مازندران، میزبانی شایسته در جام بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد

با حضور 150 کشتی گیر داخلی و خارجی برگزار شد؛ مازندران، میزبانی شایسته در جام بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد گروه ورزشی: هفدهمین رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جوانان جام شیهد سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد بهشهر طی روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور تیم‌هایی از ایران، گرجستان، ارمنستان و تاجیکستان و حدود 150 کشتی در شهر بهشهر مازندران […]

با حضور 150 کشتی گیر داخلی و خارجی برگزار شد؛

مازندران، میزبانی شایسته در جام بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد

گروه ورزشی: هفدهمین رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جوانان جام شیهد سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد بهشهر طی روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور تیم‌هایی از ایران، گرجستان، ارمنستان و تاجیکستان و حدود 150 کشتی در شهر بهشهر مازندران برگزار شد و در پایان تیم کشورمان به‌عنوان قهرمانی دست یافت.  در این رقابت ها در مجموع تیمی ۱۰ نشان این رقابت‌ها را ستاره‌های جوان کشتی ایران و مازندران به دست آوردند. در پایان این مسابقات تیم ایران با ۲۵۰ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید و تیم‌های ارمنستان و تاجیکستان به ترتیب با ۲۰ و ۶ امتیاز دوم و سوم شدند. به اذعان امامی سرپرست فنی مسابقات، سطح فنی این رقابت‌ها با تلاش عوامل فنی و اجرایی در هیات کشتی مازندران و هیات کشتی شهرستان بهشهر بسیار بالا و مناسب بود.

محسن کاوه مدیرفنی تیم های ملی فدراسیون کشتی نیز با اشاره به میزبانی بهشهر از جام شهید هاشمی‌نژاد و برگزاری ۱۷ دوره این مسابقات طی دو دهه اخیر تصریح کرد: من نخستین بار است که برای حضور در این مسابقات به بهشهر آمدم. اما آن‌چه که در همین دوره از برگزاری مسابقات دیدم بسیار رضایتبخش است. فرآیند اجرایی مسابقات در همه بخش‌ها اعم از برنامه‌ریزی، هماهنگی‌ها، امکانات، اسکان و پذیرایی تیم‌ها و برگزاری رقابت‌ها بسیار خوب بود و امیدوارم که این روند رو به رشد در ادوار بعد نیز ادامه داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران نیز در حاشیه این رقابت ها، استان مازندران را بعنوان منبعی غنی برای ورزش کشور نام برد و گفت: اقلیم مازندران و ژنتیک مردم مازندران از قدیم زمینه توسعه ورزش قهرمانی را به بهترین شکل در درون خودش نهادینه دارد و می‌توان گفت بخشی از این مدال آوری ها حاصل شرایط اقلیمی این منطقه است.

حسن رنگرز در ادامه به زیر ساخت های ورزشی مازندران اشاره کرد و افزود :۲هزار و 800روستایی که در مازندران وجود دارد ، ۲هزار و ۵۰۰ شورای ورزش روستا فعالیت دارند و به جرات می‌توانم بگویم که ۲هزار روستا از زیرساخت های اولیه ورزشی برخوردار هستند .

وی افزود: یک شهر مثل قائمشهر در 15 رشته ورزشی مدال آور جهانی دارد، آملی ها ۲نشان المپیک را به نام خود ثبت کرده اند،دربازی های آسیایی در رشته فرنگی و آزاد 6 مدال طلاسهم کشتی گیران مازندرانی است و هم اکنون دراردوی تیم ملی کشتی آزاد 18 کشتی گیر مازندرانی تمرینات شان را پیگیری میکنند.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران تصریح کرد : برگزاری رقابت های جام هاشمی نژاد ، میزبان جام عبدااله موحد و میزبان تورنمنت جام پهلوان تختی باعث می شود که خانواده ها و ورزشکاران ترغیب شوند بیایند و ازنزدیک رقابت ها را می بینند و همین باعث انگیزه می شود .

رنگرز افزود؛ رقابت بین‌المللی کشتی آزاد در بخش نوجوانان با نام جهان پهلوان عبدالله موحد که دارای ۶ نشان طلای جهان و المپیک است در آمل برگزار و رقابت‌های جام جهان پهلوان تختی در تنکابن برگزار می شود که به احتمال زیاد با حضور آمریکایی‌ها همراه خواهد شد و این ریشه‌دارترین مسابقه رسمی است که ما در آن میزبان هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران خاطرنشان کرد: هدفمان این بود که به لحاظ کمی و کیفی شرایطی را برقرار کنیم که رقابت‌ها به بهترین شکل ممکن برگزار شود تا از ظرفیت کشتی مازندران که در دنیا بی‌نظیر است، صیانت کنیم .

 

*حضور 150 کشتی‌گیر در جام شهید هاشمی نژاد

رئیس هیات کشتی استان مازندران در حاشیه این رقابت ها اظهار داشت: هفدهمین دوره مسابقات بین المللی کشتی جام شهید هاشمی نژاد ، ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت با حضور ۱۰۰ آزادکار از کشور‌های تاجیکستان، ارمنستان و گرجستان و ۵۰ ورزشکار از کشور ما به مدت دو روز در سالن شهید هاشمی نژاد بهشهر برگزارشد.  همچنین با بسته شدن پرونده این رقابت‌ها با فاصله کمی، مسابقات بین المللی کشتی آزاد رده نوجوانان جام عبدالله موحد حبیبی، بیستم اردیبهشت در آمل آغاز می‌شود.

عسکری محمدیان تصریح کرد : این دوره مسابقات پس از دو سال وقفه بعلت کرونا در بهشهر برگزار شد که امسال متفاوت با سالهای گذشته بود چرا که این مسابقات به منزله انتخابی جوانان ما برای مسابقات آسیایی و جهانی بود .

سرپرست هفدهمین دوره مسابقات کشتی آزاد جوانان جام شهید هاشمی نژاد خاطرنشان کرد : بهترین ها و داشته های کشتی جوانان کشور در این مسابقات شرکت داشتند و ما اینجا استعدادهای برتر را پیدا کردیم که اینها پشتوانه ای برای کشتی بزرگسالان خواهد بود .

 

افزایش تیم‌های خارجی کیفیت جام شهید هاشمی‌نژاد را ارتقاء می‌دهد

همچنین سرمربی تیم ملی کشتی آزاد جوانان نیز در حاشیه این مسابقات گفت: سطح کیفی مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد جوانان جام شهید هاشمی‌نژاد خیلی خوب بود و استعدادهایی در این مسابقات شناسایی شدند که با برنامه‌ریزی می‌توانیم آن‌ها را به مدارج بالای کشتی برسانیم. اما افزایش تیم‌های خارجی این کیفیت را ارتقاء می‌دهد.

محسن کاوه پس از پایان هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد جوانان جام شهید هاشمی‌نژاد در بهشهر افزود : پس از مسابقات قهرمانی کشتی آزاد جوانان کشور در تربت حیدریه که مرحله نخست انتخابی تیم ملی جوانان بود، جام شهید هاشمی‌نژاد به عنوان مرحله دوم انتخابی اردوی تیم ملی مد نظر ما بود. برای این مسابقات کشتی‌گیران به صورت گزینشی و بر اساس کیفیت فنی‌شان انتخاب شدند که شاهد درخشش استعدادهایی هم بودیم.

مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران درباره دلایل معرفی کشتی‌گیران داخلی حاضر در این رقابت‌ها از سوی فدراسیون به جای انتخاب‌شان توسط هیئت‌های کشتی استان‌ها گفت: در نشست‌های اولیه که با ستاد برگزاری جام شهید هاشمی‌نژاد داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای کمک به افزایش کیفیت فنی این مسابقات، نفرات اول تا دهم مسابقات کشتی آزاد جوانان قهرمانی کشور را به این مسابقات معرفی کنیم. یعنی کشتی‌گیران حاضر در جام شهید هاشمی‌نژاد از بین برترین‌های کشور غربال شدند و روی تشک این مسابقات قرار گرفتند.

کاوه خاطرنشان کرد: البته به جز این افراد، تعدادی از کشتی‌گیران جوان مستعد که به هر دلیلی بین ۱۰ نفرهای برتر اوزان در مسابقات قهرمانی کشور قرار نداشتند هم بر اساس معیارهای فنی و آمادگی‌شان به صورت گزینشی و با سهمیه به جام شهید هاشمی‌نژاد معرفی شدند. برای مثال علی رضایی در ۷۰ کیلوگرم و ابراهیم خواری در ۵۷ کیلوگرم که هر دو قهرمان این مسابقات شدند از کشتی‌گیرانی بودند که بین نفرات برتر مسابقات قهرمانی کشور حضور نداشتند و با توجه به استعداد و آمادگی‌شان با سهمیه وارد مسابقات شدند. اما توانستند استعداد خود را با روی سکو قرار گرفتن اثبات کنند.

کاوه با اشاره به میزبانی بهشهر از جام شهید هاشمی‌نژاد و برگزاری ۱۷ دوره این مسابقات طی دو دهه اخیر تصریح کرد: من نخستین بار است که برای حضور در این مسابقات به بهشهر آمدم. اما آن‌چه که در همین دوره از برگزاری مسابقات دیدم بسیار رضایتبخش است. فرآیند اجرایی مسابقات در همه بخش‌ها اعم از برنامه‌ریزی، هماهنگی‌ها، امکانات، اسکان و پذیرایی تیم‌ها و برگزاری رقابت‌ها بسیار خوب بود و امیدوارم که این روند رو به رشد در ادوار بعد نیز ادامه داشته باشد.

 

*مسابقات در سطحی فنی بالایی برگزار شد

سرپرست فنی هفدهمین دوره مسابقات کشتی آزاد جوانان جام شهید هاشمی‌نژاد نیز در حاشیه این مسابقات گفت: این مسابقات با حضور 150 کشتی گیر برگزار شد و با تلاش همه عوامل و دست‌اندرکاران خوشبختانه مسابقات در سطحی فنی بالایی برگزار شد. حضور کشتی‌گیران باکیفیت و عنوان‌دار سه کشور مهمان نیز بر سطح کیفی مسابقات افزود.  محمدابراهیم امامی افزود:  با توجه به این‌که ۲۰ داور بین‌المللی کشتی کشورمان در این مسابقات حضور داشتند از نظر داوری نیز کیفیت مسابقات بالا بود. وی افزود: هدف از برگزاری این مسابقات طبق سیاست‌های فدراسیون، پشتوانه‌سازی برای کشتی و پرورش کشتی‌گیران برای سکوهای المپیک است که خوشبختانه تا کنون نیز طی ادوار مختلف مسابقات این هدف به خوبی دنبال شد. سرپرست هفدمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد جوانان جام شهید هاشمی‌نژاد گفت: این مسابقات جایگاه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد جوانان را دارد و نفرات اول تا سوم به اردوی تیم ملی آزاد جوانان دعوت می‌شوند. با توجه به اهمیت این رقابت‌ها، برخی مسئولان کشتی کشور از جمله اعضای کمیته فنی فدراسیون کشتی و مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد کشور نیز در محل مسابقات حضور یافتند.

 

*مدال گرفتن در مازندران سخت است

همچنین در این رقابت ها سرمربی تیم ملی کشتی آزاد جوانان ارمنستان سطح مسابقات بین المللی کشتی آزاد جام شهید هاشمی نژاد را بالا توصیف کرد و گفت: با توجه به قدمت کشتی مازندران، مدال گرفتن در این استان سخت است. گوگ سیمونیان  در حاشیه دومین روز مسابقات بین المللی کشتی آزاد جام شهید هاشمی نژاد بهشهر ضمن تقدیر از هیئت کشتی مازندران و مسئولان برای برگزاری مسابقات و ابراز رضایتمندی اظهار داشت: سطح مسابقات خیلی خوب است و توانستیم برای مسابقات آینده به آمادگی نسبی برسیم.وی با اظهار اینکه مازندران از قطب‌های کشتی دنیا به شمار می‌رود، ادامه داد: در این منطقه کشتی گرفتن خیلی سخت است و به راحتی نمی‌توان مدال کسب کرد.

 

لازم به ذکر است در روز پایانی این رقابت ها با حضور دکتر رنگرز مدیرکل ورزش و جوانان مازندران, حجت الاسلام جباری امام جمعه بهشهر، بریمانی معاون امور ورزش اداره کل ، محمدیان رئیس هیات کشتی و دیگر مسئولان جوائز این رویداد به قهرمانان اهداء شد .

 

*تجلیل از خانواده های معظم شهدای مدافع حرم

همچنین طی مراسمی باشکوه به پاس رشادت ها و شجاعات شهدای مدافع حرم در حاشیه هفدهمین دوره مسابقات بین المللی کشتی آزاد جام شهید هاشمی نژاد با حضور دکتر رنگرز مدیرکل ورزش و جوانان استان، سردار مسلمی فرماندهی سپاه کربلا استان، آیت الله جباری امام جمعه، نماینده مجلس، عسکری محمدیان رئیس هیات کشتی استان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی از سه خانواده شهدای مدافع حرم شهرستان بهشهر تجلیل بعمل آمد.

در این مراسم از خانواده معظم شهید سیدعبدالکریم هاشمی نژاد که مسابقات بین المللی کشتی به نام این شهید بزرگوار و والامقام برگزار می شود با اهدای لوح تقدیر و تشکر بعمل آمد.در ادامه این مراسم از خانواده معظم شهدای مدافع حرم شهرستان بهشهر شهیدان گرانقدر رحیم کابلی، یدالله قنبری و سید سجاد خلیلی نیز تکریم و تجلیل بعمل آمد.

همچنین در حاشیه این مسابقات از قهرمانان و مربیان کشتی شهرستان بهشهر پهلوانان رحمان عموزاد، بهنام احسان پور، علی اصغر بذری، حمید کنعانی و اکبر فضلی با اهدای لوح تقدیر و تشکر شد.

اسامی نفرات برتر این رقابت ها به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم: ۱- ابراهیم خواری  ۲- شهداد خسروی ۳- مهدی ویسی و امیرعلی فریدی ۵

۶۱ کیلوگرم: ۱- امیرحسین شامی ۲- محمدمهدی پلنگ وار ۳- آرمین حبیب زاده و امیرمحمد غلام نژاد

۶۵ کیلوگرم: ۱- عباس ابراهیم زاده  ۲- پویا کاکائی ۳- اشکان مجریان و جواد جوادی

۷۰ کیلوگرم: ۱- علی رضایی ۲- عادل پناهیان ۳- محمد بخشی و علی کبودتبار

۷۴ کیلوگرم: ۱- امیرحسین متقی ۲- مبین آشناور ۳- سبحان رحمانی و سینا مربی

۷۹ کیلوگرم: ۱- مجید باقری ۲- علیرضا محمدی ۳- مهدی میرزایی و مسعود آسترکی

۸۶ کیلوگرم: ۱- فاضل پوررجب ۲- حسین نوری ۳- هامون محمودجانلو و محمدجواد صالحی

۹۲ کیلوگرم: ۱- سیدرضا هاشمی ۲- حسین رسولی ۳- محراب بابایی و بهنام سرابی

۹۷ کیلوگرم: ۱- طاها خمینه ۲- فرهاد بتوایی ۳- پژمان ابوالفضل فضل اله زاده و محسن رکنی

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- سالار حبیبی ۲- مصطفی طغانی ۳- رضا زندی و امیرعلی پولادی