رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران :

قیمت مرکبات متعادل شد

افزایش تولید ۲۰ درصدی مرکبات امسال در مازندران سبب شد قیمت‌ها به نسبت متعادل‌تر شود.

به گزارش حرف آنلاین؛ حسن عنایتی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه افزایش عملکرد حدود ۲۰ درصدی مرکبات امسال سبب شد قیمت‌ها به نسبت متعادل‌تر شود، گفت: اگرچه قیمت پرتقال امسال در زمان برداشت به نسبت هزینه‌ها بسیار کم بوده است، اما افزایش تولید تا حدودی جبران کاهش قیمت را کرده است.

وی افزود: البته طبق بررسی کارشناسی با توجه به هزینه تولید، قیمت انواع مرکبات امسال مورد انتظار و توقع باغداران نبوده است.

عنایتی با بیان اینکه باید برنامه‌های خوبی برای تولید مازاد بر مصرف محصولات کشاورزی به خصوص مرکبات مازندران داشته باشیم، گفت: باید برای تنظیم بازار مرکبات بازار جدیدی تعریف شود، موضوعی که دولت سیزدهم امسال به آن توجه جدی کرده است.

این مسئول ذکر کرد : سالانه ۳.۵ میلیون تن انواع محصولات باغی به خصوص مرکبات و کیوی در استان مازندران تولید می‌شود.

او ادامه داد : حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن مرکبات پارسال در استان تولید شد که این رقم امسال با ۲۰ درصد افزایش تولید به حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید که ۷۰ درصد آن را پرتقال تشکیل می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به برداشت یکباره مرکبات و عرضه آن در بازار اشاره کرد و ادامه داد: باید بپذیریم توانایی بازار برای تازه خوری به این مقدار تولید کم است، از طرفی در بخش خدمات، حمل و نقل و لجستیک برای صادرات نیز با چالش‌های زیادی مواجه هستیم.

حسن عنایتی بر لزوم تقویت بازار صادراتی مرکبات تاکید کرد و افزود: طبق بررسی اتاق بازرگانی، روسیه به تنهایی بازار مناسبی برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرکبات مازندران است، ظرفیت مناسبی که هنوز به آن توجه نشده است.