مسئولیت اجتماعی در کنار توسعه اقتصادی

گروه اجتماعی_ تجلیل از مهندس فرهاد شاهسوارانی در سومین کمپوزیسیون صنعت ساختمان که در توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران برگزار شد، بهانه‌ای شد تا درباره فردی بنویسیم که فعالیت های اقتصادی و اجتماعی‌اش وی را الگویی در جامعه تبدیل کرده است. مهندس شاهسوارانی اثبات کرده سرمایه‌گذارانی دلسوز وجود دارند که بدون درنظر گرفتن […]

گروه اجتماعی_ تجلیل از مهندس فرهاد شاهسوارانی در سومین کمپوزیسیون صنعت ساختمان که در توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران برگزار شد، بهانه‌ای شد تا درباره فردی بنویسیم که فعالیت های اقتصادی و اجتماعی‌اش وی را الگویی در جامعه تبدیل کرده است. مهندس شاهسوارانی اثبات کرده سرمایه‌گذارانی دلسوز وجود دارند که بدون درنظر گرفتن منافع مادی سرمایه‌های مالی و معنوی خود را صرف یک پروژه اقتصادی کردند تا دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی هموطنان کمتر شود.

این افراد اگر چه خود به تنهایی یک مجموعه بوده و نیازی به ساخت و حضور در یک مجتمع را ندارند، اما با هدف تعالی بخش اقتصادی دست به اقدامات موثری می‌زنند. سال ۱۳۹۱ زمانی که کلنگ پروژه دنیای آرزو در حوالی میدان خزر ساری جاده منتهی به دریا به زمین خورد کسی فکرش را نمی کرد این پروژه به اتمام برسد یا پیشرفتی داشته باشد چرا که کمتر کسی در این شهر اقدام به ساخت یک پروژه نو و مدرن و چندمنظوره می‌کند‌‌.

مهندس شاهسوارانی، سرمایه‌گذار مجتمع چندمنظوره دنیای آرزو و مدیرعامل بنیاد خیریه آرش در این مدت نه تنها توانست فاز اول و دوم ساخت پروژه را به‌خوبی پیش ببرد بلکه، علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای ده‌ها نفر در این مجموعه بزرگ تفریحی، تجاری و گردشگری، اقدامات خیر زیادی را رقم زده است.

گفته شده این مجموعه بدون دریافت یک ریال کمک و حمایت با هدف ایجاد مکانی برای پیشرفت استارت‌آپ‌ها، کمک به ساخت مدارس و اشتغالزایی در حال فعالیت است. همچنین این سرمایه گذار در مباحث صنعت سبز و توسعه پایدار، حفظ و حراست از پاکیزگی و بهداشت آب‌های سطحی، طرح تصفیه و بازگشت آب به طبیعت اقدامات موثری انجام داده است.

این سرمایه‌گذار دلسوز علاوه بر سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی در حوزه فرهنگی نیز ورود پیدا کرده و تاکنون در پروژه‌های مختلفی اعم از بازسازی و ساخت مدارس که کانون اصلی تعلیم و تربیت هستند ورود پیدا کرده است.

این مجموعه با ورود در کارهای خیر و عام‌المنفعه موجب شده تعدادی از خیرین جذب شده و در مسیر رشد و بالندگی شهر و استان قدم‌های موثری را بردارند، گام‌هایی که شاید برداشتنش برای مسئولان و حکمرانان اجتماعی سخت نبود ولی امروز زحمتش روی دوش خیرین و سرمایه.گذاران اقتصادی است.

مهندس شاهسورانی با ساخت این مجموعه چندمنظوره علاوه بر انجام وظایفی که دارد، مجتمع را تبدیل به مکانی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای حل مسائل و مشکلات اجتماعی کرده است. شواهد حاکی از آن است مجتمع دنیای آرزو از ابتدای آغاز فعالیت خود تاکنون برنامه های ویژه و خاصی را در جهت جذب و ترغیب بیشتر نیکوکاران اجرا کرده است.

پشتیبانی از بخش اشتغال نیز از جمله مهمترین اقدامات این مجموعه بوده است چرا که سرمایه‌گذار این مجتمع در کارآفرینی نیز پیشرو باشد و در هر مرحله بر تعداد نیروی کار بی‌افزاید.با یک حساب سرانگشتی میتوان دریافت اگر از این دست سرمایه‌گذارانی که هم کارآفرین هستند و هم خیر، در شهر و استانمان بیشتر داشته باشیم حجم بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد، بخش دیگر به عملکرد مسئولان و میزان حمایت آن‌ها از این سرمایه‌گذاران دلسوز بستگی دارد.

حال این سوال مطرح است که آیا مسئولان قوانین دست و پا گیر و پیش پا افتاده در مسیر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را از سر راه برمیدارند یا به‌جای کمک سنگ‌اندازی می‌کنند، قطعا در سالی که با عنوان؛ تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده انتظار سرمایه‌گذاران از مدیران نهادهای اجرایی بیش از گذشته است‌.

قطعا امروز دنیای آرزو، با یاری و حمایت و دورهمی‌هایی دلسوزانه می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش تولید و رونق اقتصادی و همچین ترویج فرهنگ نوع دوستی در جامعه ایفا کند، تا همانطور که از نامش پیدا است، در درون خود آرزوهایی دارد که با برآورده شدن فاصله‌ای ندارند.لازم به ذکر است حمایت و استقبال از ایده‌ها و اقدامات چنین سرمایه‌گذارانی در استان گامی مهم در جهت حمایت از تولید و اشتغال یا همان پشتیبانی‌ها محسوب می‌شود.