قانون جامع، حلقه مفقوده شبکه توزیع کشور

حرف آنلاین- اسحق پاک نیا : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ،شبکه توزیع کشور را به دلیل نداشتن قانون جامع در این خصوص یکی از معضلات بخش تولید و تجارت دانست و تصریح کرد: اصلاح روند توزیع در طرح تحول اقتصادی دیده شده است. سید جواد تقوی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان صنعت، […]

حرف آنلاین- اسحق پاک نیا : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ،شبکه توزیع کشور را به دلیل نداشتن قانون جامع در این خصوص یکی از معضلات بخش تولید و تجارت دانست و تصریح کرد: اصلاح روند توزیع در طرح تحول اقتصادی دیده شده است.
139207142408
سید جواد تقوی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، با اشاره به اینکه عملیات اجرایی برنامه های دولت بر عهده بخش خصوصی است، گفت: اجرای برنامه های اقتصادی دولت نیازمند انسجام بخش خصوصی است. وی این استان را سرشار از نعمت های خداوند دانست و اظهار کرد: تبدیل کردن این نعمت ها به ارزش افزوده نیازمند کار، تلاش و برنامه ریزی است.
رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور، با اشاره به اینکه وضعیت قبل از ادغام حوزه صنعت، معدن وتجارت کشور علمی و منطقی نبود، گفت: امورات فعلی وزارتخانه در گذشته توسط چند وزارت صورت می گرفت و برقراری ارتباط میان دستگاه های متولی دشوار بود. وی تولید را نقطه آغاز مدیریت این ادغام اعلام کرد و افزود: تامین نیاز داخل، اشتغال زایی و ارزش آفرینی از مزیت های تولید است که می تواند در به ثمر نشستن برنامه های ادغام و ایجاد ارزش افزوده تاثیر بسزایی داشته باشد. تقوی شبکه توزیع کشور را به دلیل نداشتن قانون جامع در این خصوص یکی از معضلات بخش تولید و تجارت دانست و تصریح کرد: اصلاح روند توزیع در طرح تحول اقتصادی دیده شده است زیرا قانونی برای توافق تولید کننده و فروشنده وجود ندارد ونظارت فقط در میادین عرضه محصولات قابل انجام است.
* هر گرانی تخلف نیست
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش، گرانی را ناشی از مولفه هایی نظیر نوسانات ارز، قیمت های جهانی، رشد نقدینگی، حمل و نقل، دستمزد، بیمه و مالیات دانست که نمی توان تولیدکنندگان و فروشندگان را به دلیل این نوع گرانی متخلف برشمرد. وی با بیان اینکه گرانفروشی، کم فروشی و سواستفاده از مشکلات اقتصادی تخلفات قابل برخورد است، گفت: بازرسی و برخورد آخرین حلقه مدیریت بخش تولید و تجارت است و دولت نیز می تواند با سیاستگذاری های صحیح در اقتصاد کلان در روند مولفه های گرانی تاثیر اصولی داشته باشد.
* وضعیت صنعت خوب نیست
استاندار مازندران نیز با اسفناک توصیف کردن وضعیت صنعت مازندران، گفت: بسیاری از صنایع خوب و بزرگ استان که قبل از انقلاب پایه گذاری شده بود در حال حاضر از بین رفته است. ربیع فلاح با بیان اینکه شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بعنوان بزرگترین تولید کنندگان کاغذ در خاورمیانه یک صنعت استثناء و موفق در استان است، افزود: با وجود افراد و تشکل های توانمند، وضعیت تولید در شهرک های صنعتی استان باعث شرمندگی است. وی با بیان اینکه به تلاش ها و زحمات مدیران گذشته بی توجه نیستیم، افزود: متاسفانه وضعیت صنعت استان خوب نیست و مردم باید در جریان امور قرار بگیرند. استاندار مازندران سازماندهی بخش تولید و تجارت بخصوص در بخش مرکبات و حمایت ویژه از توسعه معادن استان را از محورهای برنامه های دولت در استان اعلام کرد.
* اقتصاد نیازمند سازمانی دانش بنیان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با اشاره به اینکه در تئوری های مالکیت سازمانی رئیس سازمان بعنوان وکیل مسئولیت قبول می کند، گفت: نظام،دولت، مردم، فعالان اقتصادی و منابع انسانی پنج موکل و مالک اصلی هر سازمان محسوب می شوند که در مدیریت سازمان تاثیر گذار است. محمد محمدپور عمران اجرای منویات مقام معظم رهبری را از اصول یک سازمان در جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد:مثبت کردن رشد تولید ناخالص ملی و تامین اشتغال مورد نیاز از برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید است که باید به آن جامع عمل بپوشانیم. وی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان استان و رسانه ها صدای مردم استان هستند که باید در سازمان شنیده شود، گفت: فعالان اقتصادی نیاز به سازمانی دانش بنیان و چابک دارند تا این سازمان با فن آوری های روز دنیا و سخاوت به آنان خدمت کند.
* حاشیه های معارفه
کمبود صندلی و ازدحام جمعیت در ورودی سالن مراسم موجب ایجاد بی نظمی در برگزاری مراسم شده بود که استاندار مازندران را در این سخنرانی به یاد مراسم معارفه خود انداخت. وی در این خصوص از حاضرین عذرخواهی کرد و استان را نیازمند مکان مناسبی برای برگزاری مراسمات و همایش های مهم دانست.
عدم حضور مرتضی هاشم پور رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در مراسم تودیع خود بعنوان یک حاشیه پررنگ تا پایان مراسم چشم گیر بود.مجری مراسم کسالت جزئی هاشم پور و اقامت در تهران را دلیل عدم حضور وی اعلام کرد ولی به نظر می رسد دلیل اصلی این امر ناملایمتی هایی است هاشم پور در هفته های اخیر به خود دیده است. البته کلیپی که توسط برگزارکنندگان مراسم از تلاش ها و فعالیت های هاشم پور تهیه کرده بودند حاشیه عدم حضور وی را پرررنگ تر کرد. در این کلیپ که از عکس های مختلف هاشم پور در مراسم ها و جلسات بهره گرفته شده بود، موسیقی غم انگیزی برای آن استفاده کرده بودند که حاضرین را وادار به خنده و اعتراض کرد. میهمانان با این سخنان اعتراضی که «مگر هاشم پور خدای نکرده فوت کرده است که از این نوع آهنگ استفاد می کنید» موجب ناتمام ماندن کلیپ شدند.
تفاوت سخنرانی رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت با مدیران سابق و حتی مدیران دیگر دستگاهای اجرایی نیز برای میهمانان که اکثریت آنان از فعالان اقتصادی استان بودند هم جالب بود. محمد پور که فردی دانشگاهی می باشد و شاگردان زیادی را در حوزه های اقتصادی تحویل جامعه داده است، در سخنرانی خود از آخرین تئوری های مدیریت سازمان صحبت کرد که مراسم را به کلاس درس تبدیل کرده بود. حضور یک فرد دانشگاهی در راس مدیریتی یک سازمان صنعتی، موجب امیدهایی برای افزایش ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه شده است.