معاون عمرانی استاندار مازندران :

مازندران در وضعیت تنش آبی قرار دارد

معاون عمرانی استاندار مازندران اعلام کرد : مازندران اکنون در وضعیت تنش آبی قرار دارد و به دلیل ضعف در مهار و ذخیره سازی آب‌های سطحی است که به آسانی راهی دریا می‌شود.

به گزارش حرف آنلاین؛ رضا علیخانی عصر امروز در نشست قرارگاه مقابله با تنش آبی جهت بررسی خشکسالی احتمالی در مازندران عدم اجرای اقدامات جهت کنترل آب‌های سطحی و مدیریت در توزیع را از مهمترین عامل تنش آبی استان دانست و گفت : خشک شدن چشمه ها، کاهش حجم آب سدها، کاهش آورد رودخانه‌ها و همچنین کاهش ذخیره آب آبندان‌ها بر افزایش تنش آبی تاثیر گذار بود.

وی با اشاره به اینکه تنش آبی مهم‌ترین دغدغه نیمه نخست امسال استان است، افزود : نکته قابل توجه برای جمع آوری و مهار آب‌های سطحی، ذخیره سازی، هدایت و انتقال، نیازمند زیرساخت‌هایی همانند سد‌های ذخیره سازی، سد‌های انحرافی، خط انتفال و توزیع برای جامعه مصرف کننده از کشاورزی، صنعتی و خانگی است.

علیخانی تصریح کرد:افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آب، گرم شدم جوی و تغییر اقلیمی استان و کاهش باراندگی نیز بر تنش آبی مازندران بسیار تاثیر داشته است.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه باید برای مسائل خاص تنش آبی هر شهرستان نیز راهکار تهیه شود، تاکید کرد : کاهش موجب آسیب به آب های کشاورزی، صنعتی و شرب می‌شود و همچنین باید برای سد‌های مختلف که کم آب شدند، راهکار برون رفت آن بررسی و اجرا شود.

او ادامه داد : بیش از ۷۰۰ چشمه، ۷۰۰ چاه آب شرب و ۱۴۰ هزار چاه آب کشاورزی در استان به بهره برداری رسیده است.

رضا علیخانی اظهار کرد : تا جایی که امکان دارد باید از آب‌های سطحی استفاده شود و از چاه‌ها جهت ذخیره ماندن منابع آبی زیرزمینی کمتر استفاده شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران یاد آور شد : باتوجه به تنش آبی و کاهش منابع آبی پیش آمده در مازندران برای تغییر الگوی کشت و کشت‌های سازگار بررسی و اقدام شود.

وی گفت : بهره برداری حداکثری از منابع موجود و برای تنش‌های اورژانسی و اضطراری و مشکلاتی که امسال استان را تهدید می‌کند باید تصمیم درست و به هنگام گرفته شود.

علیخانی با عنوان اینکه مازندران اکنون در وضعیت تنش آبی قرار دارد و نخست به دلیل ضعف در مهار و ذخیره سازی آب‌های سطحی است که به آسانی راهی دریا می‌شود، افزود : افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آب، گرم شدم جوی و تغییر اقلیمی استان و کاهش باراندگی نیز بر تنش آبی مازندران بسیار تاثیر داشته است.