مازندران در انحصار تبلیغات ناموزون

حاشیه راه های شهری و بین شهری مازندران در انحصار تبلیغات ناموزون و آسمان خراشی قرار گرفته وعلاوه بر اینکه جلوه های نازیبایی از نظر بصری ایجاد کرده است، سلامت فکر و اندیشه عابران و مسافران را نشانه گرفته اند. به گزارش حرف انلاین به نقل از مهر، طبق قانون شهرداری مسئول و متولی فعالیت […]

حاشیه راه های شهری و بین شهری مازندران در انحصار تبلیغات ناموزون و آسمان خراشی قرار گرفته وعلاوه بر اینکه جلوه های نازیبایی از نظر بصری ایجاد کرده است، سلامت فکر و اندیشه عابران و مسافران را نشانه گرفته اند.

به گزارش حرف انلاین به نقل از مهر، طبق قانون شهرداری مسئول و متولی فعالیت های تبلیغات محیطی ومرجع صدور مجوز نصب و بهره برداری از پیکره های تبلیغاتی در بزرگراه ها و سایر نقاط عمومی شهر بوده و مدیریت، سیاست گذاری و نظارت بر ساماندهی کلیه فعالیت های تبلیغات محیطی از طرف شهرداری به سازمان زیباسازی و بهسازی محیط شهری واگذار می شود.

همچنین درحالیکه نصب هر گونه تابلوي تبليغاتي در حريم راههاي قانوني كشور فقط با مجوز سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي مجاز، برخي اشخاص حقيقي و حقوقي به دليل عدم آشنايي با قوانين و مقررات “نصب تابلوهاي تبليغاتي و اختصاصي در حاشيه راهها”، به صورت خود سرانه اقدام به نصب تابلوهاي مذكور به صورت غيرمجاز مي کنند كه اين امر به دليل اختلال در ايمني و ترافيك موجب بروز مشكلاتي در جاده ها از جمله سوانح رانندگي مي شود.

این درحالیست که نصب تابلوها در حاشيه راهها داراي ضوابط استانداردي از قبيل ابعاد تابلو،اندازه حروف، مكان نصب، فاصله از تقاطع هاي اصلي، فاصله از علائم راهنمايي و رانندگي و … بوده و مطابق تبصره 2 ماده 7 قانون ايمني راهها و راه آهن مصوب سال 1379 و بند ح ماده 2 آيين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 17 اصلاحي قانون ياد شده نصب هرگونه تابلوي تبليغاتي و اختصاصي در حريم راههاي قانوني كشور صرفاً با مجوز صادره از سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي مجاز است.

مدیران بیلبوردنشین مازندران

تب تبلیغات برای مدیران تازه منصوب شده در مازندران همواره بالا بوده است و در ماههای اخیر، شیوع تبلیغات تغییر یافته و به حاشیه راههای مازندران نیز کشیده شده است و در شهرهای مختلف می توان بنرها و بیلبوردهایی با تصاویر مدیران منصوب شده در حاشیه راهها مشاهده کرد.

در ساری، شهری که به تازگی، عنوان کلانشهر را بر خود به یدک می کشد، شاهد نصب انواع بیلبوردهایی در ابعاد مختلف هستیم که این رویداد بزرگ را به شهردار تبریک گفته اند.

بیلبورد تبریک “مرد سال شوراهای کشور” برای عضو شورای شهر ساری، روزهای زیادی است که بر پیکره کلانشهر ساری سنگینی می کند و با دیدن این بیلبوردها، نخستین پرسشی که به ذهن متبادر می شود، آنکه این انتخاب ها بر چه اساسی صورت می گیرد؟.

حریم راههای مازندران نیز مدتهاست که در چنبره تبلیغات مجاز و غیرمجاز قرار گرفته و علیرغم آنکه قانون، متولی مشخصی را برای ساماندهی و جمع آوری تبلیغات غیرمجاز مشخص کرده است، اما اجرای این قانون عملا سرگردان مانده است.

در محمودآباد به رغم آنکه ماهها از انتصاب فرماندار این شهرستان می گذرد، هنور شاهد نصب بیلبوردهایی با عنوان “سردار سازندگی” و تبریک به “سیف الله فرزانه” در حاشیه محورهای استحفاظی این شهرستان نمایان است.

در حریم راههای غرب مازندران، جدای از تابلوهای بزرگ و کوچکی که محصولات و خدمات مختلف را تبلیغ می کنند، بیلبوردهای مدیران تازه منصوب شده و یا مدیرانی که به سمت های استانی ارتقاء یافته اند، خودنمایی می کند.

در تنکابن بیلبوردهایی با مضامین تبریک به “علی شورمیج به عنوان بخشدار مرکزی”، انتصاب “سرگرد سیدی رئیس راهنمایی و رانندگی”، “سعید اکبرپور رئیس اتحادیه پوشاک”، “رستم زرودی مدیرکل مدیریت بحران مازندران” به چشم می آید.

حریم راه بین شهری نوشهر – رویان نیز ماههاست که به محل تبلیغی برای مدیران تازه منصوب شده تبدیل شده است و به تازگی این محور از بنرهای تبلیغاتی برای ” انوشیروان محسنی مدیرعامل بیمه سلامت کشور”، ” رسول ظفرمند مدیرکل بیمه سلامت مازندران”، ” علی قمی اویلی معاون تعاون اداره کل تعاون مازندران ” و … پاک شده که شاهد نصب بنرهای مختلفی با ابعاد کوچک و غیرمجاز در دو سوی این محور 45 کیلومتری، برای تبریک به اسفندیار نظری، معاون جدید آموزش و پرورش مازندران با زیرنویسهای مختلف اشخاص و شوراها خودنمایی می کند و حریم راهها را در محاصره داربست های فلزی قرار داده است.

بنرهایی از جنس “با خاطراتت چه کنم”

علاوه بر تبلیغات مدیریتی، بنرهایی با ابعاد بزرگ و کوچک ویژه تسلیت یاران سفر کرده در حاشیه راهها و ورودی محلات مازندران با عنوان ” با خاطراتت چه کنم/ شکوه جان/ محمد جان/ علیرضا جان” به چشم می آید که گذر از این راههای پرترافیک و پرحادثه را سخت تر می کند.

تبلیغات نابسامان شهری و بین شهری در مازندران درحالیست که جمع آوری و ساماندهی آن نیازمند همت و تعامل بیشتر دستگاههای مختلف است و اکنون هر دستگاهی، از زیربار ساماندهی شانه خالی کرده و اداره ای دیگر را متولی ساماندهی می داند.

نصب تبلیغات غیرمجاز در حریم راهها

درویشعلی میار رئیس اداره راه و شهرسازی نوشهر در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: برای نصب هر گونه تبلیغات در حریم راهها باید مجوز لازم اخذ شود ولی اکنون شاهد نصب بسیاری از تبلیغات غیرمجاز در حریم راهها هستیم.

وی اظهار داشت: اکنون فقط نگاهها برای ساماندهی تبلیغات به سمت اداره راه است، درحالیکه درگیری برای جمع آوری تبلیغات مختص این نهاد است و گرفتن پول برای صدور مجوز مربوط به دستگاههای دیگر است.

وی عنوان کرد: پایانه ها و حمل و نقل متولی صدور مجوز برای تبلیغات حریم راههاست و اجاره بهای نصب تبلیغات باید به این نهاد پرداخت شود.

مشکلات خاص جمع آوری بیلبوردهای تبلیغاتی ویژه مدیران

میار درباره بیلبوردهای تبلیغاتی که برای مدیران تازه منصوب شده استانی در سطح حریم راههای منطقه وجود دارد گفت: در حال حاضر بنرهای زیادی برای تبریک انتصاب یک مسئول در حریم راههای منطقه نصب شده است که اگر بخواهیم آن را جمع آوری کنیم، شاید شائبه سیاسی پیش آید که به دلیل آنکه طرفدارش نیستیم نسبت به جمع آوری اقدام شده است.

وی گفت: متاسفانه جمع آوری تابلوهای اینچنینی( تبلیغاتی مدیران) مشکلات خاص خودش را دارد و با این حال برای ساماندهی تبلیغات باید پایانه ها، نیروی انتظامی و دستگاههای مسئول کمک کنند تا نسبت به جمع آوری اقدام شود.

دستگاهها برای حفظ حریم تاسیساتی همکاری کنند

رئیس اداره راه و شهرسازی نوشهر افزود: متاسفانه دستگاههای دیگر برای ساماندهی حریم همکاری نمی کنند و درحالیکه اداره راه مجبور است، حریم تاسیساتی را حفظ کند و ادارات دیگر از این حریم استفاده کنند.

میار یادآور شد: مگر اداره را چقدر نیرو و امکانات دارد که بخواهد به تنهایی نسبت به ساماندهی حریم اقدام کند درحالیکه باید مجموعه های مختلف و دستگاههای متعدد در این زمینه همکاری لازم داشته باشند و ادارات گاز، برق، مخابرات و آب نیز همکاری لازم برای حریم تاسیساتی داشته باشند.

لزوم تجدید نظر در تعامل بین دستگاهی

وی تجدید نظردر نحوه تعامل و همکاری دستگاههای را ضروری برشمرد و گفت: به عنوان نمونه اگر اداره گاز بخواهد گازرسانی داشته باشد و اداره راه اجازه ندهد تا از حریم تاسیساتی استفاده کند، با مشکل مواجه خواهد شد و باید برای حفظ حریم تاسیساتی بخش های مختلف همکاری کنند.

رئیس اداره راه و شهرسازی نوشهر، حریم جاده اصلی را 37.5 متر بیان کرد و گفت: 22.5 متر از آکس جاده و 15 متر به عنوان حریم تاسیساتی است که باید رعایت شود.

در حالیکه پایانه  حمل و نقل متولی اصلی صدور مجوز برای تبلیغات حاشیه راهها به شمار می روند، اما مدیرکل پایانه ها و حمل و نقل مازندران، دستگاههای دیگر را نیز در این امر دخیل می داند.

شهرداریها در 90 درصد تبلیغات غیرمجاز دخیل هستند

مجید نصرالله نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در 90 تبلیغات شهرداریها دخیل هستند که بصورت غیرمجاز اقدام به نصب بنر و تابلو می کنند، درحالیکه طبق قانون راه و شهرسازی باید نسبت قلع و قمع تبلیغات اقدام کنند.

وی اظهار داشت: طبق قانون، حمل و نقل و پایانه ها متولی انعقاد قرارداد برای نصب تابلوهای تبلیغاتی است و معضل اصلی ما شهرداریهایی است که بصورت غیرمجاز بویژه در غرب استان، حریم جاده را اشتغال کردند و اداره راه نیز موظف هستند تا نسبت به تخریب آن اقدام کند.

وی تصریح کرد:همچنین شهرداریها نیز موظف هستند برای نصب تبلیغات مجوز بگیرند و این امر بویژه در شهرهایی که فاقد کمربندی هستند مانند ایزدشهر، دابودشت، خلیل شهر، میاندرود و غیره الزامی است.

به گفته نصرالله نژاد، شاید از هر 100 مورد تبلیغات حاشیه راهها 90 مورد غیرمجاز بوده که با شهرداریها قرارداد بسته اند و بقیه مربوط به اشخاص است.

مدیرکل حمل نقل و پایانه های مازندران یادآور شد: به نظر من، شهرداریها حوزه نفوذشان را زیاد کرده اند و بصورت غیرمجاز اقدام به عقد قرارداد نصب تابلوهای تبلیغاتی در حریم راهها کرده اند.

10 درصد تبلیغات حریم راهها مجوز دارند

وی افزود: کل قراردادهایی که حمل و نقل و پایانه های استان در زمنیه تبلیغات در حریم راههای استان منعقد کرده است، شاید به 200 مورد و 10 درصد تابلوهای موجود نرسد و بقیه آن غیرمجاز بوده که یا از سوی شهرداریها و یا اشخاص صورت گرفته است.

به گفته نصرالله نژاد، اداره راه و شهرسازی در هر صورت موظف به تخریب و قلع قمع تبلیغات غیرمجاز است و حمل و نقل و پایانه ها موظف به عقد قرارداد است و ابزاری به ما برای تخریب ندادند.

مدیرکل حمل نقل و پایانه های مازندران با بیان اینکه برخی بیلبوردهای تبلیغات 60 تا 80 متر و بیش از ساختمان چند طبقه ارتفاع دارند، گفت: برای تخریب این تبلیغات، تجهیزاتی مانند لودر، بلدوزر، جرثقیل نیاز است که این تجهیزات در اختیار راه و شهرسازی است.

مازندران 10 هزار و 500 کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد و سالانه بیش از 600 نفر در راههای استان بر اثر تصادف جانشان را از دست می دهند و بدون شک، دیدن تبلیغات ناموزون و نامناسب با فرهنگ منطقه از جمله دلایل کم توجهی در امر رانندگی و در نهایت بروز حادثه خواهد بود.