قیمت مرغ، بلای جان تولید کننده و مصرف کننده

حرف آنلاین: حسین زحمتکش/تولید و مصرف مرغ همیشه در مازندران دچار مشکلات عدیده ای است و همیشه اخبار متفاوتی را مبنی بر مهار افزایش یا کاهش قیمت مرغ در رسانه ها میبینیم و جالب آنکه کسی هم نمی داند دلیل این نوسانات چیست؟ برای مثال سازمان جهاد کشاورزی مازندران15روز قبل از عید جلسات مکرری را […]

حرف آنلاین:

حسین زحمتکش/تولید و مصرف مرغ همیشه در مازندران دچار مشکلات عدیده ای است و همیشه اخبار متفاوتی را مبنی بر مهار افزایش یا کاهش قیمت مرغ در رسانه ها میبینیم و جالب آنکه کسی هم نمی داند دلیل این نوسانات چیست؟ برای مثال سازمان جهاد کشاورزی مازندران15روز قبل از عید جلسات مکرری را جهت مهار افزایش قیمت مرغ برگزار می کرد و حالا 15 روز بعد از عید در حال اتخاذ سیاست های پیشگیرانه برای مهار کاهش قیمت مرغ است در این شلوغ بازاری که فقط روی موج آن می توان سوار شد دلیلی بر ایجادش وجود ندارد همه ی این موارد باعث شد تا کارد همان بکند که دندان بر استخوان می گذارد و مرغداران مازندران با چهره های برافروخته و اعصاب بالا زده در تجمعی اعتراض آمیز روبروی سازمان طرح دعوی کردند البته مدیران این نهاد در غیاب حیدرپور مرغداران را به آرامش دعوت کردند و در سالن اجتماعات به بررسی مشکلاتشان پرداختند. در ابتدای جلسه جعفری معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران همگان را به آرامش دعوت کرد و چند نفر از مرغداران به نمایندگی از افراد حاضر در جلسه مواردی را بیان کردند. آقای مژده از مرغداران جویبار خطاب به ابراهیمی مدیرکل پشتیباتی امور دام استان گفت: سال قبل به زور مرغ را از ما کیلویی 3700 تومان خریدند و هزینه ی گزافی را روی دست ما قرار دادند ما دچار مشکلات زیادی هستیم هفته قبل نیز این تجمع را در اتحادیه مرغداران داشتیم که جواب قانع کننده ای دست نیافتیم لذا به این جا آمدیم تا بگوییم چرا تولید مرغی که برای مرغداران کیلویی 4600 تومان هزینه بر می دارد کشتارگاه کیلویی 3200 تومان خریداری می کند؟ آیا این بدین معنا نیست که کشتارگاه در حال سود کردن است؟ چرا اداره کل پشتیبانی امور دام مرغی کیلویی 4600 تومان هزینه بردار است با نظر کارشناسی 4100 تومان خریداری می کند؟ چرا برای مرغ قیمت تضمینی نداریم؟ چرا به ما سویا با پروتئین پایین و ذرت پوسیده می دهید؟ وی خطاب به ابراهیمی مدیر کل پشتیبانی دام مازندران ادامه داد: ما دو پیشنهاد داریم تا از این بحران خارج شویم یک اینکه محدودیت وزنی مرغ حذف شود چون مرغ ها به دلیل مشکلات بارگیری در سال قبل دپو شدند و به وزن های بالای 3 کیلو رسیدند و پیشنهاد دیگر این که قیمت کارشناسی 4100 تومان را به کیلویی 4800 تومان افزایش دهید و به جای علوفه به مرغداران پولش را پرداخت کنید.

* گلایه از دلالی در مرغ

حائری از شهرستان نور دیگر تولید کننده ای بود که در طرح پرسش از مسئولان بیان داشت: چرا دولت به صورت مستقیم از مرغدار خریداری نمی کند؟ چرا باید سیاست اتخاذ گردد تا دست دلالان برای ورود به بازار توزیع مرغ آزاد باشد؟ اداره کل پشتیبانی خبر از خرید کیلویی 6000 تومان مرغ را می دهد اما هیچ یک از افرادی که در این جلسه هستند حتی یک کیلو مرغ را به اداره کل پشتیبانی نفروختند بلکه این که این نهاد تمام مرغ ها را از کشتارگاه ها خریداری می کند در صورتی که تولید کننده اصلی مرغداران هستند. وی افزود: چرا اداره کل پشتیبانی امور دام به جای آنکه علوفه را به مرغدار بدهد این علوفه ها سر از کشتارگاه در می آورد؟ اداره کل پشتیبانی امور دام به جای آنکه حامی تولید باشد عملا از دلال ها و کشتارگاه ها حمایت می کند.وی گفت: مرغی که از ما کیلویی 3500 تومان خریداری می شود در تهران کیلویی 8000 تومان فروخته می شود.این تولیدکننده نیز در طرح پرسش از مسئولان جهاد کشاورزی بیان داشت: چرا مسئول مربوط به ما مرغدار نیست؟ چرا قیمت ذرت و سویا هر روز بالاتر نمی رود؟ چرا باید سویا را کیلویی 2000 تومان با چهار درصد سود از دلال بخریم؟ چرا کسی دلش برای ما نمی سوزد؟ حائری افزود: در همه ی دولت ها شعار حمایت از تولید می زنند اما به خاطر بدهی اندک برق و گاز مجتمع تولیدی مرا قطع کردند.

* سیاست نادرست متولیان

نجفی تولید کننده مرغ در مجتمع 50 هزار تایی از بهشهر نیز با بیان اینکه در نامه‌ای توسط نماینده مجلس در شورای اسلامی مشکلاتمان را به سمع رئیس جمهور رسانده ایم در ادامه بیان داشت: در بخش دام و طیور به ویژه مرغداران سیاست نادرست متولیان مدیریتی موجب شد این صنعت با ورشکستگی و بدهی مواجه شود به گونه ای که در حال حاضر تولید کنندگان مرغ مازندران همیشه دغدغه ی نوسانات قیمت مرغ را دارند. در ادامه مرغداران از ابراهیمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان خواستند تا پشت تریبون آید و پاسخگوی مطالبات و درخواست ها باشد.

مدیری که مشکلات را قبول دارد

ابراهیمی با چهره خندان پشت تریبون رفت و گفت: سخنان شما حرف هایی بود که بارها بیان شده و به گونه ای تکرار مکررات بود شخصا حرف های شما را قبول دارم و مطالبات شما موضوع پیچیده ای نیست به گونه ای که می توان موضوعات بیان شده را با همفکری کارشناسان ، تولیدکنندگان و دولتمردان بررسی کرد. وی تصریح کرد: تغییر در قیمت مرغ امری طبیعی است چون نهاد های دامی مدام در حال نوسان است و لذا قیمت تمام شده نیز در فواصل مختلف با افت و خیز مواجه می شود در ضمن حوزه وظایف اداره کل پشتیبانی امور دام تبیین و تعیین قیمت تمام شده و خریداری شده مرغ نیست بلکه مسئولیت این مهم با ستاد تنظیم بازار کشور است که در آن نمایندگان مرغداران حضور دارند و با بخش های مختلف جهاد کشاورزی به شور نشسته و تصمیم گیری می کنند و آن را به صورت مصوبه اعلام می داند لذا قیمت گذاری مرغ اختصاصا به مازندران مربوط نیست بلکه تصمیم گیری آن بر عهده ی مدیران ارشد کشوری است. مدیر کل پشتیبانی امور دام مازندران با بیان اینکه این نهاد مباشر خرید است افزود: مسئول مستقیم حوزه قیمت گذاری مرغ معاونت امور دام جهاد کشاورزی است و براساس دستور عمل ابلاغی، اداره کل پشتیبانی امور دام باید مرغ را از اتحادیه مرغداران و زنجیره تولید خریداری کند و تمام مدارک و مستندات در اداره کل پشتیبانی دام تایید کننده این ادعا است.

*قرارداد مباشر با اتحادیه

وی در پاسخ به اینکه اداره کل پشتیبانی امور دام از کشتارگاه ها اقدام به خرید مرغ می کند، گفت: به هیچ وجه ما از کشتارگاه ها خرید نمی کنیم بلکه طرف حساب ما اتحادیه مرغداران است و همین الان نیز با اتحادیه مرغداران قرارداد خرید منعقد کردیم، همچنین زنجیره تولید که نامبرده را معاونت امور دام معرفی می کند. ابراهیمی با بیان اینکه 4 ماه قبل 6000 تن مرغ از اتحادیه مرغداران خریداری شده تا کاهش قیمت مرغ را کنترل کند افزود: چرا شما مرغداران با توجه به تقاضای بازار اقدام به تولید نمی کنید؟ چرا خودسرانه و بدون مشاوره با سازمان جهاد کشاورزی مازاد بر نیاز بازار تولید دارید؟ این امر طبیعی است که مازاد تولید موجب کاهش قیمت محصول می شود چرا زمانی که قیمت مرغ به 9000 تومان رسیده بود و همین روال و سیاست های دستگاه اداری بود هیچ یک از شما اعتراض نکردید؟ چرا در سامانه ثبت جوجه ریزی سازمان جهاد کشاورزی حضور پیدا نمی کنید؟ چرا بدون برنامه به تولید جوجه اقدام می کنید؟ وی ادامه داد: همین مازاد تولید موجب شده 15 روز قبل عید سیاست های مهار افزایش قیمت مرغ را اتخاذ کنیم و حالا باید برای کاهش قیمت مرغ چاره اندیشی کنیم. به گفته وی، عدم هماهنگی با اتحادیه مرغداران و تولید خودسرانه موجب بروز بحران در بازار می شود باید دانست هیچ سیاست تولیدی بدون همکاری تولید کننده و مسئول مربوطه به ثمر نخواهد نشست.

شاید مازاد تولید موجب رکود قیمت در بازار داخلی می شود اما زمینه ای بسیار خوب از ظرفیت مناسب برای صادرات است لذا با یک برنامه ریزی درست و ایجاد بازار صادراتی در صورت افزایش تولید میتوان به صادرات اقدام کرد تا دیگر نیازی به سامانه ثبت جوجه ریزی برای کنترل و مهار افزایش و کاهش قیمت مرغ نداشته باشیم.