گزارشی از فعالیت گروه‌ جهادی شهید بلباسی؛

محرومیت زدایی دهه‌هشتادی‌ها با تشکیل گروه های جهادی

حرف آنلاین: در دهه اخیر با افزایش نیازمندی‌های مردم به‌خصوص مناطق محروم و همچنین عدم توانایی دولت در تعدیل قیمت کالاها و ملزومات اولیه زندگی که در پی تحریم‌های ظالمانه اقتصادی صورت گرفت، برخی از گروه‌ها به صورت خودجوش و با فرمان رهبر معظم انقلاب با هدف محرومیت‌زدایی به میدان آمدند.

در شهرهای مختلف استان مازندران نیز افراد در گروه‌های سنی مختلف با اعتقاد و ایمان قوی اکثرا بچه‌های بسیجی و مسجدی یکی پس از دیگری اقدام به تشکیل گروه‌ های جهادی با عناوین و اهداف مختلف کردند تا جایی که تعدادشان دیگر انگشت شمار نیست و در یک شهر چندین گروه مشغول فعالیت هستند.

نخستین گروه محرومیت زدایی جهادی دانشجویی همچنان پای کار

یکی از این گروه‌ها باعنوان قرارگاه جهادی شهید بلباسی اولین قرارگاهی است توسط دانشجویان دانشگاه‌های مختلف به‌صورت تجمیعی و تخصصی از سال ۱۳۹۶ تشکیل شده و با حدود بیش از ۲۰۰ نفر عضو تاکنون موفق به انجام اقدامات موثری شده است.

سرپرست گروه جهادی شهید بلباسی در ساری در گفت‌وگو با حرف مازندران با اشاره به علت نامگذاری این قرارگاه را مسئولیت باعنوان شهید مدافع حرم محمد بلباسی به‌عنوان مسئول بسیج دانشجویی ساری عنوان کرد و گفت: این قرارگاه با تشکیل کانون‌های جهادی مختلف اعم از کانون روشنگری، کانون مطالبه‌گری، کانون اردوهای جهادی، کانون پیشرفت و تعالی، کانون روابط عمومی و کانون خیریه و پشتیبانی و غیره پا گرفت.

امیرالحسین اولاری ۲۸ ساله اهل ساری، ادامه داد: برپایی اردوهای جهادی به مناطق محروم و ارائه خدمات مختلف در کارگروه‌های مشاوره، پزشکی، اشتغال‌زایی، آموزشی و فرهنگی، اختراع دستگاه تولیدکننده دستکش و کمک به بیماران کرونایی در دوران بحرانی و شیوع و غیره از جمله اقدامات مهم این قرارگاه که نتیجه تلاش اعضایی است که صرفا دانشجو هم نیستند.

محرومیت زدایی + گروه جهادی

ایده‌ای خلاقانه برای رفع مشکلات دلسوزان مردم 

در ادامه خانم فرهادی فر عضو فعال این قرارگاه در بخش روابط عمومی در گفت‌وگو با حرف مازندران از اقدام تازه این گروه خبر داد و گفت: طی این سال‌ها گروه‌های جهادی به میدان آمده و تمام همتشان را معطوف کمک به مردم کردند اما این روزها با افزایش گرانی‌ها و اوضاع بد اقتصادی همه گروه‌ها دارای مشکلاتی هستند از این رو ما در این قرارگاه با ایده‌ای خلاقانه تلاش کردیم موانع و مسائل را احصا کنیم.

وی که اهل ساری بوده و ۲۰سال دارد، یادآور شد: در طی دو سالی که با این قرارگاه همکاری می‌کنم شاهد اقدامات مهمی بودم،

جهادگران با حضور در مناطق محروم و کمک به مردم از محل خیریه مردمی از اهدای سبد غذایی گرفته تا تهیه دارو برای بیماران خاص و اشتغال‌زایی با راه‌اندازی کارگاه پرورش قارچ و پیگیری معضلات جامعه و غیره از جمله این اقدامات بوده است.

خلاقیت؛ حلقه مفقوده در بین گروههای جهادی

فرهادی فر با بیان اینکه در حال حاضر جوانان دهه هشتادی گروه تصمیم گرفتیم تا مهم‌ترین چالش‌های گروه‌های جهادی پیدا کنیم، عنوان کرد: برای قرارگاهی که وابسته به هیچ نهادی نیست تامین بودجه یکی از مهمترین مشکلات است، چالش بعدی از بین بردن دائمی فقر بوده و اینکه چگونه میتوان یک ایده را تبدیل به اشتغالزایی و کارآفرینی کرد، با توجه به وجود این مشکلات به‌نظر می‌رسد که خلاقیت حلقه مفقوده در میان گروه‌های جهادی برای حفظ بقاست.

این نیروی جهادی یادآور شد: ایده‌های خلاق در مازندران می‌تواند تولیدات یک اشتغال را به مرز صادرات برساند، همچون بسته‌بندی‌های زیبا، یا گلدوزی روی پوشاک و کفش و غیره آن هم در کارگاه‌هایی که توسط نیروهای جهادی شکل می‌گیرد می‌تواند زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم کند.

فرهادی فر همچنین به مشکلات نبود تجهیزات در گروه‌های جهادی به‌خصوص در بخش مهمی همچون رسانه اشاره کرد و گفت: با بررسی میدانی دریافتیم که نه تنها در قرارگاه ما بلکه مابقی هم دچار مشکل هستند، بودجه قرارگاه‌ها گاها مردمی است و اکثر مردم هم بابت هزینه کرد باید خروجی کار را در قالب رسانه‌ای مشاهده کنند.

طراحی مسابقه با هدف احصای ۶ چالش‌ مهم

این نیروی فعال رسانه‌ای در قرارگاه جهادی شهید بلباسی ساری، از برگزاری مسابقه‌ای با هدف احصای مشکلات گروه‌های جهادی در مازندران خبر داد و گفت: در این راستا پوستر مسابقه با ۶ چالش با هدف پیدا‌ کردن ایده‌های خلاق طراحی شد، در این مسابقه همه افراد می‌توانند به‌صورت گروهی شرکت کنند و در آخر به سه نفر از برترین‌های گروه هدیه تعلق می‌گیرد.

وی افزود: پس از برگزاری مسابقه در سوم شهریور ماه جاری، ایده‌های برتر خلاق جهت رفع چالش‌های گروه جهادی مشخص و در جلسه ای مشترک با فعالان عرصه جهاد بررسی و به نتیجه اجرایی خواهد شد تا شاهد چالش در بین گروه‌هایی که هدفشان رفع چالش‌های جامعه است نباشیم.

فرهادی فر با اشاره به پیش رو بودن ماه محرم، از حضور فعال اعضای قرارگاه جهادی شهید بلباسی در هیئات معظم بقیه الله ساری خبر داد و گفت: بچه‌های فعال در همه شرایط پای کار هستند، بحث احصای نیازها و مشکلاتشان نتیجه هم‌اندیشی دهه هشتادی‌های گروه است که امیدواریم به نتیجه برسد.