مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران خبرداد

رشد ۴برابری آموزشگاه‌های بخش خصوصی فنی و حرفه‌ای در مازندران

مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران با گلایه از مدیران اقتصادی و واحدهای تولیدی و دانشگاه‌ها به مراکز آموزش مهارت از رشد ۴ برابر آموزشگاه‌های بخش خصوصی فنی و حرفه ای در استان خبرداد.

مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران با گلایه از مدیران اقتصادی و واحدهای تولیدی و دانشگاه‌ها به مراکز آموزش مهارت از رشد ۴ برابر آموزشگاه‌های بخش خصوصی فنی و حرفه ای در استان خبرداد.

به گزارش حرف، سید حسین درویشی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ملی مهارت با اشاره به اینکه ۲۸۵۶ مرکز خصوصی فنی و حرفه ای در مازندران فعال است و این سرمایه بزرگی به شمار می رود، تصریح کرد: استان مازندران سهم بالاتر از میانگین را در توسعه بخش خصوصی و جذب مشارکت های مردمی در مراکز فنی و حرفه ای کشور دارد.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ تعهد آموزش برای مازندران ۴۰۰میلیون نفر ساعت بوده که عملکرد ما با رشد ۱۱۶ درصدی به بیش از ۱۶ میلیون نفر ساعت آموزش رسیده است، گفت: این میزان ۱۶ درصد رشد نسبت به تعهدات سازمان است و در سال ۱۴۰۳ نیز با رشد ۱۵ درصدی نسبت به تعهدات بخش دولتی و بخش خصوصی در مازندران مواجه هستیم.
درویشی با اشاره به اینکه سیاست هایی از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور در سال ۱۴۰۳ پیش گرفته شده است که متناظر و همسوی با شعار سال مقام معظم رهبری بوده است، ادامه داد: افزایش ۴ برابر تعداد آموزشگاه‌های آزاد مازندران در سال‌های اخیر ناشی از پیروی از سیاست های مجلس و دولت و سیاست های کلان ملی در واگذاری امور به مردم بوده است و در مازندران ظرفیت هایی بیش از این برای جلب مشارکت وجود دارد زیرا در برخی رشته ها هنوز آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی صورت نگرفته است.

نوآوری و به روز رسانی اسناد توسعه مهارت در فنی و حرفه ای مازندران

وی یادآور شد: تاسیس مراکز آموزشی و همکاری با صنایع، نوآوری در روش های آموزش فنی و حرفه ای، تامین منابع مالی توسعه مهارت های نرم و گسترش فرصت های شغلی، توجه به نیازهای محلی، توسعه توانمندی های فردی و اجتماعی در چارچوب سیاست های فنی و حرفه ای سال گذشته و امسال بوده است.
مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران توسعه حرفه ها و مشاغل جدید و بازنگری و تدوین استاندارد مشاغل نو و جدید و نیز روزآمد بودن آموزش مبتنی بر تکنولوژی را در سرفصل برنامه های این اداره کل عنوان کرد و گفت: در تدوین حرفه های جدید سند صنایع چوب و ورزش در استان به میزبانی کشور انجام شده است و ۲۰۰ استاندارد آموزشی در قالب این دو سند تدوین و ارایه شده است.
وی از واگذاری کارگاه های بلااستفاده این اداره کل به بخش خصوصی خبر داد و افزود: ۱۱۷ کارگاه آموزشی در مازندران به بخش خصوصی برای امر آموزش واگذار شده که هم اکنون از آنها استفاده می کنند.
این مسول از وجود ۱۴۲ مرکز آموزشی جوار واحد صنعتی در استان نیز خبرداد و گفت: وجود این تعداد مراکز آموزشی جوار صنعت نیاز به هنرستان های صنعتی را رفع کرده است و اگر مدیران اقتصادی و صنعتی استان از آن استفاده کنند می تواند نیاز به نیروی دارای مهارت را رفع کند.
درویشی با انتقاد از اینکه مدیران دانشگاه های استان به مهارت آموزی دانشجویان توجه ندارند، گفت: مراکز مهارت آموزشی برای دانشگاه های استان تعریف شده است که تنها یک درصد این مراکز مورد استفاده قرار گرفته اند و مابقی دانشگاه ها چندان توجهی به این امر ندارند.