داده شود، گفت: اگر نیاز به واردات برنج داریم باید شرکت‌های تعاونی روستایی واردات را انجام دهند، تا سود واردات به جیب کشاورزان برود نه اینکه عده‌ای مافیا واردات کنند و سود ببرند و برای سود هر چه خواستند وارد کنند. وی بابیان اینکه فصل برداشت برنج تا چند روز آینده آغاز می‌شود، تأکید کرد: اگر در فصل برداشت برنج، واردات صورت گیرد، حتماً به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی تذکر خواهم داد تا برخلاف مصوبه دولت واردات صورت نگیرد و باید جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد.

*اعمال ممنوعیت ۴ ماهه واردات برنج در فصل برداشت

نماینده رشت با رد شایعه لغو ممنوعیت واردت برنج در فصل برداشت، مسائل مطرح‌شده در این خصوص را شایعه باندهای واردکننده برای برهم زدن بازار عنوان کرد. محمدصادق حسنی جوریابی در خصوص صحبت‌هایی که پیرامون لغو «ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت» مطرح می‌شود، اظهار داشت: این شایعات درواقع توسط باندهایی مطرح می‌شود که کنترل قیمت برنج را در دست دارند و این مباحث را صرفاً جهت کنترل بازار و قیمت فروششان مطرح می‌کنند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مدیریت‌های غیررسمی بسیار قوی‌تر از مدیریت‌های رسمی عمل می‌کنند و باعث افزایش و یا افت قیمت محصول می‌شوند. وی با اذعان بر اینکه متأسفانه جهاد کشاورزی هم نتوانسته به‌طور کامل جلوی این مدیریت‌های غیررسمی را بگیرد، تأکید کرد: ممنوعیت واردات برنج از مرداد و شهریور به مدت ۴ ماه اعمال می‌شود.

*درخواست استاندار مازندران

مقام عالی دولت در مازندران هم‌زمان با آغاز رسمی برداشت مکانیزه برنج از شالیزارهای استان بر حمایت همه‌جانبه از برنج‌کاران مازنی تأکید کرد و خواستار توقف واردات برنج خارجی و اعلام نرخ خرید توافقی برای برنج ارقام کیفی استان شد. ‎

احمد حسین زادگان در آئین نخستین برداشت مکانیزه شلتوک از شالیزارهای استان در شهرستان آمل تأکید کرد که اقتصادی نگه‌داشتن کشت و کار برنج و دیگر محصولات کشاورزی مهم‌ترین راه حفظ اراضی کشاورزی مازندران از خطر تغییر کاربری است. وی با اعلام اینکه مسئولان استان تلاش‌هایشان را درزمینهٔ تحقق خواسته‌های کشاورزان برنج‌کار مضاعف کرده‌اند، گفت: نگرانی کشاورزان نسبت به کاهش قیمت برنج طی چند هفته اخیر موضوع جدی و قابل‌توجه مسئولان استان بوده است و پیگیری شده است. نماینده عالی دولت در مازندران گفت: با توجه به اینکه قیمت برنج تابع عرضه و تقاضا است و بخشی نیز در اختیار دولت است، مکاتبه‌ای را با هماهنگی مجمع نمایندگان با معاون اول رئیس‌جمهوری داشته‌ایم تا واردات برنج خارجی در زمان برداشت محصول داخلی متوقف شود. حسین زادگان افزود: مقرر شد تا واردات و توزیع برنج خارجی از مردادماه تا چهار ماه آینده متوقف شود و این می‌تواند کمک مناسبی برای کشاورزان و جلوگیری از جولان دلالان در بازار برنج استان باشد. استاندار مازندران گفت: خرید تضمینی ارقام پر محصول و خرید توافقی ارقام محلی برنج هم از دیگر برنامه‌های استان در حمایت از برنج‌کاران است که در دست پیگیری است. وی گفت: نگرانی شالی‌کاران برای ما قابل‌درک است برای اینکه نه‌تنها امسال هزینه تولیدشان افزایش‌یافته، بلکه هزینه زندگی نیز بالا رفته و لازم است قیمت محصول تولیدی‌شان در سطحی باشد تا بتواند هر دو طرف افزایش هزینه‌ها را پوشش دهد.