غرش پلنگ های پارسی در سرزمین خاطره‌ها

تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در پیکارهای جام ملت‌های آسیا 2015 در ملبورن بحرین را با دو گل شکست دهد.در این بازی احسان حاج صفی در دقیقه 2+45 و مسعود شجاعی در دقیقه 71 گلزنی کردند.پیروزی شیرهای پارسی در شرایطی به ثمر رسید که پیش از این ملبورن یادآور خاطرات زیبایی برای ایرانی‌ها است […]

تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در پیکارهای جام ملت‌های آسیا 2015 در ملبورن بحرین را با دو گل شکست دهد.در این بازی احسان حاج صفی در دقیقه 2+45 و مسعود شجاعی در دقیقه 71 گلزنی کردند.پیروزی شیرهای پارسی در شرایطی به ثمر رسید که پیش از این ملبورن یادآور خاطرات زیبایی برای ایرانی‌ها است و سکوی صعود ایران به جام جهانی 1998 بود.

خبرگزاری رسمی بحرین از پیروزی تیم ملی ایران در دیدار مقابل تیم این کشور که توسط مرجان عید هدایت شد، تعریف کرد.در گزارشی که این رسانه منتشر کرد، به باخت بحرین در نخستین گام و پیروزی تیم تحت امر کارلوس کی‌روش اشاره شد.این خبرگزاری ادامه داد کل ورزشگاه ملبورن در اختیار ایرانی‌ها مقیم استرالیا بود.حدود 18 هزار نفر که تیم کشورشان را از نخستین دقیقه بازی حمایت و تشویق کردند و قبل و بعد از بازی جشن بزرگی در حاشیه ورزشگاه برپا کردند.

* از فرصت‌هایمان بهترین استفاده را بردیم

مدافع تیم ملی فوتبال ایران اعتقاد دارد برخلاف آن چیزی که برخی از قبل می‌گفتند بازی مقابل بحرین راحت نبود. سید‌جلال حسینی پس از پیروزی دو بر صفر تیم ملی فوتبال ایران مقابل بحرین گفت: بازی سختی در پیش داشتیم و بحرین آنطور که از قبل می‌گفتند حریف راحتی نبود.وی افزود: البته آنها خیلی هم به ما فشار نیاوردند. بازی بحرین را به خوبی کنترل کردیم و توانستیم بهترین استفاده را از فرصت‌های به دست آورده ببریم. در اولین مسابقه نتیجه خوبی گرفتیم و به بازی‌های آینده امیدوار شدیم و تلاش می‌کنیم تا در دیدارهای بعدی نتایج خوبی بگیریم.

*  نباید مغرور برد مقابل بحرین شویم

علی پروین نیز درباره پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل بحرین در اولین دیدار این 2 تیم در جام ملت‌های آسیا گفت: دست بازیکنان تیم ملی درد نکند چون همه آنها در اولین بازی عالی بودند و امیدوارم آنها دچار غرور نشوند و سایر حریفان را دست کم نگیرند و با قدرت سایر بازی‌ها را برگزار کنند و در باد این پیروزی نخوابند.وی ادامه داد: همه بازیکنان تیم ملی در این بازی خوب بودند و بحرینی که این چند سال می‌گویند گربه‌ سیاه فوتبال ایران شده، دیدید که نتوانست مقابل بچه‌های ما عرض اندام کند و 90 دقیقه زیر توپ زدند و دفاع کردند و به نظرم باید بیشتر از 2 گل هم می‌خوردند اما در مجموع تیم ملی خوب کار کرد.

پیشکسوت فوتبال کشورمان در پاسخ به این سؤال که کدام بازیکنان از نظر او عملکرد خوبی در این بازی داشتند، اظهار داشت: فوتبال یک ورزش گروهی است و همه بازیکنان خوب باشند تا نتیجه به دست بیاید و امروز هم دیدید که یک نفر خوب دفاع کرد، یک نفر دروازه‌بانی خوبی انجام داد و یک نفر هم خوب گل زد و به همین دلیل است که می‌گویم در مجموع همه بازیکنان خوب بازی کردند.پروین درباره دیدار امارات و قطر 2 هم‌گروه دیگر تیم ملی در جام ملت‌های آسیا تصریح کرد: بازی را ندیدم اما شنیدم امارات بهتر از قطر کار کرده و امیدوارم که امارات بتواند بحرین را ببرد و ما هم قطر را شکست دهیم تا بازی آخر تشریفاتی شود تا ایران بتواند هم صدرنشین این گروه بشود و هم اینکه به تیم ضعیف‌تر گروه دیگر در مرحله حذفی بخورد.

وی افزود: البته باید دید در گروه دیگر چه تیمی بالا می‌آید اما به هر حال بازی‌های حذفی سخت می‌شود و بازیکنان تا روز آخر باید با روحیه بازی کنند و ان‌شاء‌الله که بتوانیم قهرمان تیم ملی را ببینیم و بازیکنان با کاپ قهرمانی به ایران برگردند.

*تیموریان و دژاگه باید کارت زرد می‌گرفتند

داور بین‌المللی بازنشسته فوتبال ایران گفت: باید به کمک‌داور مبتدی استرالیایی که دو گل صحیح ایران را مردود اعلام کرد یک پرچم طلایی هدیه داد.علی خسروی ، در مورد نحوه قضاوت بنجامین ویلیامز داور استرالیایی بازی ایران و بحرین گفت: پیش‌بینی می‌شد که این داور در این مسابقه حساس بیشتر مدیریت کند تا اعمال قانون. او قطعا باید مقابل ناظرین کنفدراسیون فوتبال آسیا پاسخگو باشد. در ابتدای مسابقه خطای دژاگه مستحق یک کارت زرد بود چون او به جای توپ پای بازیکن حریف را زد اما داور با او مماشت کرد و به او کارت زرد نشان نداد. وی ادامه داد: گلی هم که قوچان‌نژاد زد درست بود اما کارت زرد به حاج‌صفی سخت‌گیرانه بود. اگر حرکت حاج‌صفی کارت زرد داشت پس حرکت دژاگه هم مستحق اخطار بود. در نیمه اول وقتی داور به عبدالعمر بازیکن بحرین کارت زرد داد امیدوار شدیم که این داور قضاوت خوبی داشته باشد اما نیمه دوم ما را ناامید کرد.خسروی تصریح کرد: آنطور که از تصاویر تلویزیونی دیدیم دو گل صحیح ایران به اشتباه آفساید گرفته شد کمک‌داور مبتدی استرالیایی یا معنی آفساید را نمی‌داند یا اینکه در فوتبال استرالیا همه توپ‌ها را آفساید می‌گیرد. انتخاب این کمک‌داور برای چنین مسابقات حساسی سوال‌برانگیز بود.

داور بازنشسته فوتبال ایران با اشاره به اعتراض تیموریان گفت: تیموریان به داور اعتراض شدیدی کرد هرچند تصمیم داور در آن صحنه برای اعلام خطا درست نبود اما بازیکن حق ندارد به داور اعتراض کند. او در لیگ برتر هم چنین اعتراض‌هایی به داوران می‌کند که بعضا با او برخورد نمی‌شود. در این صحنه حضور به موقع نکونام قابل تحسین بود زیرا باعث شد به نظر من به نوعی نظر داور برای کارت‌ دادن به آندو عوض شود. تیموریان تصور می‌کرد در لیگ برتر و در ورزشگاه آزادی بازی می‌کند.وی افزود: علیرضا حقیقی هم روی مهاجم بحرین مرتکب خطای پنالتی شد که داور این پنالتی را هم ندید. حقیقی بعد از خطا روی مهاجم حریف حتی به داور و بازیکن هم اعتراض کرد و مستحق کارت زرد بود. در نهایت تیم داوری مانع از پیروزی 4 گله ایران مقابل بحرین شد.

*ایران و بحرین از نگاه آمار

به گزارش فارس، تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل بحرین در نخستین مصاف خود در جام ملت‌های آسیا کمتر از حریف صاحب توپ بود اما برنده بازی شد.براساس آمار ارائه شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم ایران 46.5 درصد و بحرین 53.5 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت.همچنین بیشتر کل‌ پاس‌ها یعنی 49.2 درصد در میانه میدان بود و بعد از آن 26.1 درصد در یک سوم تیم ایران رد و بدل شد و در یک سوم تیم حریف 24.7 درصد پاس‌ها داده شد با این حال تیم کارلوس کی‌روش 2 بر صفر برنده از جریان بازی خارج شد.

 آمار کلی بازی به شرح زیر است:

گلزنی: ایران 2 گل

مجموع شوت زده (به همراه شوت‌های بلوکه شده):‌ایران 14 شوت، بحرین 12 شوت

شوت به دروازه‌: ایران 4 شوت، بحرین 4 شوت

شوت ‌های بلوکه شده: ایران 2 شوت، بحرین 3 شوت

شوت‌های خارج از محوطه پنالتی:‌ایران 7 شوت، بحرین 6 شوت

شوت‌های زده شده در داخل محوطه جریمه: ایران 7 شوت، بحرین 6 شوت

دقت در شوت‌زنی: ایران 33.3 درصد، بحرین 55.6 درصد

سیستم بازی:‌ایران 1-3-2-4 ، بحرین: 2-4-4

مالکیت توپ:‌ایران 46.4 درصد، بحرین 53.6 درصد

درصد نبرد‌های برنده شده: ایران 58.3 درصد، بحرین 41.7 درصد

دوئل‌های هوایی برنده شده:‌45.5 درصد، 54.5 درصد

کرنر: ایران 5، بحرین 4

مجموع پاس‌‌ها:‌ایران 325 ، بحرین 382

درصد پاس های بلند: ایران : 18.8 درصد، بحرین 20.9 درصد

درصد پاس های هوایی: ایران 77.8 درصد، بحرین 80.1 درصد

تعداد تکل: ایران 7، بحرین 8

درصد تکل‌‌های برنده شده:‌ایران صددرصد،‌بحرین 87.5 درصد

پوشش‌ها: ایران 41، بحرین 21

خطاهای مرتکب‌شده:‌ایران 10، بحرین 25