مرکبات رنگ‌شده از واقعیت تا شایعه؛ اختلاف بر سَرِ دسترنج مازندرانی‎ها

گروه اقتصادی: مجموع باغ‌های مرکبات استان مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی ازجمله نارنج و لیمو قرار دارند. برداشت ارقام زودرس […]

گروه اقتصادی: مجموع باغ‌های مرکبات استان مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی ازجمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت ارقام زودرس نارنگی در مازندران از ۱۵ شهریورماه آغاز شد و اکنون نارنگی‌های دیررس نیز به مرحله برداشت رسیده است و برداشت پرتقال که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می‌دهد از نیمه دوم آبان ماه  شروع می‌شود. روزی جدال بر سر سمی بودن برنج تولیدشده در استان‌های شمال کشور، موجب سنگینی سایه بی‌اعتمادی افکار عمومی بر سر دسترنج کشاورزان مازندرانی شد و واردات برنج خارجی رونق گرفت و بازار مملو از برنج‌های خارجی شد و حالا بلای دیگر دامن مرکبات شمال کشور را گرفته است.

فروش پرتقال‌های نارس!

روزهای گذشته عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور، به ایرنا گفته بود  زمان برداشت محصول پرتقال مربوط به اواخر آبان ماه است و هنوز میوه پرتقال به بازار عرضه نشده است. پرتقالی که اکنون در بازار عرضه می‌شود میوه نارسی است که توسط برخی سودجو  از درختان چیده و به شکل مصنوعی با دستگاه‌های گرماده و سورتینگ رنگ آوری می‌شود.

رد ادعا….

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با رد ادعای رئیس اتحادیه باغداران کشور مبنی بر عرضه پرتقال‌های نارس بارنگ مصنوعی به بازار ، گفت که برداشت ۳۰ درصد پرتقال‌های مازندران از باغات شرق استان از ۲۵ مهر با کامل شدن قند آن آغازشده و مشکلی در مصرف تازه خوری ندارد.

هادی ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تأکید کرد: کمیته فنی برداشت مرکبات در جهاد کشاورزی مازندران فعال است و برداشت پرتقال در شرق استان هم با نظر کارشناسی این کمیته شروع‌شده است.

وی با اعلام این‌که در کمیته فنی نمایندگان مرکز تحقیقات مرکبات کشور، تحقیقات کشاورزی، هواشناسی و اتحادیه باغداران و سورتینگ داران استان عضو هستند، گفت: این‌که گفته شود پرتقال شمال در بازار میوه نارس است و رنگ آوری شده، حرف غیر کارشناسی و خلاف است برای این‌که بخش زیادی از پرتقال‌های تامسون باغات ساری، نکا، بهشهر و گلوگاه در شرق استان مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و هواشناسی به‌رغم اینکه سبز هستند، قندشان کامل شده و قابلیت برداشت و مصرف دارند.

وی با تأکید بر این‌که پرتقال‌های شرق مازندران نارس نیست و برای تازه خوری مشکلی ندارد، افزود: ازآنجایی‌که تقاضا برای خرید پرتقال تا حدود زیادی منوط به رنگ ظاهری این میوه است، پرتقال این مناطق استان مازندران رنگشان تا حدودی سبز است که اگر با گاز اتلین رنگ آوری شوند مشکل و منع قانونی ندارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: طبق نظر کمیته فنی برداشت مرکبات مازندران، برداشت پرتقال‌های شرق مازندران فقط باهدف وارد شدن به بازار و تازه خوری شروع‌شده ولی اگر باغداران این مناطق قصد انبارداری این میوه رادارند باید تا دهه نخست آبان صبر کنند.

تائید دوباره رنگ آوری مرکبات…

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اما درواکنشی گفته: پرتقال‌های که اکنون در بازار عرضه می‌شود نارس هستند و با استفاده از روش‌های “رنگ افزایی” یا “سبز زدایی” تغییر رنگ داده‌شده‌اند تا بازارپسند شوند.

محمدرضا شعبانی با تأکید بر اینکه پرتقال‌ها از نیمه ابتدایی ماه آینده آمده برداشت می‌شوند، اظهار کرد: پرتقال برای برداشت از درخت باید تا حدودی دورنگ (سبز و زرد) شده و حداقل قند تولیدی در آن به مرز 6.5 رسیده باشد تا آماده برداشت شود. در کشور ما نیمه ابتدایی آبان ماه پرتقال‌ها به‌مرور آماده برداشت می‌شوند و می‌توان آن‌ها را برای عرضه به مصرف‌کننده راهی بازار کرد.

شعبانی بابیان اینکه برداشت زودهنگام پرتقال در سال جاری اتفاق افتاده است، افزود: شایع کاهش قیمت پرتقال توسط دلالان موجب شده تا باغداران اقدام به برداشت زودهنگام پرتقال از درختان و فروش آن کنند.

به گفته شعبانی؛‌ رنگ پوست این پرتقال‌ها به دلیل برداشت زودهنگام سبزرنگ است و برای تغییر رنگ پوست به زردرنگ و بازارپسندی آن از دو روش استفاده می‌شود.

وی یکی از این روش‌ها را “سبز زدایی” که تغییر رنگ پوست با استفاده از گاز اتیلن است را عنوان کرد. در این روش پس از انبار، پرتقال‌های نارس را در معرض درصدی پایینی از گاز اتیلن قرار می‌دهند تا پوست آن‌ها تا حدودی تغییر زنگ دهد.

وی با تأکید بر اینکه این روش برای تغییر رنگ پوست پرتقال‌ غیر مضر است، افزود: گاز اتیلن گاز کاملاً طبیعی است که در بیشتر میوه‌ها در هنگام رسیدن متصاعد می‌شود.

شعبانی یادآور شد که پوست پرتقال‌های که با این روش غیر مضر تغییر رنگ داده می‌شوند معمولاً دورنگ سبز و زرد دارند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران روش دیگر برای تغییر رنگ پرتقال‌های نارس را استفاده از رنگ‌ها مصنوعی مضر دانست.

شعبانی نام این روش را روش “رنگ افزایی” عنوان کرد و افزود: در این روش از رنگ‌های مصنوعی برای ایجاد رنگ زرد در پوست پرتقال استفاده می‌شود. معمولاً رنگ پوست پرتقال‌های که با این روش رنگ‌آمیزی می‌شوند زرد متمایل به نارنجی است.

شعبانی با تأکید بر اینکه که ما نیز به‌شدت مخالف استفاده از این روش مضر هستیم، افزود: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه قانونی مقابله با این‌گونه تخلفات دارند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اضافه کرد: البته عمده پرتقال‌های عرضه‌شده در بازار به روش “سبز زدایی” تغییر رنگ داده‌شده و غیر مضر هستند، اما به مردم توصیه می‌کنیم تنها از میوه‌های استفاده‌کننده که دورنگ سبز و زرد دارند.

شعبانی اظهار کرد: درنهایت هر روشی که برای عرضه پرتقال‌های نارس به بازار استفاده شود به زیان تولیدکنندگان خواهد بود چراکه اعتماد مشتریان را از بین برده و تقاضا را کاهش می‌دهد.