مازندران به کتابخانه سیار نیاز دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: استان مازندران فاقد کتابخانه سیار است و امیدواریم با همکاری نهادها، راه‌اندازی کتابخانه سیار در استان محقق شود.

به گزارش حرف آنلاین ؛ سکینه خاتون مهدیان‌پور امروز در آیین تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوانی که در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری استان در ساری برگزار شد، اظهار کرد: “آینده خواندنی است” به‌عنوان شعار هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در سال جاری معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی مکانی برای تولید و اشتراک دانش و تبادل اطلاعات است، افزود: به همین دلیل کتابخانه‌ها به دنبال فعالان این حوزه هستند چراکه سبب تدوین خدمات جدید می‌شوند.

وی از ارائه بیش از ۶۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های استان مازندران خبر داد و یادآور شد: توسعه خدمات باعث برطرف شدن نیازهای مردم و بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

مهدیان‌پور بیان کرد: ۱۲۰ کتابخانه در استان داریم که از این تعداد ۸۴ کتابخانه شهری و ۳۷ کتابخانه روستایی است.

این مسئول ادامه داد: کتابخانه‌های استان بیش از دو میلیون نسخه کتاب و بیش از ۹۰ هزار نفر عضو دارند.

مهدیان‌پور با تاکید بر لزوم افزایش سرانه منابع و اعضاء کتابخانه‌های مازندران، گفت: ۳۱ پروژه در استان داریم که یک پروژه ملی بوده و اجرای بیشتر این پروژه‌ها از سال ۱۳۹۰ آغاز شده‌است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران، درباره ساخت کتابخانه مرکزی در ساری، اظهار کرد: این کتابخانه در زمینی به مساحت دو هزار مترمربع و زیربنای ۶۰۰ مترمربع در حال احداث است.

وی افزود: ۳۹ میلیارد تومان از سفر ریاست جمهوری در جهت ساخت این پروژه تخصیص یافت و امیدواریم در سال آینده با مصوب شدن بودجه دور دوم سفر استانی این کتابخانه افتتاح شود.

مهدیان‌پور با اشاره به جمعیت ۴۰ درصدی ساکن در روستاهای مازندران گفت: باتوجه به جمعیت ساکن در روستاها برای ارائه خدمات بهتر به‌ویژه در روستاهایی با جمعیت کمتر از ۱۵۰۰ نفر، به دنبال راه‌اندازی کتابخانه سیار هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اعلام اینکه ۵۲ کتابخانه سیار در کشور داریم که بیشترین آنها در استان خراسان رضوی بوده است، تصریح کرد: استان مازندران فاقد کتابخانه سیار است. امیدواریم با همکاری نهادها، راه‌اندازی کتابخانه سیار در استان محقق شود.

وی از فراهم ساختن مقدمات جذب خیّران در جهت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیّار خبر داد و گفت: هر کتابخانه ۵ تا ۶ روستا را پوشش می‌دهد و به توسعه خدمات ما به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار کمک می‌کند.

مهدیان‌پور با اشاره به اجرای طرح “یادگاری به ماندگار” در مازندران، یادآور شد: این طرح با محوریت اهدای کتاب در حال اجرا است، از مهر ماه فرایند ثبت کتاب‌های کتابخانه‌های استان را آغاز کردیم و مدیران می‌توانند با اهدای کتاب‌های مطالعه‌شده به غنی شدن کتابخانه مرکزی استان کمک کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران، خاطرنشان کرد: با توجه به منویات رهبری در زمینه کتاب و کتابخوانی؛ طرح کتابت قرآن کریم را در کتابخانه‌های استان با هدف انس میان قرآن و کودکان آغاز کردیم.