عملی نشدن وعده ها درباره مشکلات زباله آمل

  گروه اجتماعی: حفاظت محیط زیست به‌عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود.یکی از عواملی که حفاظت محیط زیست را به‌ هم می‌زند و باعث آلودگی و آسیب آن می‌شود، زباله است.در مازندران روزانه حدودا سه هزار تن فقط زباله خانگی تولید می‌شود که این زباله‌ها […]

 

گروه اجتماعی: حفاظت محیط زیست به‌عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود.یکی از عواملی که حفاظت محیط زیست را به‌ هم می‌زند و باعث آلودگی و آسیب آن می‌شود، زباله است.در مازندران روزانه حدودا سه هزار تن فقط زباله خانگی تولید می‌شود که این زباله‌ها بدون تفکیک و جداسازی در محیط‌زیست استان دفن می‌شوند. به گفته کارشناسان از این زباله‌ها گازگلخانه‌ای متصاعد و شیرابه سمی تولید می‌شود که این مسئله یکی از عوامل خسارت‌باری است که می‌تواند شمال کشور را از جنگل تهی کند. همچنین در مازندران به دلیل حاصل‌خیزی زمین برای کشاورزی و نیز بالابودن سطح آب زیرزمینی، زمین کافی برای دفن زباله موجود نیست.درحال حاضر نیز مراکز دفن زباله‌های شهری استان در مناطق جنگلی، زراعی و حاشیه رودخانه‌ها قرار داشته و ظرفیت آنها برای دفن زباله اشباع شده است. برهمین اساس کاهش حجم زباله‌ها از طریق جداسازی و بازیافت مؤثرترین شیوه در مدیریت زباله‌های تولیدی است.با این همه یکی از شهرهایی که معضل زباله در آن به مرحله بحرانی رسیده است، شهر آمل است. ‘عمارت’ نام مکانی است که زباله‌های آمل و چندین شهر دیگر مازندران در آن دپو می‌شود و امروز دیگر این مکان گنجایش دفن زباله را ندارد.

*اتمام حجت رئیس کل دادگستری مازندران با مدیران آمل

رئیس کل دادگستری مازندران از توقف دفن زباله در مرکز عمارت آمل خبرداد و گفت: مدیران ناتوان آملی در ساماندهی معضل زباله وضعیت خود را روشن کنند.حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد در جلسه مشترک با امام جمعه، فرماندار، اعضای شورای تامین، شهردار و شورای شهر آمل همچنین مدیرکل محیط زیست استان که با موضوع حل مشکل زباله در فرمانداری آمل برگزار شد، بر لزوم رفع مشکل زباله در آمل و شهرهای مجاور این شهرستان تاکید کرد و با بیان اینکه «مدیران باید قدرت خود را در حل مشکل زباله آمل نشان دهند»، افزود: در حال حاضر دفن زباله در منطقه عمارت جاده هراز متوقف شده و این روند توقف تا ارائه برنامه زمان بندی و تضمین اجرایی توسط فرماندار و مدیران اجرایی شهرستان ادامه خواهد داشت.وی با اشاره به اینکه مشکل زباله آمل باید با همت، چاره اندیشی و حرکت برنامه ریزی شده مدیران همین شهرستان حل شود، ادامه داد: اگر در آمل برای حل این مشکل تلاش نشود قطعاً در سطح کلان نیز اتفاق مثبتی در این خصوص رخ نخواهد داد.رئیس شورای قضایی استان مازندران تصریح کرد: مدیرانی که توانایی حل مشکل در این خصوص را ندارند قبل از رفع مشکل زباله، وضعیت خودشان را روشن کرده و با صراحت به عدم توانایی خود اذعان داشته باشند.تقوی فرد با تاکید بر لزوم ارائه برنامه اجرایی و تعیین زمان، موضع دستگاه قضایی استان در ورود به بحث زباله مازندران و مقابله با تخلفات در این خصوص را بسیار محکم و قاطع عنوان کرد و گفت: تمام شهرستان های استان به فکر باشند و قبل از ورود دادگستری در راستای رفع مشکل زباله شهر خود اقدام کنند. به گزارش روابط عمومی دادگستری استان، این مقام قضایی همچنین نقش فرماندار آمل را به عنوان عالی ترین مقام اجرایی شهرستان در خصوص حل این مشکل تاثیرگذار دانست و افزود: تمام مدیران اجرایی آمل باید همت داشته باشند تا این فاجعه انسانی و مشکل اجتماعی در شهرستان به طور کامل رفع شود، چراکه حل مشکل زباله حق مردم آمل است. دفن زباله در منطقه عمارت جاده هراز از اواخر هفته گذشته به دلیل مشکلات زیست محیطی با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آمل متوقف شده است.

*مرکز دفن زباله آمل نزدیک به انفجار

رئیس اداره محیط زیست آمل مرداد ماه امسال در گفت و گو با ایسنا گفت: خطرات زیست محیطی و بهداشتی مرکز دفن زباله آمل، منطقه را تهدید می کند.بهمن صادق نژاد با اشاره به اینکه هر گونه صدمه زدن به محیط زیست جرم است، تصریح کرد: انسان رییس طبیعت نیست و از این رو نباید محیط زیست را متضرر کنیم. باید مراقبت از طبیعت از طریق رسانه ها آگاهی سازی صورت گیرد و در برابر تهدیدهای زیست محیطی ایستادگی می کنیم.صادق نژاد با اشاره به اینکه در زمینه مسایل بهداشتی در سطح شهر حرف های بسیاری داریم و ایستادگی می کنیم، افزود: در زمینه مسائل بهداشتی بازار روز پل پنجم موافقت کردیم اما حرف داریم؛ علیرغم مخالفت بازار برپا شد اما فاضلاب و سرویس بهداشتی سیار با تانکر سیار نصب شده است. باید به محیط زیست بگویند تخلیه فاضلاب ها کجا می‌ رود.وی با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر باید زمینی برای بازار روز تهیه کند زیرا کاربری حاشیه رودخانه فضای سبز است، اظهار کرد: آب منطقه ای مازندران ورودی تا خروجی شهر را به شهردار تحویل داده است  تا برای فضای سبز به کارگیری کند.رئیس اداره محیط زیست آمل با اشاره به آخرین نامه نگاری ها در زمینه محل دفن زباله آمل تصریح کرد: آخرین‌نامه درباره محل دفن جدید صورت گرفته است زیرا در شهرهای دارای جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، قانون برنامه اجازه مرکز دفن‌ نمی دهد و پسماند این شهرها باید مدیریت شود.وی با بیان اینکه مرکزی مانند عمارت باید برچیده شود، تصریح کرد: باید به سمت تکنیک های جدید مدیریت زباله پیش برویم. در این زمینه زمین از اوقاف آمل باید تحویل گرفته شود. ورود مسئولان به این مقوله مناسب بود و  عمارت باید جمع شود. به‌نماینده شهرستان نیز در زمینه خطرات مرکز دفن اطلاع دادم که عمارت باید جمع شود تا بتوان سد هراز را آبگیری کرد.وی مشکلات بهداشتی و زیست محیطی مرکز دفن زباله آمل را فوق تصور عنوان کرد و افزود: باید در ماه های اخیر خرج زباله از این مرکز پیش بینی شود، ساخت زباله سوز با شیوه های جدید مشکل زباله آمل را حل می کند.صادق نژاد مرکز دفن زباله آمل را در حالت نزدیک به انفجار توصیف کرد و گفت: زمین این منطقه لغزشی است و بارش های سیل آسا در این منطقه خطر ریزش کوه زباله را دو چندان می کند. این مرکز یک مانده منفجره است که هر لحظه امکان سرازیر شدن این خطرات به رودخانه و درگیر کردن شهرستان در آن وجود دارد. معضل کوه زباله آمل به‌عنوان مهم‌ترین خطر زیست محیطی این شهرستان محسوب می‌شود، که امیدواریم مسئولین امر با پیگیری‌های بیشتر برای عملی شدن این وعده‌ها اقدام کنند تا این معضل زیست محیطی تبدیل به فاجعه انسانی بزرگ نشود.