«قُرق» تصاویر وارداتی بر تار و پود نوشت‌افزارها

بازار لوازم التحریر هنوز با همه اقدامات صورت گرفته، در چنبره محصولات وارداتی با نقوش و طرح‌های نامناسب و دون شأن فرهنگ ایرانی_اسلامی است و جای تولیدات داخلی و طرح‌های برگرفته از گنجینه عظیم فرهنگی و قهرمانان ملی در آن خالی است.لوازم‌التحریر دانش‌آموزان برای تحصیل در مقاطع مختلف، مهمترین ابزار در فرآیند کسب علم و […]

بازار لوازم التحریر هنوز با همه اقدامات صورت گرفته، در چنبره محصولات وارداتی با نقوش و طرح‌های نامناسب و دون شأن فرهنگ ایرانی_اسلامی است و جای تولیدات داخلی و طرح‌های برگرفته از گنجینه عظیم فرهنگی و قهرمانان ملی در آن خالی است.لوازم‌التحریر دانش‌آموزان برای تحصیل در مقاطع مختلف، مهمترین ابزار در فرآیند کسب علم و دانش است و پایه‌های مختلف تحصیلی بنا بر اقتضائات سن و پایه تحصیلی و سلایق خود نسبت به تهیه و استفاده از آن اقدام می‌کنند.مهم‌ترین عامل و شاخص انتخاب این ابزارهای انتقال فرهنگ و دانش که همواره از سوی دانش‌آموزان و خانواده‌ها مورد توجه است، کیفیت و زیبایی آن است؛ کیفیتی که در صورت دارا بودن محصول از متحمل شدن هزینه‌های اضافی از سوی خانواده‌ها جلوگیری می‌کند و دانش‌آموزان را دچار آسیب در مسیر آموزش و پرورش نمی‌کند.بازار لوازم‌التحریر از جمله بازارهای پر سود و متنوع در جهان است که در آن از نازل‌ترین کیفیت‌ها و قیمت‌ها تا بالاترین سطح کیفی دیده می‌شود و تولید کنندگان چینی بیشترین سهم را در تولید آن دارند.تولید کنندگان داخلی نیز سال‌هاست فعالیت می‌کنند و سیر افزایش کمی و کیفی و تنوع تولیدات داخلی به خوبی مشاهده می‌شود.اما نکته قابل توجه، این است که محصولات خارجی در مقایسه با تولیدات داخلی از تنوع کمی، کیفی و قیمتی بیشتری برخوردارند.  اگر نگاه گذرایی بر محصولات و نوشت افزارهای سالیان نسبتاً دور بیندازیم، شکل و شمایل‌ها و برندهای خاصی مانند «مداد سوسمار نشان»، «خودکار بیک»  و «مداد تراش شمشیری» در اذهان باقی مانده است و حس نوستالژیک آن هنوز ماندگار است.به گزارش فارس،این روزها دانش‌آموزان و والدین آنها در تب و تاب خرید نوشت‌افزار برای آغاز سال تحصیلی جدید هستند و برای آشنایی با کم و کیف وضعیت تولید و فروش انواع لوازم‌التحریر، به بازار رفتیم تا از نزدیک شور و حال تهیه لوازم‌التحریر دانش‌آموزان را دیده و روایت کنیم.رضا یزد‌آبادی، دانش‌آموز سال دوم دبیرستان، اولین مخاطب‌مان در این گزارش بود. وی اظهار داشت: من بیشتر از طرح‌های سنتی و ایرانی استقبال می‌کنم؛ چرا که این طرح‌ها به میهن و فرهنگ کشورم اختصاص دارد و سعی می‌کنم از لوازم‌التحریر خارجی استفاده نکنم.یزد‌آبادی با اشاره به شاخصه‌های یک لوازم‌التحریر مطلوب، می‌افزاید: داشتن طرح و کیفیت کاغذ و نقوش طراحی شده زیبا، باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد. این دانش‌آموز دبیرستانی متذکر می‌شود: احساس می‌کنم امسال طرح‌های داخلی در بازار بیشتر است؛ البته در پایه‌های پایین‌تر، بیشتر از طرح‌های خارجی استفاده می‌کنند، اما دبیرستانی‌ها سعی می‌کنند دفاتر با طرح‌های ساده را استفاده کنند.یزدآبادی در خصوص «چاپ تصاویر شهدا و دانشمندان روی دفاتر»، تأکید می‌کند: به نظرم تصاویر شهدا که روی دفاتر چاپ می‌شود، موجب شکستن حرمت شهدا می‌شود؛ چرا که این دفاتر بعد از مدتی کهنه و پاره می‌شوند. احمدی یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر که در حال فروش نوشت‌افزار به تعدادی از والدین دانش‌آموزان است، هم‌صحبتمان می‌شود و ابراز می‌دارد: بازار نسبت به سال گذشته در این زمان، اوضاع جالبی ندارد؛ البته بسیاری از جنس‌ها تغییر قیمتی ندارد.وی در خصوص «طرح‌ها و نقوش دفاتر دانش‌آموزی»، خاطرنشان می‌کند: قالب دانش‌آموزان از طرح‌های خارجی استفاده می‌کنند؛ به دلیل اینکه طرح‌های ایرانی بسیار محدود بوده و کیفیت چاپ خوبی ندارد. محمدی، یکی دیگر از خریداران لوازم‌التحریر در پاسخ به پرسشی در خصوص «انتخاب لوازم‌التحریر خارجی یا ایرانی»، بیان می‌دارد: به دلیل پایین بودن کیفیت تصاویر و کاغذ استفاده شده در لوازم‌التحریر دانش‌آموزی، بنده خودم هم خرید طرح‌های خارجی را به طرح‌های ایرانی ترجیح می‌دهم.مجتبی جهانی، یکی از مغازه‌داران بازار لوازم‌التحریر، متذکر می‌شود: نباید بگذاریم بازار لوازم‌التحریر در دست تولیدات خارجی به خصوص تولیدکنندگان چینی باشد؛ چرا که ما در داخل، توانایی تولید هر نوع لوازم‌التحریر را داریم، اما موضوع مهم این است که برخی مسئولان اتحادیه لوازم‌التحریر خود واردکننده این لوازم هستند.وی در توضیح این موضوع، یادآور می‌شود: برای نمونه؛ لوازم‌التحریر را با قیمت یک دلار می‌خرند، اما در بازار به قیمت 12 دلار می‌فروشند؛ البته باید بگویم قیمت‌های لوازم التحریر، نسبت به سال گذشته از نوسان کمی برخوردار است. جهانی می‌افزاید: در حال حاضر تولیدات خارجی با برند اصلی در بازار عرضه نمی‌شود؛ بلکه تنها تحت لیسانس برندهای خارجی است و اکثراً در کشورهای چین و مالزی تولید می‌شود.این فروشنده لوازم‌التحریر که به عنوان یک فروشنده تولیدات داخلی مشهور است و دفاتر تولید داخل بخش قابل توجهی از مغازه‌اش را در بر گرفته است،خاطرنشان می‌کند: بنده 3 تا 4 سال پیش کار توزیع لوازم‌التحریر تولید داخل را شروع کردم، اما به دلیل عدم رغبت مردم به خرید، رغبتی به ادامه کار ندارم؛ چراکه بیشتر دانش‌آموزان به دنبال طرح‌های خارجی که در کارتون‌های تلویزیونی پخش می‌شود، هستند.وی با اشاره به اقدامات نیروی دریایی ارتش در تولید دفاتر برای دانش‌آموزان، می‌گوید: نیروی دریایی ارتش جدیداً کار فرهنگی را آغاز کرده است؛ به این شکلی که دفاتر دانش‌آموزان نیروهای تحت امر خود را تولید کرده و روی آنها از تصاویر شهدای دفاع مقدس استفاده می‌کند.جهانی عنوان می‌کند: در حال حاضر در داخل کشور 3 نوع خودکار تولید می‌شود که از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما تولیدکنندگان چینی 50 نوع خودکار را با قیمت‌های بسیار مناسب تولید می‌کنند و تاجران داخلی با توجه به قیمت‌های پایین و سود بیشتری که از آن عایدشان می‌شود، سعی می‌کنند از آنها خرید کنند.آنچه در این گزارش به وضوح دیده شد، همان تصاویر و نقوش مسبوق به سابقه سال‌های گذشته نوشت افزارهای مختلف است که حاوی تصاویر شخصیت‌های کارتونی خارجی با طرح‌های جذاب و بعضاً نامتناسب با مسائل تربیتی و فرهنگ اسلامی_ ایرانی ماست و علی رغم تأکیدات کارشناسان، صاحب نظران تعلیم و تربیت و رسانه‌ها مبنی بر برنامه ریزی دقیق و طراحی لوازم التحریر در خور شأن فرهنگ کشورمان و با لحاظ کردن اقدامات مثبت عده‌ای از تولید کنندگان در خصوص استفاده از نماد‌های قهرمانان و شهدای شاخص دفاع مقدس روی دفاتر دانش‌آموزان، هنوز سایه نقوش، طرح‌های وارداتی و حرکت خزنده نفوذ فرهنگی و در وجه دیگر، ارزانی محصولات خارجی بعضاً بی کیفیت بر بازار و تولیدات داخلی سایه سنگینی انداخته است؛ در نتیجه دانش‌آموزان و خانواده‌ها را ترغیب به خرید محصولات واراداتی می‌کند و متولیان امر آن طور که باید و شاید، در این خصوص حرکت قابل توجه و مفیدی نداشته‌اند.