رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران تاکید کرد؛

لزوم تدوین و اجرای قانون جامع انتخابات در مازندران

حرف آنلاین: رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران خواستار تدوین قانون جامع انتخابات شد و عدم به‌روزرسانی این قانون ۲۰ساله را دلیلی برای ایجاد انحراف و آسیب‌های انتخاباتی در مازندران دانست.

حجت‌الاسلام علی ‌اصغر زکوی در نشست خبری به‌مناسبت گرامیداشت شکل‌گیری شورای نگهبان در ساری، با اشاره به آسیب‌های زیاد انتخابات در شهر و روستاهای مازندران اعلام کرد: رصد دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران نشان می‌دهد که زد و بندهای مالی زیادی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شوراهای اسلامی و شهر وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه یقین کنید با شکل‌گیری پرونده و مستند شدن این تخلفات، صلاحیت این افراد در صورت نامزد شدن در  انتخابات آینده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، افزود: قطعا رفتار تمامی نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا رصد می‌شود.

قانون فعلی اجرای انتخابات در مازندران پاسخگو نیست

زکوی با اشاره به ضرورت اجرای قانون جامع انتخابات در مازندران یادآور شد: نمایندگان به جای اینکه وقتشان را با دخالت‌های بی‌جا و بی‌رویه صرف عزل و نصب از طریق تهدید و تطمیع تلف کنند بهتر است به عملیاتی شدن طرح تدوین جامع قانون انتخابات را که مقام معظم رهبری از پنج سال پیش تاکید فرمودند کمک کنند.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران همچنین عنوان کرد: قانون انتخابات نیاز به بازنگری دارد چون قانون فعلی جوابگو نیست، از طرفی نظارت باید مستقل باشد.

این مسئول عنوان کرد: اکنون در انتخابات مجلس شورای اسلامی و به‌خصوص شوراهای اسلامی شهر و روستا با کمبود و نواقص قوانین انتخاباتی مواجه هستیم، نمایندگان مجلس به‌عنوان ناظر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خودشان ذینفع هستند و این موضوع آسیب‌های زیادی را در حوزه رانت‌خواری در بیت‌المال به‌وجود آورده است.

قانون جامع انتخابات در مازندران + انتخابات

افکار عمومی انحرافات انتخاباتی را از زاویه شورای نگهبان می‌بینند

وی یادآور شد: حفظ اسلامیت نظام، حفظ جمهوریت، تفسیر قانون اساسی و اعتبار‌بخشی به قوانین مجلس چهار وظیفه مهم شورای نگهبان و تفسیر قانون اساسی از مشکلات حال حاضر این شوراست.

زکوی همچنین خواستار تدوین قانون جامع انتخابات شد و ادامه داد: قانون انتخابات کنونی مربوط به ۲۰ سال پیش بوده و مشکلات و نواقصی دارد، در مازندران هم قانون انتخابات قابل تفسیر و تحلیل و به‌روز نیست و موجب انحرافات و آسیب‌های انتخاباتی شده افکار عمومی ناکارآمدی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و یا شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را از زاویه تأیید شورای نگهبان می‌بینند، همچنین عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی یکی از تفاسیر رد صلاحیت افراد بوده و بسیار دردسرساز شده است، در حالی که امروز ضرورت اعتماد مردم به نظام به شدت احساس می‌شود.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران با اشاره به مردمی بودن دولت سیزدهم و ایجاد تحول در حکمرانی، گفت: اگر جنگ اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به‌درستی مدیریت نشود در انتخابات آینده با چالش جدی مواجه خواهیم شد.