رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران:

فعال شدن موتور صنعت و اقتصاد با تامین منابع مالی

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران از پیگیری استاندار و مجمع نمایندگان استان برای تامین منابع مالی گفت که با تحقق آن، موتور صنعت و اقتصاد استان فعال می شود.

به گزارش حرف آنلاین؛ سید اسماعیل یزدانپناه در جلسه مشترک “کمیسیون بازرگانی داخلی و خارجی، پول و امور مالیاتی” یکی از مسائلی که برای فعالان اقتصادی حائز اهمیت است را تامین منابع مالی جهت سرمایه در گردش و همچنین طرح های توسعه ای عنوان کرد.

وی با توجه به شرایطی که برای بانک ها حاکم است و یک سیاست انقباضی را در پبش گرفته اند، اظهار داشت: بسیاری از کارخانجات و فعالان اقتصادی در بخش های مختلف نسبت به تامین منابع مالی دچار مشکل شدند.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران، یکی از رویکردهایی که در تمام دنیا وجود دارد و کمتر در کشورمان مشاهده شده است را “رجوع به بازار سرمایه” جهت تامین منابع مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه عنوان کرد.

یزدانپناه تصریح کرد: این رویکرد سازمان بورس و همچنین مدیران استانی و شخص استاندار مازندران که پیگیر هستند رویکرد خوبی است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال آن هستند تا منابع مالی وارد استان شود و موتور صنعت و اقتصاد استان را فعال کند.

وی با اعلام اینکه در برخی استانها منابع مالی را سریعتر جذب کردند و ما هم می توانیم برای کسب این مهم تلاش کنیم، افزود: لذا کسانی که تمایل به این کار دارند تقاضا بدهند تا موضوع تامین منابع مالی برای تسهیل و سریعتر اقدام شدن در پروسه وصول قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران، “اوراق مرابحه” را یکی از ابزارها در تامین منابع مالی عنوان کرد که برخی شرکت ها بالای 50 میلیارد تومان تا چند هزار میلیارد تومان هم در استان تجربه وصول داشتند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اگر طرح، توجیهی باشد و تقاضا در پروسه راستی آزمایی مورد تایید قرار بگیرد؛ پس از تایید از طریق کارگزاری به بورس ارائه و یک بانک هم به عنوان ضمانت بانکی تعیین می شود. در ادامه نیز اوراق مرابحه منتشر و در بازار سرمایه به فروش رسانده می شود که می تواند مدت زمان از 6 ماه تا 5 سال را داشته باشد. بازپرداخت آن هم پس از تاریخ تعیین شده و سود آن نیز هر سه ماه پرداخت می شود.

یزدانپناه گفت: در کشور ما به این موضوع که شرکت ها تبدیل به سهامی عام شوند و در بورس قرار بگیرند توجه کمتری شده است، آنچه که ارزش یک شرکت را بالا می برد عرضه در بورس است.

وی ادامه داد: از چند طریق می توان وارد بورس شد؛ یکی اینکه یک شرکت سهامی خاص یا تضامنی در مجمع عمومی فوق العاده تبدیل به سهامی عام و در ادامه تحت شرایطی وارد بورس شود و پس از آن در افزایش سرمایه می تواند به راحتی منابع مالی خوبی را از بازار سرمایه جذب کند. شرکایی هم گرفته می شود که همان خریداران سهام هستند.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران گفت: شرکت های بورسی با توجه به شفافیتی که دارند قطعاً می توانند راه پیشرفت خود را سریعتر طی کنند.

وی ادامه داد: آندسته از شرکت هایی که سهامی عام نیستند می توانند بنا برآنچه گفته شد تبدیل به سهامی عام و وارد بورس شوند. برای تامین منابع مالی نیاز نیست که سهامی عام باشند شرکت های سهامی خاص هم می توانند با ابزارهایی مانند اوراق بهادار که در بازار سرمایه است تامین مالی خود را انجام بدهند.

یزدانپناه تصریح کرد: با توجه به اینکه بانکها سیاست های انقباضی دارند و شرکت ها هم نیاز به تامین مالی دارند لذا برای حل مشکلات، راهکار در بازار سرمایه است که از طریق پذیرش در بورس و افزایش سرمایه و یا از طریق اوراق مرابحه بتوانند سرمایه در گردش و طرح های مالی را ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران بیان کرد: جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، و تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پای کار باشند تا شرکت هایی که مایل هستند از طریق بازار سرمایه منابع مالی خود را تامین کنند، شناسایی شوند.

وی در پایان از سفر قریب الوقوع مجید عشقی ریاست بورس و اوراق بهادار به مازندران خبر داد و گفت: شرکت هایی که تقاضای تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه را دارند احصا می شوند و در دیدار با رییس سازمان بورس روند تحقق تقاضای آنها تسهیل می شود تا بتوانیم رشد اقتصادی خوبی را در استان داشته باشیم.