مرگ در این جاده همچنان می‌تازد

گروه اجتماعی: در عصر حاضر باوجود گسترده‌شدن زندگی ماشینی همیشه احتمال وقوع تصادف وجود دارد. حادثه تصادف از جمله حوادث غیرقابل پیش‌بینی است ولی غیرقابل پیشگیری نیست! امروزه در کشورهای توسعه یافته شاهد خودروهایی با بدنه محکم و قوی، توزیع و عرضه خودرو به تعداد مناسب و همچنین توجه به زیرساخت‌های جاده‌ای هستیم، تا جایی که علاوه بر جاده‌های بین المللی به جاده‌های فرعی نیز توجه می‌شود تا در نهایت شاهد تلفات کمتری در طول سال باشند که اتفاقا موفق هم هستند. در کشور ما بیشترین مسافران سوار بر […]

گروه اجتماعی: در عصر حاضر باوجود گسترده‌شدن زندگی ماشینی همیشه احتمال وقوع تصادف وجود دارد. حادثه تصادف از جمله حوادث غیرقابل پیش‌بینی است ولی غیرقابل پیشگیری نیست!
امروزه در کشورهای توسعه یافته شاهد خودروهایی با بدنه محکم و قوی، توزیع و عرضه خودرو به تعداد مناسب و همچنین توجه به زیرساخت‌های جاده‌ای هستیم، تا جایی که علاوه بر جاده‌های بین المللی به جاده‌های فرعی نیز توجه می‌شود تا در نهایت شاهد تلفات کمتری در طول سال باشند که اتفاقا موفق هم هستند.

در کشور ما بیشترین مسافران سوار بر خودروها راهی استان‌های شمالی میشوند. طبق آمار متاسفانه در ۱۴۰۰ شاهد افزایش در  تعداد خودروها و تصادفات بوده و هستیم، البته گویا از تعداد کشتگان و تلفات کاسته شده که جای خرسندی دارد، اما نکته مهم اینکه استان مازندران هنوز از زیرساخت‌های جاده‌ای مناسب برخوردار نیست.

یکی از این جاده‌ها محور آمل- سرخرود است، این جاده به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر از شمال شهر آمل شروع شده و پس از عبور از روستاهای کلامحله، تمسک، نوکلا، سنگ­بست، میر­ده، احمدآباد کلیج، اسلام‌محله، افراسرا و رنگی‌کلا سفلی در نهایت به بلوار بهار شهر سرخرود منتهی می­‌شود.

سال‌هاست که این جاده تعریض نشده و میزبان تصادفات و تلفاتی اعم از حیوانات و انسان‌ها است.

امام جمعه شهر سرخرود در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار حرف مازندران با اشاره به اینکه جاده مرگ همچنان در انتظار تعریض است، اظهار می‌کند: محور مواصلاتی سرخرود_آمل سال‌ها چشم انتظار تعریض و تعمیر است. با شروع فصل بارندگی شاهد افزایش مرگ و میر و مشکلات زیادی در این جاده هستیم، کسی هم پیگیر نیست.

حجت الاسلام مهدی تقی زاده با بیان اینکه این جاده نه از شانه برخوردار است و نه تعریض شده، اضافه می‌کند: روزانه تعداد زیادی از ماشین آلات سنگین و کشاورزی از این جاده تردد می‌کنند و همیشه شاهد وقوع حادثه در این جاده هستیم.

وی با تاکید بر اینکه این جاده به کسی رحم ندارد و جان جوانان و افراد پیر زیادی را گرفته است، تصریح می‌کند: این جاده علاوه بر انسان محل عبور و مرور حیوانات نیز هست. امروزه همه این محور را با نام “جاده مرگ” می‌شناسند.

حجت الاسلام تقی زاده ادامه می‌دهد: البته ما بیکار نبودیم و بارها کار را از اداره راه و شهرسازی پیگیری شدیم. قرار بود این جاده چهار بانده شود، قولش را وزیر سابق به ما داد و تاکید کرد که به‌علت شیوع کرونا کلنگ‌زنی تعریض جاده قبل از نوروز ۱۴۰۰ به‌صورت ویدیوکنفرانسی برگزار خواهد شد، خدا خیرش بدهند ولی هنوز خبری نشد.

به اذعان امام جمعه شهر سرخرود این جاده قدیمی ۴۰ سال است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته از این رو همه ساله در فصل پاییز و زمستان، جان بسیاری از مسافران را می‌گیرد. بنده این موضوع را بارها از طریق تریبون نماز جمعه مطرح کردم ولی هنوز خبری نشد.

گفتنی است، پس از دریافت اظهارات امام جمعه سرخرود، برای دریافت آماری تلفات پنج سال اخیر از طریق پلیس راهور و راهداری اقدام کردیم پاسخی که دریافت کردیم این بود که این آمار محرمانه است و با جزییات بیان نمی‌شود، در مجموع در طی پنج سال اخیر تعداد تصادفات و کشتگان با نوساناتی همراه بوده است.
درخواست اهالی سرخرود و آمل تعریض و بازسازی این جاده باریک است که باید به همت اداره راه و شهرسازی و حمایت‌های نهادهای وابسته صورت بگیرد