مدیریت تولید، اصلاح ساختار مرغداری ها

گروه اقتصادی -حسین زحمتکش: مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ استان مازندران در برشماری سیاست های امسال اتحادیه مرغداران مازندران گفت: مدیریت تولید، اصلاح ساختار مرغداری ها و تعاونی های تحت پوشش را از مهم ترین برنامه های اتحادیه مرغداران مازندران است. عطاالله حسن زاده بیان داشت: این […]

1

گروه اقتصادی -حسین زحمتکش: مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ استان مازندران در برشماری سیاست های امسال اتحادیه مرغداران مازندران گفت: مدیریت تولید، اصلاح ساختار مرغداری ها و تعاونی های تحت پوشش را از مهم ترین برنامه های اتحادیه مرغداران مازندران است.

عطاالله حسن زاده بیان داشت: این اتحادیه با هدف مشارکت و همکاری فعالان صنعت مرغداری در تدوین استراتژی کلان در سال 64 تاسیس شد. وی بیان داشت: اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران استان مازندران در طی 29 سال فعالیت خود توانست 16 شهرستان استان را تحت پوشش خود قرار دهد و به عنوان یک نهاد صنفی در تصمیم گیری های اقتصادی استان تاثیرگذار باشد. وی با بیان اینکه اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ استان مازندران از 14 شرکت تعاونی تولیدی از شهرستان های گلوگاه، ساری، قائمشهر، سوادکوه، بابلسر، جویبار، آمل، بابل، امیرکلا، محمودآباد ، نور، نوشهر ،تنکابن و چالوس تشکیل می شود اظهار کرد: با سرمایه گذاری های صورت گرفته و تولید قابل توجه ، مازندران نقش کلیدی در تامین پروتئین و امنیت غذایی نسبی در کشور را به خود اختصاص داده است و این مهم به عنوان یکی از شاخص های اقتصادی استان مازندران یاد می شود. حسن زاده در ادامه خاطر نشان کرد: این اتحادیه با توجه به زیرساخت های صنعت مرغداری در استان و همچنین تدوین برنامه منسجم کاربردی در جهت رشد این صنعت، توانسته در تصمیم گیری های کلان کشور نقش به سزایی را ایفا کند و همگام با شرکت های تابعه چشم انداز های بلندتری را در پیش رو داشته باشد. وی در برشماری عملکردهای محوری اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ استان مازندران بیان داشت: در اتحادیه، تهیه و توزیع و کنترل کیفی نهاده های  دامی از قبیل علوفه دامی، ذرت، سویا و جوجه یک روزه  از موارد مهمی است که در دستور کار قرار داده ایم. حسن زاده با بیان اینکه اتحادیه در جهت کاهش هزینه تولید و ایجاد راهکارها و بسترسازی برای افزایش نظام بهر بری بهره‌بردار گام بر می دارد، در ادامه افزود: درصدد ایجاد امنیت تولید و امنیت سرمایه جهت جلوگیری از ضرر و زیان به این صنعت هستیم. حسن زاده در برشماری چالش های صنعت مرغداری مازندران اظهار کرد: کمبود نقدینگی مرغداران ، عدم حمایت کافی از صادرات محصولات، عدم هماهنگی بخش آموزش و تحقیقات، عدم وجود سیستم آماری و اطلاعاتی  دقیق و کم رنگ بودن نقش اتحادیه و تعاونی های تابعه آن در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها از چالش های پیش روی صنعت مرغداری مازندران است. مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ استان مازندران خطاب به مرغداران مازنی بیان کرد: باید ظرفیت تولیدی مرغ استان را بسته به شرایط بازار کشور مدیریت کرد مدیریت تولید را در دستور کار خود قرار داد. وی افزود: مدیریت تولید به این معنا نیست که تولید کاهش پیدا کند یا در مقاطعی قطع شود بلکه تولید بسته به شرایط بازار و نیاز مصرف کشور سامان دهی می شود . مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران تصریح کرد: این سیاست موجب تولید پایدار می شود و تعداد بحران های مربوط به تولید مرغ را در کشور کاهش می دهد. وی از مرغداران مازندرانی خواست برای تولید خود مجوزهای لازم را کسب کنند و افزود: دولت در زمان بروز بحران  از مرغداری هایی که مجوز تولید دارند حمایت می کند.

* ضرورت توجه به سامانه ثبت جوجه ریزی توسط مرغداران

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ استان مازندران از همکارانش خواست که در سامانه ثبت جوجه ریزی عضو شوند و مجوزهای لازم را از شرکت های تعاونی شهرستان محل سکونت خود دریافت کنند تا در صورت متحمل شدن زیان های ناخواسته بتوانند از دولت مطالبه ی قانونی داشته باشند. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در برشماری ظرفیت های تولیدی مرغ گوشتی مازندران گفت: مازندران در 5 دوره پرورش 11 درصد نیاز کشور به مرغ گوشتی را تامین می کند. حسن زاده گفت: اتحادیه مرغداران مازندران تولید درون گرا جهت ارتقاء بهره بری، کاهش هزینه تولید و توسعه و اصلاح سازی تولید را در دستور کار خود قرار داده است تا در کنار توسعه کمی رشد کیفی نیز داشته باشد.

* ثبت سامانه ای جوجه ریزی، اولویت برنامه ای اتحادیه مرغداران مازندران

عطاالله حسن زاده در مورد مدیریت تولید مرغداری های استان گفت: در تلاش هستیم تا تمامی مرغداری های مازندران با ثبت نام در سامانه ثبت جوجه ریزی تولید خود را مدیریت کرده و تنظیم بازار به خوبی انجام گیرد.

وی تمامی مرغداران عضو اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ استان را دارای شناسه ی عضویت در ثبت سامانه جوجه ریزی دانست و گفت: 20 درصد از اعضا نیز در حال پیوستن به سامانه ثبت جوجه ریزی هستند.

مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ استان افزود: برخی از مرغداران که عضو شرکت های تعاونی مجموعه اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ استان نیستند در سامانه ثبت اطلاعات جوجه ریزی حضور داشته و قوانین را رعایت می کنند.

وی 30 درصد از ظرفیت تولید صنعت مرغداری کشور را بدون استفاده دانست و گفت: وقتی از یک جوجه 3 کیلو برداشت می کنیم چه انتظاری داریم که بازار داخلی و خارجی رغبت به خرید آن داشته باشد. وی خاطر نشان کرد: در ایران با افزایش و کاهش قیمت مرغ، جوجه ریزی در سالن های مرغداری دستخوش تغییر می شود، این نشان از یک هرج و مرج در تولید مرغ کشور و کاملا نادرست است. مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران، بلوغ صنعت مرغداری را منوط به تغییر در ساختار دانست و گفت: تمامی دغدغه ها در نظر گرفته شده و به صورت کاملا کارشناسی شده بررسی می شود. حسن زاده در پایان با بیان اینکه مرغداران به اجرای این طرح امیدوار باشند، تاکید کرد: رسانه ها و مطبوعات می بایست تولیدکنندگان و دولت را در حمایت از این طرح تشویق کنند تا شاهد پویایی صنعت مرغداری کشور و استان باشیم.