مسعود ملکی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر منصوب شد

حرف آنلاین : مسعود ملکی بعد از بازنشسته شدن عبدالرضا سنگاری به سمت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر منصوب شد .

عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران –نوشهر بعد از دورانی تلاش مجدانه و ارزنده در عرصه های منابع طبیعی بازنشسته شد و به جای وی مسعود ملکی طی حکمی از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان مدیرکل جدید این اداره منصوب شد . ملکی پیش از این قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت در شمال کشور را بر عهده داشت .

 

ضرورت توجه ویژه به عرصه‌های طبیعی

سرپرست معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران گفت: مقام معظم رهبری همواره بر توجه ویژه به عرصه‌های طبیعی تاکید دارند و عنوان می‌کنند منابع طبیعی موضوع اصلی و دست اول به شمار می‌رود و از سوی دیگر از نظر فرهنگی و تاریخی، ایرانیان علاقه فراوانی به کاشت نهال و حفظ منابع طبیعی داشته‌اند.

نقی شعبانیان  با بیان اینکه پای ریزگردها به چالوس رسیده است، توجه ویژه به منابع طبیعی را تنها راه نجات جهان و کشور دانست و گفت: توجه به منابع طبیعی و حفظ آن جزو وظایف، شرعی، ملی، فرعی و قانونی ما است.

سرپرست معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: امیدواریم با بکارگیری علوم و فنون و تلفیق آن و بهره گیری از مشارکت مردمی بتوانیم منابع طبیعی را حفظ و آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

شعبانیان پرهیز از نگاه جزیره‌ای به منابع طبیعی را مهم برشمرد و گفت: باید جنگل، دریا و مرتع را با هم ببینیم و به آن توجه کنیم و از سوی دیگر مشارکت مردمی را به عنوان یک واقعیت جدی بگیریم زیرا جهان به این نتیجه رسیده است که حفظ منابع طبیعی بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست.

سرپرست معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها از مسئولان منابع طبیعی خواست تا در حل مشکل مردم جدی باشند و گفت: تکریم مردم و همکاران در برهه کنونی امری واجب و لازم است.

 

ساخت ۱۰ بند سرشاخه گیر در غرب استان

مدیرکل سابق منابع طبیعی مازندران – نوشهر در مراسم معارفه مسعود ملکی بعنوان مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران با اشاره به ساخت ۱۰ بند سرشاخه گیر در غرب استان اظهار داشت: از این تعداد هفت بند در چهار سال اخیر احداث شده است. عبدالرضا سنگاری خاطرنشان کرد :  با ساخت بند سرشاخه گیر سیلاب‌ها در شهرستان‌های نوشهر و رامسر کنترل و مهار شد و اجرای طرح‌های آبخیزداری بسیاری از شهرها را مقابل سیلاب بیمه و ایمن کرده است.

وی در ادامه خواستار همراهی دستگاه‌های دولتی برای تکمیل فرایند آزادسازی حریم ساحل شد و با اشاره به صدور سند تک برگ و کاداستر برای عرصه‌های طبیعی افزود: با تشکیل ستاد شبانه روزی تلاش کردیم در این زمینه کارهای خوبی انجام دهیم و توانستیم تمامی مستثنیات اشخاص را تثبیت کنیم.

مدیرکل سابق منابع طبیعی مازندران – نوشهر با اشاره به سه هزار کیلومتر مرز مشترک با اراضی اشخاص اظهار داشت: تاکنون ۶۳۰ کیلومتر از مرزهای مشترک را با نصب بنچ مارک تثبیت کنیم و باید برای ادامه کار، اعتبار ویژه ای داشته باشیم. سنگاری از آزادسازی ۱۱۷ کیلومتر نوار ساحلی در غرب استان خبر داد و درباره سرمایه گذاری گفت: سعی کردیم نگذاریم سرمایه گذاران از منطقه خارج شوند تا در ساحل خزر کارهای تفریحی و توریستی را رواج کنند.

 

استان مازندران با مساحت 23756.4 کیلومتر مربع (1.46درصد از مساحت کشور) بین 35 درجه و 47 دقیقه تا 36 درجه و 35 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 34 دقیقه تا 54 درجه و 10 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است و از لحاظ مساحت خاکی هیجدهمین استان کشور می باشد.

مساحت جنگل های مازندران

مساحت جنگلهای مازندران 1107255 هکتار برآورد شده که این جنگلها از درختان پهن برگ تشکیل یافته و از سایر جنگلهای ایران متمایز می باشند. گونه های درختی مهم جنگلهای مازندران عبارت از  بلند مازو، ممرز، آزاد ، افرا، نارون (ملج و اوجا)، زبان گنجشک، راش، نمدار و انجیلی می باشند. ضمنا مهمترین گونه های حفاظتی آن شامل شمشاد، سفید پلت، سرخدار و غیره می باشد. مساحت مراتع مازندران نیز 584712 هکتار برآورد شده است که از نظر جغرافیایی به سه منطقه مراتع ییلاقی، مراتع قشلاقی و مراتع میان بند تقسیم می شود.

جنگل های هیرکانی

مساحت جنگل های حوزه منابع طبیعی غرب مازندران

در این میان حدود 315413 مترمربع از جنگل های مازندران در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران قرار دارد و مساحت مراتع تحت پوشش این حوزه 200112 مترمربع می باشد .

لازم به ذکر است از نوشهر تا رامسر در حوزه استحفاظی منابع طبیعی غرب مازندران قرار دارند .

جنگل های هیرکانی منطقه‌ای است غنی، که از نظر تنوع زیستی منحصر به فرد بوده و متراکم ترین ناحیه جنگلی ایران را تشکیل می‌دهند. برای مثال، جنگل ابر نمونه ای از جنگل های هیرکانی است که به دلیل قرار گرفتن در محلی که ضخامت کوه ها کمتر شده و وابرها به سمت جنگل می‌آیند اختلاف فشاری رخ می‌دهد که باعث می شود شما بتوانید روی ابرهای راه بروید.

قدمت جنگل های هیرکانی

این جنگل ها با قدمت ۴۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل های جهان به‌ شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود و دارای میزان بارش سالیانه ۵۵۰ تا ۲۲۰۰ میلیمتر و ارتفاع ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا است.

وجود این جنگل های زیبا و این تنوع زیستی را مدیون دوره‌ی ترشیاری (Tertiary) هستیم.

دوره ترشیاری نام دوره‌ای در مقیاس زمانی زمین‌شناسی است از ۶۵ میلیون سال پیش آغاز شد و تا ۲٫۶ میلیون سال پیش ادامه یافت. این دوره میان دو دوره‌ی میانه‌زیستی و کواترنری قرار داشت.