معرفی نفرات برتر جشنواره شعر تبری نوج

حرف آنلاین: آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر تبری نوج در سوادکوه شمالی با معرفی نفرات برتر برگزار شد. عباس زارع،  در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر تبری نوج که با حضور مسئولین استانی و شهرستان های سوادکوه شمالی و جنوبی و جمعی از شاعران و ادیبان در دانشگاه آزاد اسلامی شهر شیرگاه برگزار شد ، […]

حرف آنلاین: آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر تبری نوج در سوادکوه شمالی با معرفی نفرات برتر برگزار شد.


عباس زارع،  در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر تبری نوج که با حضور مسئولین استانی و شهرستان های سوادکوه شمالی و جنوبی و جمعی از شاعران و ادیبان در دانشگاه آزاد اسلامی شهر شیرگاه برگزار شد ، در سخنانی  این برنامه را یکی از برنامه های فرهنگی دانست که هر سال بهتر از پیش برگزار شده و با بیان اینکه اضافه شدن محور استعدادهای نوین مورد تاکید شورای سیاست‌گذاری بوده است، افزود: ضمن اهمیت دادن به جایگاه  استادان ، باید توجه ویژه به نسل جوان و نوجوان داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، با عنوان اینکه اعتقاد گفت و گوی کودکان به زبان محلی در خانواده پایه گذاری نشده است، یکی از راهکارهای توجه به زبان بومی را معرفی کودکانی که به زبان و شعر تبری توجه ویژه دارند به عنوان نماد و الگو برشمرد و وظیفه رسانه و آموزش و پرورش را در این راستا سنگین عنوان کرد. وی با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌ها مردم مازندران به آئین، گویش،  فرهنگ و لباس بومی خود علاقه مند هستند، ابراز امیدواری کرد تا برای استفاده از این مهم همه ظرفیت‌های موجود مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
زارع افزود: هنوز به الگوی مناسبی در طراحی لباس مازنی نرسیده ایم اما کارگروه‌های ترویج فرهنگ بومی و مد و لباس در تلاشند تا به بهانه 2022 لباس مشخصی را معرفی نمایند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران  با اشاره به این که آیین نوروزخوانی در حال فراموشی بود اما با تلاش ها در این زمینه جان دوباره گرفته،  از نوروزخوانی در سراسر شهرهای استان در هفته آخر سال با عنوان پیشباز بهار خبر داد و گفت: در روز ٢۶ اسفند همزمان با میلاد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه، در سراسر استان به صورت یکپارچه نوروزخوانی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه هرچند به توجه به زبان تبری در کل استان‌ها علاقه داریم اما اولویت اکنون ما استان مازندران است، چراکه هنوز در استان خود نتوانسته‌ایم زبان و گویش خود را نهادینه کنیم و نیازمند تلاش بیشتر در استان هستیم.
شایان ذکر است؛ در بخش عمومی شاعران نرگس زارع، اقدس خیرالله پور، رضا کولائی و کاظم صداقتی، در بخش استعدادهای ویژه آزاده مهجوریان نماری، محمدزمان شیخ، محمد حبیبی و شمسی شمس الدین و در بخش دفاع مقدس اشکان منصف، روح الله ظفرزاده و خاطره صابری کمرپشتی حائز رتبه‌های برتر شدند.
همچنین مجموعه اشعار برگزیده این دوره نیز به صورت یک کتاب انتشار یافته و در این مراسم رونمایی شد و  از چهار پیشکسوت شعر تبری (توران آرام، حجت الله نائیج، داود کربلایی محمد و هلاکو خلعتبری) تجلیل به عمل آمد  و در پایان ، 5 نهال به مناسبت پنجمین دوره برگزاری جشنواره نوج که به معنی رویش است، غرس شد.

همچنین مجموعه اشعار برگزیده این دوره نیز به صورت یک کتاب انتشار یافته و در این مراسم رونمایی شد و  از چهار پیشکسوت شعر تبری (توران آرام، حجت الله نائیج، داود کربلایی محمد و هلاکو خلعتبری) تجلیل به عمل آمد  و در پایان ، 5 نهال به مناسبت پنجمین دوره برگزاری جشنواره نوج که به معنی رویش است، غرس شد.