فاز دوم رتبهبندی معلمان دستخوش تاخیر و تغییر!
گروه فرهنگی: طرح رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین اخبار جامعه فرهنگیان و آموزش وپرورش در سال ۹۳ بود. ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح رتبه بندی با ۹۹ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی با این طرح […]

گروه فرهنگی: طرح رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین اخبار جامعه فرهنگیان و آموزش وپرورش در سال ۹۳ بود. ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح رتبه بندی با ۹۹ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی با این طرح مخالفت کردند.در حقیقت رتبه بندی معلمان به دلیل تعریف نشدن منابع مالی لازم برای اجرا از سوی مجلس رای نیاورد و پس از رد این طرح در مجلس بود که دولت قول داد تا قبل از پایان سال ۹۳ طرح رتبه بندی معلمان را تهیه و برای تصویب به مجلس ارائه کند.در ماههای پایانی سال ۹۳ بود که فرهنگیان در اعتراض به وضعیت معیشتی و تأخیر در پرداخت مطالباتشان، اقدام به اعتراضاتی کردند و با تجمع در مقابل مجلس خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود و بازگرداندن معلم به جایگاه واقعی در جامعه شدند.در جریان انتقادات معلمان درخصوص وضعیت معیشتی، مسئولان آموزش و پرورش از تلاش برای نهایی کردن طرح رتبه بندی معلمان و تصویب آن تا پایان سال ۹۳ با هدف ارتقای جایگاه معلمان و بهبود وضعیت معیشتی خبر دادند.سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وقت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آنچه که هم اکنون درخصوص رتبه بندی معلمان تصویب شده کلیاتی است در خصوص اینکه معلمان در ۴ گروه رتبهبندی شوند،گفته بود: معلمی که با کسب تجربه، تلاش، مدرک تحصیلی و گذراندن دورههای آموزشی مختلف توانسته بخشی از امتیازات را کسب کند از فوقالعاده شغل بیشتری نسبت به آنچه در قانون آمده بهرهمند میشود. در حقیقت روح حاکم بر طرح رتبهبندی معلمان افزایش کیفیت کار آنهاست و اینکه معلمان در حوزههای پژوهشی و علمی تلاش بیشتری کرده و در یک کلام معلمتر شوند.سرانجام در آخرین روزهای سال ۹۳ یعنی ۲۸ اسفند ماه بود که هیئت دولت با طرح رتبه بندی معلمان موافقت کرد. براساس این مصوبه، مشمولان طرح طبقهبندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمعهای آموزشی و تربیتی براساس ضوابطی که به تصویب هیئت وزیران میرسد، رتبهبندی حرفهای میشوند.اوایل مهرماه ۹۴مرحله نخست رتبه بندی معلمان اجرا شد و به طور میانگین چیزی حدود ۲۰۰ هزار تومان به حقوق تعدادی از فرهنگیان اضافه شد.
*معلمان با رقابت مخالفند
در این بین برخی از معلمان با مورد انتقاد قرار دادن رتبه بندی معتقدند که این طرح بر پرداخت امتیازی حقوق استوار است. کسی که امتیاز بیشتری دارد حقوق بیشتری می گیرد اما در عمل، بیشتر به مدرک گرایی، دامن زدن به رقابت های مخرب و کمی کردن هرچه بیشتر آموزش و پرورش میانجامد که مورد مطلوب یک آموزش و پرورش کیفی نیست. آنها با این برنامه و برنامه های «رقابت- بنیاد» در آموزش و پرورش مخالفند و بر این باورند که راه بهسازی آموزش و پرورش دامن زدن به رقابت نیست.معلمان افزایش حقوق را حق طبیعی خود میدانند و معتقدند که حقوق فرهنگیان، فراخور یک زندگی آبرومندانه نیست. حق معلمان است که حقوقشان اضافه شود و این موضوع نباید بهواسطه ایجاد رقابت بین آنها باشد.معلمان انتظار داشتند که این روند ادامه یابد و به بهبودی نسبی وضع معیشت فرهنگیان بینجامد اما تاکنون هیچ زمان دقیقی برای اجرای مرحله دوم این طرح ارائه نشده است.مرحله اول طرح رتبهبندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی به اجرا درآمد و طی آن حقوق فرهنگیان به طور میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.علی رغم آنکه مسئولان آموزش و پرورش در ابتدا تاکید داشتند که رتبهبندی در قالب فعلی ادامه مییابد اما بعدا آن را در حد اعمال یک فوقالعاده شغلی دانستند و تاکید کردند مرحله دوم آن با اعمال صلاحیتهای حرفهای اجرایی خواهد شد. با این وجود مرحله دوم رتبه بندی معلمان هیچ گاه به اجرا در نیامد؛ اما بر اساس موکدات برنامه ششم توسعه قرار شد نظام پرداختی سامان یافته برای ارتقای کیفی و منزلت معلمان تدوین و اجرا شود.ایجاد نظام جامع رفاهی معلمان (نظام خاص پرداخت حقوق، تسهیلات رفاهی و …) در ردیف برنامههای وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم قرار گرفته است و به گفته بطحائی، یکی از راههای رسیدن به سرچشمه تحول، رسیدگی به نظام پرداختی و خدمات رفاهی و معیشتی نیروهای انسانی است. بدون توجه به وضعیت معیشتی معلمان و کاهش دغدغههای رفاهی آنها نمیتوانیم به تحول در نظام آموزش و پرورش دست یابیم این در حالیست که در دولت یازدهم تلاشهایی برای رفع این دغدغهها آغاز شد اما کافی نیست.
*ارائه چارچوب کلی تا 15 مهرماه
حسین صادقی، رئیس اداره برنامهریزی سنجش صلاحیتهای حرفهای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش درباره این طرح نظر دیگری دارد.وی اضافه میکند: امتیازات زیادی برای معلمان در نظام رتبهبندی در نظر گرفته شده است که همه آنها لزوما مالی نیست. حضور آنها در شورای معاونان وزارتخانه، فرستادن به سفرهای خارجی و غیره.رئیس اداره برنامهریزی سنجش صلاحیتهای حرفهای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که ارتقای مدرک تحصیلی در راستای ارتقای صلاحیت معلمان است و اگر معلمان اطلاع داشته باشند که چه اتفاقی برای آنها میفتد قطعا در اجرای این نظام سهیم میشوند.او همچنین در پاسخ به این سوال که مرحله دوم رتبهبندی چه زمانی اجرایی میشود نیز میگوید: لازم اجرای رتبهبندی استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفهای معلمان است و تا زمانی که این نظام مستقر نشود، مرحله دوم رتبهبندی اجرایی نخواهد شد.صادقی اضافه میکند: البته ما تمام کارهای این طرح را انجام دادهایم و قرار است به دولت و بعد به مجلس تقدیم شود.وی با بیان اینکه حدود ۵هزار میلیارد بودجه برای اجرای آن در نظر گرفته شده است، توضیح میدهد: قرار بود این طرح تیرماه به مجلس برود اما تاخیر شورای عالی آموزش و پرورش و تغییر وزیر کمی روند آن را به تاخیر انداخت.رئیس اداره برنامهریزی سنجش صلاحیتهای حرفهای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اضافه میکند: قرار است تا ۱۵مهرماه چهارچوب کلی این نظام تقدیم وزیر آموزش و پرورش و تا پایان فصل اجرایی شود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0