مراسم شب رونمایی دو کتاب از نیما یوشیج در ساری برگزار شد

حرف آنلاین : انتشارات رشدیه در تازه‌ترین آثارش دو کتاب «روجا» و «مجموعه یادداشت‌های روزانه نیما یوشیج» را با انجام برخی اصلاحات بر اساس دست‌نوشته‌های نیما زیر نظر شراگیم یوشیج به بازار کتاب عرضه کرد

این دو کتاب از نیما یوشیج به همت بنیاد مازندران‌پژوهی انوشه و خانه هنرمندان ساری با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در سینما کانون ساری رونمایی شدند.

مسئول انجمن شعر و ادب خانه هنرمندان ساری در این مراسم گفت: داستان پادشاه سیاه پوش یا شهر مدهوشان از منظومه هفت پیکر نظامی از زیباترین داستان‌های نظامی است.نیما یوشیج

سیده بتول آقامیری افزود: داستان از این قرار است که پادشاهی که در یک کاخ زندگی میکند در جست و جوی یک پرسشی برای پیدا کردن سیاه پوشی تاج و تخت را رها می‌کند و عازم یک سفر غریب و مهیب می‌شود، قصه پادشاهی که وقتی که برمی‌گردد دیگر آدم سابق نیست، آنچه که در سفر بر او واقع می‌شود در جای خودش قابل بحث است، قبل اینکه برگردد در آرزوی وصال با شاه پریان است منتها درست در لحظه‌ای که می‌خواهد به وصال برسد به چشم فروبستنی به یک هجرانی دچار میشود که بر آن هجران سیاه‌پوش می‌شود.

نیما یوشیج دغدغه فرهنگی داشت

استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات نیز در این مراسم به بیان مختصری از جغرافیای فرهنگی در اشعار نیما پرداخت و اظهار کرد: نیما با تغییر در ساختار و محتوای شعر فارسی به اجتماع نزدیک شد که این نزدیک شدن به اجتماع از معبر فرهنگ گذشت.

دکتر ایرج صادقی گفت: ما قبل از اینکه به اجتماعیات برسیم ابتدا باید به دغدغه فرهنگ برسیم، نیما یوشیج دغدغه فرهنگ و زبان بومی داشت و توصیه کرد که تاریخ طبرستان و دیوان امیر پازواری را بخوانید.

بیشتر بخوانید…

شبی برای نیما …

حرف‌آنلاین: یادداشت های روزانه و روجا دو کتاب نیما یوشیج با حضور اساتید شعر و ادبیات و علاقه مندان به این شاعر معاصر در سالن سینمای کانون پرورش فکری مازندران در ساری رونمایی شد.

چرخش زبان مادری در شعر نیما

وی افزود: هدف اصلی نیما یوشیج بحث فرهنگ است، بعد از آن دغدغه اندیشه‌های اجتماعی و جامعه‌شناسی داشت، ما باید با اقلیم آشنا شویم، آن زمان به هدف نیما پی می‌بریم، چرخش زبان مادری در شعر فارسی نیماشویج بسیار پررنگ است و معبری برای اجتماعیات و نگاه جامعه شناسی خواهد بود.

گفتنی است؛ مراسم شب رونمایی دو کتاب از نیما یوشیج یادداشت‌های روزانه روجا (اشعار طبری) باحضور شراگیم یوشیج، سیده بتول آقامیری، ایرج صادقی، منصورعلی اصغری، بیژ هنری کار و علی دهپاشی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران برگزار شد.

 

تولد و دوران کودکی نیما یوشیج

نیما یوشیج در 21 آبان سال 1276 مصادف با 11 نوامبر 1897 در منطقه ای به نام یوش که در نزدیکی کوه البرز از توابع شهر نور مازندران است، متولد شد.

پدر او ابراهیم خان اعظام السلطنه نام داشت که شغل او گله داری و کشاورزی بود. اولین معلم نیا پدرش بود که از او اسب سواری، تیراندازی و روش زندگی روستایی را آموخت.

نیما خواندن و نوشتن را در روستای خود در نزد آخوند روستا یاد گرفت، اما او از معلم خود به دلیل آزار و اذیت های او، راضی نبود. او در یازده سالگی همراه خانواده به تهران نقل مکان نمود و در دبستان حیات جاوید به تحصیل پرداخت اما بعد از مدتی به مدرسه «سن لویی» رفت و در آنجا مورد تربیت و تشویق معلم خود نظام وفا ( شاعر بنام امروز) قرار گرفت.

نظام وفا نیما را به سرودن شعر ترغیب نمود. نیما، شعر بلند «افسانه» که سنگ بنای شعر نو در زبان فارسی است را به معلم خود نظام وفا تقدیم کرده است.

 

آغاز فعالیت حرفه ای نیما یوشیج

نیما در 23 سالگی نخستین شعرش را که همان مثنوی بلند «قصه ی رنگ پریده» است را می نویسد.

در سال 1300، او اسم خود را عوض کرد و نام نیما را به معنی کمان بزرگ را برگزید و پس از سرودن«افسانه» در دی ماه 1301 شعرهایش را با نام نیما امضا کرد و این شعر را به معلم خود تقدیم نمود.

 

آثار نیما یوشیج

نخستین اثر منظوم نیمایی منظومه قصه رنگ پریده است که در قالب مثنوی سروده شده است. سپس نیما افسانه را سرود که در آن روحی رمانتیک حاکم است. انتشار افسانه دنیای ادبیات آن زمان را برآشفت.

اشعار فارسی نیما یوشیج

قصه رنگ پریده
منظومه نیما
خانواده سرباز
ای شب
افسانه
مانلی
افسانه و رباعیات
ماخ اولا
شعر من
شهر شب و شهر صبح
ناقوس قلم انداز
فریادهای دیگر و عنکبوت رنگ
آب در خوابگه مورچگان
مانلی و خانه سریویلی
مرقد آقا (داستان)
کندوهای شکسته (داستان)
آهو و پرنده ها (شعر و قصه برای کودکان)
توکایی در قفس (شعر و قصه برای کودکان)

اشعار طبری نیما یوشیج

روجا
آثار تحقیقی، نامه ها و یادداشت های نیما یوشیج
ارزش احساسات در زندگی هنر پیشگان
تعریف و تبصره
حرف های همسایه
مقدمه خانواده سرباز
نامه به شین پرتو
مقدمهٔ «آخرین نبرد» شعرهای اسماعیل شاهرودی «آینده»
یادداشت برای مجموعه شعر منوچهر شیبانی
شعر چیست؟
از یک مقدمه
یک مصاحبه
درباره جعفرخان از فرنگ آمده
یک دیدار

سایر آثار نیما یوشیج

دنیا خانه من است
نامه های نیما به همسرش – عالیه جهانگیر
کشتی توفان
مجموعه کامل اشعار(تدوین توسط سیروس طاهباز)