سرپرست اداره‌ کل آموزش و پرورش مازندران:

مدارس باید دانش آموز مسئولیت پذیر تربیت کنند

حرف آنلاین : سرپرست اداره‌ کل آموزش و پرورش مازندران گفت: باید به دانش‌آموز توسط مدیران مسئولیت داده شود و اگر به دانش‌آموز مسئولیت بدهید، مسئولیت‌پذیری آنان بیشتر شده و تشکل‌های دانش‌آموزی و شورای مدرسه مسیرهایی است که می‌تواند این موضوع را محقق کند.

حسین کمالی سرپرست اداره‌ کل آموزش و پرورش مازندران درباره تریبت دانش آموز مسئولیت پذیر در نخستین کارگاه توانمندسازی گروه پیشرفت مدرسه،  گفت: این یک حقیقت در جهان امروز که پیشرفت و تعالی در همه حوزه‌ها از آموزش و پرورش و مدارس شروع می‌شود و نباید از این حقیقت دور شویم.

کمالی مدیر مدرسه را محور تحول و عنصر مهم و اثرگذار در مدرسه دانست و افزود: جایگاه و ظرفیت معلم و مربی  ارزشمند است، اما این ظرفیت با تفکر مدیر به ‌درستی شناسایی و مورد استفاده قرار خواهد گرفت اگرچه از مدیران انتظار بیشتر است.

وی به اتفاقات اخیر کشور اشاره کرد: بیشتر معلمان، مدیران و دانش‌آموزان در خط نظام هستند و این سخن من نیست بلکه بیانِ صریح رهبر معظم انقلاب است هرچند گرایش‌های نادرست و اشتباهاتی هم وجود داشته باشد اما این گرایش‌ها بسیار ناچیز بوده و نباید این موضوع را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بزرگ کرد یا به آن دامن زد.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان مازندران به مفاد سند تحول بنیادین که بر مشارکت تأکید داشت اشاره کرد و یادآور شد: از مدیران انتظار داریم مشارکت را تنها مالی و مادی نبیند در حالی ‌که خودتان بهتر می‌دانید برخی خانواده‌ها ظرفیت بالایی برای مشارکت در امور فرهنگی و تربیتی دارند و باید از وجود این افراد استفاده گردد و این قبیل مشارکت‌ها نیز آثار تربیتی و پرورشی ماندگاری خواهد داشت.

این مسئول به نقش دادن به دانش‌آموز توسط مدیران اشاره و تصریح کرد: اگر به دانش‌آموز نقش بدهید، مسئولیت‌پذیری آنان بیشتر خواهد شد و  تشکل‌های دانش‌آموزی و شورای مدرسه مسیرهایی است که می‌تواند این موضوع را محقق کند.

ضرورت شناسایی چالش های مدرسه

وی با بیان اینکه شناسایی چالش‌های مدرسه توسط مدیران اهمیت دارد، تصریح کرد: مدرسه پیشرفته، عملکرد خود و نیروهای خود را مورد ارزیابی دقیق قرار خواهد داد تا چالش‌ها و مشکلات کار خود را شناسایی و برای آن راه حل پیدا ‌کند.

کمالی با اشاره به اینکه مدیران مدارس نباید از نقش مشاوره‌ای معلمان غفلت کنند، افزود: همه معلمان به ‌ویژه نیروهای جدید از این حقیقت آگاه شوند که فقط نقش آموزشی ندارند و باید علاوه بر بعد آموزشی، بر نگرش‌ها و تمایلات دانش‌آموزان نیز اثر مثبت داشته باشد.

وی گفت: مدیر باید میزان آسیب‌پذیری دانش‌آموزان را شناسایی کرده و بدانند کدام دانش‌آموز در معرض گرایش به انواع آسیب‌های اخلاقی و تربیتی قرار دارد و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند.

سرپرست اداره‌ کل آموزش و پرورش به موضوع تفکر جهادی اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های مهم مدیریت جهادی  برابر سخنان رهبر معظم انقلاب این است که وقتی به وی، ماموریتی سپرده شود، نمی‌گوید امکانات هم بدهید بلکه حرکت را شروع می‌کند و خواهید دید که ابزارهای کار در مسیر کار فراهم خواهد شد و بنابراین انتظار می‌رود مدیران مدارس، مدیران جهادی باشند.